NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Historie Vítr Větrné motory Využívání větrných motorů
Advertisements

Organický Rankinův cyklus
Instalace pilotní jednotky zplyňování kontaminované biomasy a TAP
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Hodnocení elektráren - úkolem je porovnat jednotlivé elektrárny mezi sebou E1 P pE1 P E1 vliv na ŽP E2 P pE2 P E2 vliv na ŽP.
Topení biomasou Vypracoval: Pavel Bárta
Sluneční elektrárna.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Habilitační přednáška Martin Fajman  Biomasa – obecná východiska  hoření biomasy  východiska regulace  Kotel jako regulovaný systém  Aplikace.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Elektrárny využívající biomasy na výrobu elektřiny
KEE/SOES 10. přednáška Moderní technologie FV článků Umělá fotosyntéza
Větrné elektrárny.
technologie využití biomasy
Přípravek fotovoltaického panelu pro praktickou výuku
Sub-projekt BRIE Potštát 12. října Praktické využití obnovitelných zdrojů energie v rodinných domech Ing. Libor Lenža Regionální energetické centrum,
BIOMASA Dne Jaromír Jaroš 2L.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výukový.
Tereza Lukáčová 8.A MT blok
Digitální učební materiál
Výroba elektrické energie Druhy elektráren Připraveno s využitím materiálů společnosti ČEZ určených pro školy.
OBOR ENERGETICKÉ INŽENÝRSTVÍ
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Výroba elektrické energie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zkušenosti s vyhláškou 482/2005 Sb., o stanovení druhů, způsobů využití a parametrů biomasy při podpoře výroby elektřiny z biomasy Doc. Ing. Miroslav Hájek,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Využití energie Slunce
Elektronické zesilovače VY_32_INOVACE_rypkova_ Důležité jevy v polovodičích Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním.
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autor – Vlastimil Knotek Závěrečná práce.  Elektrická energie je schopnost elektromagnetického pole konat elektrickou práci. Čím větší energii má elektromagnetické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePřehled.
Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
Vytápění Kotle pro zplynování dřeva. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZDROJE A PŘEMĚNY ENERGIE, VODNÍ STROJE. Při technické realizaci energetických přeměn existují omezení: - omezení hustoty toku energie; - každé technické.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_546_ Výroba cukru 3 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST BIOLOGIE A EKOLOGIE - PRŮŘEZOVÉ TÉMA
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Netradiční zdroje elektrické energie
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Fotoelektrický jev Viktor Šťastný, 4. B.
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Transkript prezentace:

NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA PRO ŽÁKY 4. ROČNÍKŮ STŘEDNÍ ŠKOLY TÉMA:ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE ČÍSLO MATERIÁLU:VY_52_INOVACE_03_25_KEZU

Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Název projektu:Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony:V/2 - Inovace a zkvalitnění směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Téma sady:Elektroenergetika pro žáky 4. ročníků střední školy Téma:Alternativní zdroje energie Číslo materiálu:VY_52_INOVACE_03_25_KEZU Druh učebního materiálu:Prezentace Předmět:Elektroenergetika Ročník:4 Třída:Z4K Autor:Ing. Zuzana Kerndlová Datum vytvoření: Datum ověření: Ověřil:Autor Anotace:Materiál je určen pro 4. ročník SPŠEIT. Jedná se o výkladovou prezentaci k problematice výroby el. energie z alternativních zdrojů. Studenti se seznámí s výrobou energií z větru, slunce a biomasy. Klíčová slova:Větrné motory, energie větru, fotovoltaický jev, fotovoltaický článek, biomasa

ING. ZUZANA KERNDLOVÁ BRNO 2013

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 4/16

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 5/16 Obr. 2 Archimédův větrný šroub Zdroj: Obr. 3 Pole větrných elektráren Zdroj: 3. století před n.l. Egypt – zavlažování 13. století – větrné mlýny Holandsko – čerpání vody, mletí obilí, pily 19. století – rozvoj větrných motorů, hlavně v USA, první větrná elektrárna Objev a vývoj parního stroje – útlum rozvoje Současnost – „boom“ větrné energetiky z důvodu minimálního vlivu na životní prostředí

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 6/16 Odporové motory – např. větrný mlýn, plachetní větrné kolo Plocha klade odpor větru a na plochu je vyvozována síla, která je mechanicky přeměňována na rotační pohyb (teoretická účinnost 20 %). Vztlakové motory – např. vrtule, Darrieův rotor, mnoholopatkový rotor teoretická účinnost 59 % Obr.4 Vztlakové větrné turbíny Zdroj: Obr.5 Vztlakové motory Zdroj:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 7/16 Obr. 6 Konstrukce větrné elektrárny Zdroj:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 8/16 Elektrárny pracující při konstantních otáčkách využívají max. výkonu větru pouze při jeho jedné rychlosti a to 13 – 15 m.s -1. Minimální rychlost větru 3 – 5,5 m.s -1. Maximální rychlost větru 25 m.s -1, potom je elektrárna odstavena. Nevýhody provozu nepravidelnost, nahodilost, nelze předpovědět směr a sílu větru, a proto elektrárny pracují 10 – 20 % dní v roce vysoké náklady na provoz(kompenzace formou státní podpory) technické problémy s regulací přenosové soustavy ( musí být řazeny záložní a rychle startující zdroje) Výhody provozu ekologický zdroj

FOTOVOLTAIKA – HISTORIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 9/16 Alexandre Edmont BECQUREL (1820 – 1891) 1839 objev fotovoltaického jevu William Grylls ADAMS (1836 – 1915) 1877 první selenový fotovoltaický článek Zdroj: Obr.9 Fritts Charles FRITTS (1850 – 1903) 1883 článek ze selenu a zlata, účinnost 1 % Obr.9 Czochralski Jan CZOCHRALSKI (1885 – 1953) 1916 objev výroby monokrystalu Si Obr.7 Becqurel Obr.8 Adams Zdroj:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 10/16 Sluneční záření přímé sluneční záření difúzní sluneční záření (rozptýlené světlo o molekuly plynů a prachu) Sluneční konstanta – teoretické množství energie dopadající za jednotku času na jednotkovou plochu mimo atmosféru (hodnota 1360 Wm -2 ) Součinitel znečištění – míra zmenšení intenzity Z, závisí na příměsi a atm. tlaku Obr.10 Typické hodnoty součinitele znečištění Zdroj:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 11/16 Obr.11 Fotovoltaický článek Zdroj: Si destička typu P pokryta vrstvou N osvětlením vzniká vnitřní fotoelektrický jev, začnou se uvolňovat elektrony na přechodu PN se vytvoří napětí cca 0,5V odebíraný proud je úměrný ozařované ploše výkon článku o ploše 1 m 2 je W účinnost od 5 do 17 %

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 12/16 Obr.12 Komponenty fotovoltaického systému Zdroj: Panely – většinou výkonem Wp (watt peak) s výstupním napětím 40V a proudem 5A Invertory –mění ss proud na st proud

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 13/16 Biomasa – jakákoliv hmota organického rostlinného nebo živočišného původu. Suchá biomasa (dřevní a suchý rostlinný odpad) se zpracovává suchými procesy jako je spalování nebo zplyňování. Mokrá biomasa (tekuté a pevné výkaly hospodářských zvířat, siláž,...) se zpracovává mokrými procesy v bioplynových stanicích. Pelety – granule získané vysokotlakým lisováním dřevního odpadu (piliny, sláma, šťovík, řepka, …). Při spalování jsou emise CO 2 pohlcovány pomocí procesu fotosyntézy. Vzniklý popel je využit jako hnojivo. Obr.13 dřevěné peletyObr.14 Pelety z řepkyObr.15 Pelety ze slunečniceObr.16 Pelety ze šťovíku

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 14/16 Sušení – odstraňuje vlhkost z paliva ( v materiálu se snižuje obsah vody a začne se zahřívat). Pyrolýza – po dosažení zápalné teploty za přísunu kyslíku se organický materiál začne rozkládat na hořlavé plyny, destilační produkty a zuhelnatělý zbytek. Spalování plynné složky – postupné hoření plynné složky prodlužuje plamen a zvyšuje teplotu plynných spalin. Spalování pevných složek – dohořívají pevné látky, vzniká oxid uhelnatý, který dále oxiduje na oxid uhličitý. Obr.17 Schéma průběhu spalování Zdroj:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 15/16 VÝHODY Relativně dobrá skladovatelnost Možnost využití odpadního materiálu Univerzálnost použití (centrální, lokální nebo sezónní zdroj) Běžná dostupnost technologií pro spalování Zvyšování zaměstnanosti Možnost úpravy paliva Dotační programy NEVÝHODY Náklady na dopravu Větší pracnost Nutnost skladovacích prostor Větší prašnost Při spalování vznikají určité emise a imise

Ing. Zuzana Kerndlová