Mona Lisa Leonardo da Vinci
O obrazu Mona Lisa, též označovaná La Gioconda je patrně nejslavnější portrét všech dob, na počátku 16. století ho namaloval Leonardo da Vinci. Autor si toto své dílo přibalil mezi svá zavazadla, když v roce 1516 nuceně opouštěl Řím po udání svých spolupracovníků. Leonardo před svou smrtí prodal Monu Lisu francouzskému králi Františku I. za vysokou částku 4000 zlatých dukátů. Mona Lisa, též označovaná La Gioconda je patrně nejslavnější portrét všech dob, na počátku 16. století ho namaloval Leonardo da Vinci. Autor si toto své dílo přibalil mezi svá zavazadla, když v roce 1516 nuceně opouštěl Řím po udání svých spolupracovníků. Leonardo před svou smrtí prodal Monu Lisu francouzskému králi Františku I. za vysokou částku 4000 zlatých dukátů. Dnes obraz vlastní francouzská vláda a je vystaven v Louvru v Paříži. Během historie však obraz nejdříve byl na zámku Fontainebleau a později ve Versailles. Po Velké francouzské revoluci byl umístěn v Louvru krom doby, kdy byl pověšen v ložnici samotného Napoleona. Dnes obraz vlastní francouzská vláda a je vystaven v Louvru v Paříži. Během historie však obraz nejdříve byl na zámku Fontainebleau a později ve Versailles. Po Velké francouzské revoluci byl umístěn v Louvru krom doby, kdy byl pověšen v ložnici samotného Napoleona. Jde o malbu olejem na dřevo topolu s využitím techniky sfumato (fumato je technika malířské techniky, ve které malíř překrývá průsvitné vrstvy barvy, aby vytvořil zjemněný prostorový dojem hloubky, objemu a tvaru.). Žena na obraze sleduje diváka s nenapodobitelným, tajuplným úsměvem, který se stal předmětem mnoha pověstí a spekulací. Jde o malbu olejem na dřevo topolu s využitím techniky sfumato (fumato je technika malířské techniky, ve které malíř překrývá průsvitné vrstvy barvy, aby vytvořil zjemněný prostorový dojem hloubky, objemu a tvaru.). Žena na obraze sleduje diváka s nenapodobitelným, tajuplným úsměvem, který se stal předmětem mnoha pověstí a spekulací.
Kdo je vlastně Mona Lisa? Kdo stál Leonardovi pro tento obraz modelem je do dnešní doby objektem dohadů. Tradičně se uvádí Lisa del Giocondo, žena florentského obchodníka Francesca del Giocondo. Zmiňuje ji první Leonardův životopisec Giorgio Vasari. Tento názor dokládá také odborník z knihovny německé univerzity v Heidelbergu Armin Schlechter na základě nálezu rukopisné poznámky na okraji knihy florentského úředníka Agostina Vespucciho z října Ital, který patřil mezi známé da Vinciho, v zápiscích přirovnává renesančního velikána ke starověkému řeckému malíři Apelléovi a uvádí, že právě pracuje souběžně na třech malbách, z nichž jedna je portrét Lisy del Giocondo. Kdo stál Leonardovi pro tento obraz modelem je do dnešní doby objektem dohadů. Tradičně se uvádí Lisa del Giocondo, žena florentského obchodníka Francesca del Giocondo. Zmiňuje ji první Leonardův životopisec Giorgio Vasari. Tento názor dokládá také odborník z knihovny německé univerzity v Heidelbergu Armin Schlechter na základě nálezu rukopisné poznámky na okraji knihy florentského úředníka Agostina Vespucciho z října Ital, který patřil mezi známé da Vinciho, v zápiscích přirovnává renesančního velikána ke starověkému řeckému malíři Apelléovi a uvádí, že právě pracuje souběžně na třech malbách, z nichž jedna je portrét Lisy del Giocondo.
Zajímavosti Významnou roli pro slávu tohoto obrazu sehrála i jeho loupež z Louvru roku Skutečný zloděj Vincenzo Perugia ji dostal až do Florencie, kde ho nabídl ke koupi antikváři Alfrédu Gerimu. Byl však při prodeji zatčen, a tak se obraz vrátil zpět do Paříže, kde byl roku 1913 slavnostně vrácen do Louvru. Významnou roli pro slávu tohoto obrazu sehrála i jeho loupež z Louvru roku Skutečný zloděj Vincenzo Perugia ji dostal až do Florencie, kde ho nabídl ke koupi antikváři Alfrédu Gerimu. Byl však při prodeji zatčen, a tak se obraz vrátil zpět do Paříže, kde byl roku 1913 slavnostně vrácen do Louvru. Mona Lisa má nad hlavou zelený vertikální proužek. Deska – topolové dřevo – prasklo. Podklad i barva se vydrolily; neexistuje technologie, která by původní barevný charakter díla nahradila v otázce pigmentů, ze kterých je barva, pojidla, či techniky. Mona Lisa má nad hlavou zelený vertikální proužek. Deska – topolové dřevo – prasklo. Podklad i barva se vydrolily; neexistuje technologie, která by původní barevný charakter díla nahradila v otázce pigmentů, ze kterých je barva, pojidla, či techniky. V roce 2006 se objevila další z teorií objasňující „tajemný úsměv“ Mony Lisy. Kanadští vědci došli k závěru, že úsměv patří ženě po porodu. Důvodem je nalezení stopy původní malby na obraze, kde má Mona Lisa přes tvář tenký šátek, který nosívaly florentské ženy před a krátce po porodu. V roce 2006 se objevila další z teorií objasňující „tajemný úsměv“ Mony Lisy. Kanadští vědci došli k závěru, že úsměv patří ženě po porodu. Důvodem je nalezení stopy původní malby na obraze, kde má Mona Lisa přes tvář tenký šátek, který nosívaly florentské ženy před a krátce po porodu. Z obrazu prý byla kdysi odříznuta dvojice sloupů terasy, které původně postavu rámovaly. Z obrazu prý byla kdysi odříznuta dvojice sloupů terasy, které původně postavu rámovaly. Krajina za Monou Lisou je fantaskní; horizonty z levé a pravé strany jsou na výrazně rozdílné úrovni a je fyzicky nemožné, aby se za zády Mony Lisy mohly spojit. Krajina za Monou Lisou je fantaskní; horizonty z levé a pravé strany jsou na výrazně rozdílné úrovni a je fyzicky nemožné, aby se za zády Mony Lisy mohly spojit.
Naše překreslená Mona Lisa
Mona Lisa je překreslena v programu malování. Mona Lisa je překreslena v programu malování.
Vytvořili : Hana Nováková Martina Polášková Martina Polášková Tomáš Urbásek Tomáš Urbásek Gymnázium a SPŠEI Frenštát p. R. I.B