Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_06_skloňování podstatných jmen rodu ženského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: II. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Částice Název autora: Mgr. Monika Nováková Vytvořeno dne: Duben 2013 Anotace DUM určený k seznámení žáků se skloňováním podstatných jmen rodu ženského. Pomůcky: dataprojektor, interaktivní tabule, učebnice. Klíčová slova: Podstatná jména, rod ženský
Vzory podstatných jmen rodu ženského Přiřazování podstatných jmen rodu ženského ke vzorům Doplňování koncovek podle vzorů Doplňování koncovek podle vzorů, určování rodu, čísla, pádu, vzoruj METODICKÝ POPIS
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO Podstatná jména rodu ženského se skloňují podle vzorů. 1.pád ženarůžepíseňkost 2.pádženyrůžepísněkosti
CVIČENÍ č. 1 Podstatná jména rodu ženského přiřaď ke vzorům. LIŠKAŽENA VESRŮŽE SCHŮZEPÍSEŇ TYČKOST TRÁVA MÝŠ MYŠKA SŮL
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ CVIČENÍ č. 1 Žena – liška, tráva, myška Růže – schůze Píseň – tyč Kost – ves, myš, sůl
CVIČENÍ č. 2 Doplň i,í,y,ý podle vzorů rodu ženského: Nedobytné hradb_ Půjdu až k rokl_ Modré chrp_ Před tabul_ V chatrné obuv_ Až za tm_ Na větv_
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ CVIČENÍ Č. 2 Doplň i,í,y,ý podle vzorů rodu ženského: Nedobytné hradby Půjdu až k rokli Modré chrpy Před tabulí V chatrné obuvi Až za tmy Na větvi
CVIČENÍ č. 3 Doplň koncovky podstatných jmen a urči rod, číslo, pád vzor. RODČÍSLOPÁDVZOR Za svitu lamp__________________ Udeřil se do hlav__________________ Seděl na větv__________________ Pojď k tabul__________________ Past na myš__________________
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ CVIČENÍ č. 3 Doplň koncovky podstatných jmen a urči rod, číslo, pád vzor. RODČÍSLOPÁDVZOR Za svitu lampyŽJ2.žena Udeřil se do hlavyŽJ2.žena Seděl na větviŽJ6.píseň Pojď k tabuliŽJ3.růže Past na myšiŽMN2.kost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Nováková POUŽITÉ ZDROJE