Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Flóra prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pletiva vodivá.
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
MECHOROSTY.
Stonek Mgr. Helena Roubalová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Autor modulu: Ing. Radim Církva
Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis
Přírodopis 9.ročník Mgr. Daniela Ponertová
Vyšší rostliny Cormobionta
Vznik a vývoj života na Zemi
Starší prvohory - kolébka rostlin
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
KAPRADINY.
Kapraďorosty Přírodopis VY_32_INOVACE_013, 1. sada, Př ANOTACE
Prvohory VY_32_INOVACE_010 – 1.sada, Př Přírodopis Anotace
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Přechod rostlin na souš
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Rostliny - význam a jejich dělení.
KAPRAĎOROSTY VY_52_INOVACE_B1 – 32 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Uspořádání rostlinného těla
Živá příroda.
KAPRAĎOROSTY.
TŘÍDĚNÍ ROSTLIN.
Podříše VYŠŠÍ ROSTLINY (CORMOBIONTA)
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Podříše: Vyšší rostliny
STONEK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna druhohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Botanika =věda o rostlinách. Význam rostlin:  1.při FOTOSYNTÉZE vyrábí KYSLÍK a ORGANICKÉ LÁTKY( cukr, škrob, tuk, bílkoviny )  2.jsou to PRODUCENTI.
Plavuně, přesličky Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
STONEK ROSTLINY.
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
BOTANIKA Procvičování pojmů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Přechod rostlin na souš
Vyšší rostliny.
Třídění živých organismů
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Kapraďorosty.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Vznik a vývoj života na Zemi
Geologické éry.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Anatomie rostlinných orgánů
VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA ZEMI
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
BOTANIKA.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Kapraďorosty – plavuně, přesličky
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Semenné rostliny. Rodozměna – gametofyt versus sporofyt.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Kapraďorosty.
Geologické éry.
VY_32_INOVACE_5/04_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Botanika.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Flóra prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace:Žáci zopakují základní poznatky o flóře prvohor

Prvohory flóra prvohor – opakování

Legenda  postupuj dle otázek  symbol znamená nápovědu k možnosti  symbol se objeví po zodpovězení správné odpovědi a objasní, proč právě tato je správná  symbol Tě vrátí k poslední otázce  symbol Tě posune k další otázce

1) Prvními a zároveň do dnešní doby nejjednoduššími rostlinami žijícími na planetě Zemi byly a jsou … řasy kvasinky sinice bakterie

2) Aby mohly první suchozemské rostliny dosáhnout vyššího vzrůstu než mnohobuněčné řasy a mechorosty, nutně ve svých stoncích a kořenech potřebovaly vytvořit … cévní svazky vodivá pletiva dělivé pletivo zásobní pletivo

3) První rostliny na souši netvořily květy, nýbrž se rozmnožovaly podobně jako dnešní kapraďorosty a mechorosty. Jednalo se o rostliny … výtrusné nahosemenné krytosemenné cévnaté

4) Ke konci prvohor začaly obrovské pralesy kapraďorostů (tedy kapradin, přesliček a plavuní) ve velkém vymírat. Co bylo příčinou tohoto vymírání? došlo ke změně klimatu na Zemi, celkově se stalo sušším a na vodu rozmnožováním vázané výtrusné rostliny začaly ustupovat vývojově pokročilejším nahosemenným rostlinám objevili se býložraví dinosauři, kteří se živili listy těchto rostlin a spásli je za několik milionů let objevily se nové skupiny hmyzu, které se živily pouze výtrusy těchto rostlin

5) Z postupně hynoucích a do bažin padajících stromových kapraďorostů vzniklo procesem tleníplesnivěníhnitírozleptání palivo, kterému říkáme černé uhlíhnědé uhlíropazemní plyn

Cévní svazky … tvořené vodivými pletivy umožňují po rostlině rozvádět (a to i do značných výšek):  vodu s rozpuštěnými minerálními látkami  živiny, vyrobené fotosyntézou a dále upravené dalšími procesy probíhajícími v buňkách  barviva, alkaloidy apod.  najdeme je v kořenu, stonku i listu

Výtrusné rostliny  nejstaršími cévnatými a zároveň výtrusnými rostlinami byly Rhyniofyta  žijící výtrusné rostliny jsou mechorosty a kapraďorosty  oplození u těchto rostlin je možné pouze ve vodě  samčí pohlavní buňka (spermatozoid) je pohyblivá a pohybuje se právě pouze ve vodě

1. rostliny na Zemi … byly před 2,5 miliardami let ŘASY  sinice, které také fotosyntetizovaly necelou miliardu let před rostlinami, ale nejsou rostliny – jejich buňky nemají jádra, tudíž patří do jiné říše – Prokaryotní organismy  bakterie ani kvasinka nejsou rostliny – pomineme-li další znaky, uveďme ten nejdůležitější – nemají chloroplasty

Dělivé pletivo  najdeme ho ve vrcholcích kořene a stonku  tvoří nové části rostlinných orgánů  najdeme ho i mezi dřevní a lýkovou částí cévního svazku, kdy toto pletivo zajišťuje tloustnutí stromů (vznik letokruhů)

Zásobní pletivo  najdeme ho např. v kořenech, v oddencích, v hlízách a dalších částech rostlin, kde se skladují nějaké látky  voda, barviva, cukry, rostlinné jedy apod.

Ústup výtrusných rostlin  co dodat, asi to tak opravdu bylo  na konci devonu/karbonu se ochladilo a klima se stalo celosvětově sušší  oplození u těchto rostlin je možné pouze ve vodě – samčí pohlavní buňka (spermatozoid) je pohyblivá a pohybuje se právě pouze ve vodě  naopak semenné rostliny jsou schopné se rozmnožit i na souši (opylení větrem)

Plesnivění  napadení organické hmoty plísní, tedy mikroskopickou houbou nebo skupinou hub

Hnití  rozklad pomocí aeorbních bakterií (bakterií, kteří ke svému životu nutně potřebují kyslík)

Tlení  rozklad bez přístupu vzduchu působením bakterií (anaerobních), které ke svému životu nepotřebují kyslík

Rozleptání  působení kyseliny na povrch tělesa a jeho následný rozklad

Černé uhlí  toto fosilní palivo vzniklo procesem tlení  tlení = rozklad bez přístupu vzduchu působením bakterií (anaerobních), které ke svému životu nepotřebují kyslík  hmotou, která tlela, byly stromovité kapraďorosty (plavuně, přesličky a kapradiny)  černé uhlí pochází z prvohor, ze siluru a hlavně karbonu, je starší a tedy kvalitnější (výhřevnější), než hnědé uhlí

Konec

Zdroje veškeré obrázky použité v prezentaci pochází ze sady Clipartů Office.com