Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Určování zeměpisných souřadnic
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kartografie a topografie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Člověk a příroda_ zeměpis_6.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Transkript prezentace:

Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_32_INOVACE_51_ZEMĚPIS NázevZeměpisná síť PředmětZeměpis Ročník/y/6. ročník Anotace Prezentace se zabývá zeměpisnou sítí. Objasňuje pojmy poledníky, rovnoběžky, zemské polokoule. Slouží k práci s interaktivní tabulí, je doplněna pracovním listem, sloužícím k opakování a shrnutí učiva. Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření Datum ověření Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám

Zeměpisná síť jedná se o čáry na glóbusu a mapách, které ve skutečnosti neexistují pomáhá určovat zeměpisnou polohu každého místa na Zemi je tvořena soustavou poledníků a rovnoběžek

Poledníky poledníky jsou polokružnice, které spojují oba póly určují proto severojižní směr jsou všechny stejně dlouhé spojují místa, která mají ve stejnou dobu poledne poledník, který prochází určitým bodem na zeměkouli, nazýváme místním poledníkem pro tento bod poledníky mají význam pro určení časových pásem severní pól

Poledníky poledníky jsou na glóbusu označeny označují se podle dílků, které se nazývají zeměpisné stupně zeměpisné stupně se počítají od hlavního poledníku, který je označen 0° (nultý poledník) Jako základní poledník byl označen poledník, který prochází greenwichskou observatoří v Londýně. Říká se mu proto i Greenwichský. Od tohoto poledníku se počítají zeměpisné stupně na východ a na západ. Spolu se 180. poledníkem vytváří kružnici, která rozděluje Zemi na východní a západní polokouli. 0° 180° východní polokoule západní polokoule

Rovnoběžky v poloviční vzdálenosti mezi severním a jižním pólem protíná všechny poledníky rovník kružnice rovnoběžné s rovníkem se nazývají rovnoběžky nejdelší rovnoběžkou je rovník směrem od rovníku k pólům se rovnoběžky postupně zkracují, až na pólech se z nich stávají body rovnoběžky určují směr od západu k východu rovník severní pól rovnoběžky

Rovnoběžky rovnoběžky se označují podobně jako poledníky pomocí zeměpisných stupňů rovník se označuje jako rovnoběžka 0° od rovníku se počítá 90° na sever a 90° na jih rovník rozděluje Zemi na severní a jižní polokouli 0° 90° severní polokoule jižní polokoule

Zemské polokoule - procvičení 90° rovník SP JP nultý poledník Urči, na jaké polokouli se nacházejí označená místa: A : …………………………….. …………………………….. B : ………………………………. ………………………………. C : ………………………………. ………………………………. D : ………………………………… …………………………………

Řešení 90° rovník SP JP nultý poledník A : B : C : D : severní polokoule východní polokoule jižní polokoule východní polokoule jižní polokoule západní polokoule severní polokoule západní polokoule S J VZ

Doplň text: Zeměpisná síť je tvořena soustavou ………………… a ……………………. Poledníky jsou ………………….., které spojují oba ………….. Všechny poledníky jsou …………….. dlouhé. Poledník 180° spolu s hlavním poledníkem tvoří ………………., která rozděluje zeměkouli na ……………… a ……………… polokouli. V poloviční vzdálenosti mezi severním a jižním pólem protíná všechny poledníky ……………….. Kružnice rovnoběžné s rovníkem se nazývají ………………….. Nejdelší rovnoběžka se jmenuje ……………………, měří přibližně ……………. km. Směrem k pólům se rovnoběžky postupně ……………., až na pólech se z nich stávají ……………. Rovník půlí zeměkouli na ………………. a ……………… polokouli. Poledníky i rovnoběžky měříme v zeměpisných ……………….., poledníky v rozmezí od 0° do …………., rovnoběžky od 0° do …………...

Řešení Zeměpisná síť je tvořena soustavou poledníků a rovnoběžek. Poledníky jsou polokružnice, které spojují oba póly. Všechny poledníky jsou stejně dlouhé. Poledník 180° spolu s hlavním poledníkem tvoří kružnici, která rozděluje zeměkouli na východní a západní polokouli. V poloviční vzdálenosti mezi severním a jižním pólem protíná všechny poledníky rovník. Kružnice rovnoběžné s rovníkem se nazývají rovnoběžky. Nejdelší rovnoběžka se jmenuje rovník, měří přibližně km. Směrem k pólům se rovnoběžky postupně zkracují, až na pólech se z nich stávají body. Rovník půlí zeměkouli na severní a jižní polokouli. Poledníky i rovnoběžky měříme v zeměpisných stupních, poledníky v rozmezí od 0° do 180°, rovnoběžky od 0° do 90°.

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. freeman.jp [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CIA. Mapa Mundi [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: fisico-del-mundo-2003.htmlhttp://mapas.owje.com/6877_mapa- fisico-del-mundo-2003.html AUTOR NEUVEDEN. Helago [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: cz.cz/product/globus-s-tycovym-magnetem/ HERINK, Josef a Stanislav TLACH. Základy zeměpisných znalostí: příručka k sestavení učebních osnov a ověřovací sbírka úloh pro vyučovací předmět Zeměpis ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání : určeno pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2., rozš. a upr. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2006, s ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.