PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postačí zapnout počítač, připojit se k internetu a dát se do chatování, zahrát si hru pro více hráčů nebo hledat kamarády a sexuální deviant se může.
Advertisements

Kyberkriminalita na dětech z pohledu forenzní psychologie
Martina Pišová Sonya Mátlová Kyberšikana. Co to je kyberšikana ?  zneužití inf. kom. t.  mobilem, internetem  agresor→ ZÁMĚRNÉ vyvedení z rovnováhy.
Když se děti samy nabízejí
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Propagace a reklama na facebooku
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Název: VY_32_INOVACE_VZK689_ Autor: Mgr. Lucie Fajfrová
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Název: Bezpečné chování na internetu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_19
 Taggmanager.cz je nový způsob komunikace umožňující jednoduché propojení mobilního telefonu se speciálním webovým obsahem vyvíjený pod záštitou ministerstva.
Bezpečnost na internetu
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
 Projekt E-Bezpečí je celorepublikový projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu.
Název: Co nám hrozí na internetu
Aktualizace aktivit projektu E-Bezpečí v oblasti prevence rizikové virtuální komunikace
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
Nástrahy internetu.
Sociální sítě II Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_130_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
NEBEZPEČNÁ INTERNETOVÁ MANIPULACE
Jako kybergrooming se označuje chování uživatelů internetových komunikačních prostředků (chat, ICQ, Skype atd.), kteří se vydávají za jinou osobu s.
Bezpečí a počítače Počítače škodlivé programy - malware Internet komunikační praktiky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE,
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
DĚTI VE SVĚTĚ MÉDIÍ Úvod Média jako potrava pro duši naše cíle: 1) umět děti ochránit před tím, co jim škodí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Kyberšikana Radka Blažková.
Nebezpečí na internetu KYBERGROOMING
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
počítačová BEZPEČNOST
Pro vlastní bezpečnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Kyberšikana.
DALŠÍ NEBEZPEČNÉ KOMUNIKAČNÍ JEVY
VY_I/2_INOVACE_71_Bezpečnost na internetu Bezpečnost na internetu Miroslav Kaňok.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ.
E-BEZPEČÍ PREVENCE-EDUKACE-INTERVENCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D., E-Bezpečí a Centrum PRVoK, Univerzita Palackého v Olomouci |
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
KYBERŠIKANA Kateřina Ďurišíková. Co to je? Jedná se o šikanování jiné osoby pomocí informačních technologií - internetu, mobilních telefonů, apod. (např.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Uvadající význam značek David Antoš, Lupa.cz. Kdo jsem? David Antoš Jabber:
Moderní nástroje komunikace a jejich využití Jiří Vanke Ondřej Čermák.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
Bezpečnost na internetu Zpracovala: Kateřina Svačinová, 6.B.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
E-NEBEZPEČÍ PRO UČITELE Nebezpečné komunikační jevy pro učitele se zaměřením na kyberšikanu, kyberstalking, kybergrooming a další sociálně-patologické.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Petra Martináková , ČJ+AJ se zaměřením na vzdělávání
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU
KYBERŠIKANA.
Psychologie ve školní praxi (seminář)
Kyberšikana – manuál pro rodiče
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Bezpečnost i v kyberprostoru
SETKÁNÍ S RODIČI Gymnázium v Bystřici nad Pernštejnem
Transkript prezentace:

PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/1.1.00/ E-BEZPEČÍ JAKO PROSTOR PRO REALIZACI MEDIÁLNÍ VÝCHOVY Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Vedoucí projektu E-Bezpečí a Centra PRVoK PdF UP

Percepce informací u dětí/žáků - velká část informací pochází z internetu - internet je pro žáky základním zdrojem pro získávání informací - žáci informace z internetu přijímají a zároveň produkují nové - kromě pasivní percepce informací dochází k aktivní a pasivní komunikaci (asynchronní a synchronní) - informace na internetu nejsou v současnosti regulovány (kromě dětské pornografie) - některé informace na internetu představují pro dítě riziko Internet je prostorem pro kyberšikanu, sexting, kybergrooming, kyberstalking, stalking a další rizikové komunikační jevy. Děti jsou běžně v kontaktu s nepravdivým obsahem (spam/hoax, komunikační situace).

Rizika jsou způsobena řadou faktorů: 1. Anonymitou uživatelů internetu 2. Změnou společenských rolí 3. Nezávislostí na čase a prostoru 4. Otevřeností uživatelů internetu 5. Absencí kritické percepce informací 6. Snadný přístup k informacím bez nutnosti investovat zvýšené úsilí 7. Podceňováním osobních údajů na internetu 8. Virtuálními sociálními vztahy (Facebook) 9. Nízkou úrovní osvěty 10. Častou absencí kritické produkce informací

Několik čísel pro ilustraci Oběti kyberšikany: 46,8 % českých dětí (vyhrožování, zastrašování, nadávání, ponižování, prolomení účtu, publikování ponižující fotografie atd.) Uživatelé sociálních sítí: 89,3 % českých dětí (15,2 % nezletilých na Facebooku) Na osobní schůzku s neznámým člověkem z internetu je ochotno jít: let25,0 % (chlapci)28,6 % (dívky) let33,9 % (chlapci)33,4 % (dívky) let54,1 % (chlapci)51,8 % (dívky) 18 a více65,1 % (chlapci)47,2 % (dívky) N=1935 Centrum PRVoK, 2009

Řešení na bázi projektů 1. Projekt E-Bezpečí (přímé vzdělávání žáků) 2. Projekt E-Nebezpečí (přímé vzdělávání učitelů) 3. Projekt Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích (tvorba materiálů pro školy) 4. Projekt Kurzy ICT ve výuce pro pedagogické pracovníky (vzdělávání učitelů nejen v oblasti nebezpečných jevů)

Příklad první: Kybergrooming V rámci lekce je žákům předvedena manipulace, vedoucí k získání osobních údajů žáka, které jsou dále využity k vydírání. Manipulace může skončit osobní schůzkou s tragickými důsledky: od fyzického napadení k sexuálnímu zneužití oběti a její smrti. 1. Vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť 3. Vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi 2. Podplácení oběti, budování důvěrného vztahu 4. Osobní setkání, sexuální obtěžování, znásilnění…

Příklad druhý: Pavouci z Iráku Lekce je zaměřena na rozpoznání pravdivých a nepravdivých zpráv (hoax) publikovaných na internetu. „Tohle jsou pavouci, které nacházejí denně vojáci v Iráku. Běhají rychlostí 16km/h, doskočí 92 cm. Jsou to noční pavouci, takže vycházejí ven jen v noci nebo pokud jsou ve stínu. Když vás kousnou, dostáváte dávku novocainu, takže okamžitě ztuhnete. Ani nevíte, když vás kousne ve spaní, pak se jen probudíte s chybějící částí nohy nebo ruky, protože vám ji ohlodával celou noc. Když při chůzi narazíte na něco ve stínu a slunce vám najednou ukáže, s čím jste se potkali, je lepší utíkat. Okamžitě totiž vyrazí za vaším stínem.“

Příklad třetí: Pravda nebo lež? Lekce je zaměřena na rozpoznání pravdivých a nepravdivých informací publikovaných na internetu.

Příklad čtvrtý: Pozor na osobní údaje Lekce je zaměřena na nebezpečné zprávy, jejichž účelem je získat osobní informace o oběti. „Ahoj, vyhrál jsi v soutěži „Dítě chatu VIP“ hlavní cenu! Tou je skvělá večeře v centru Prahy v luxusním prostředí firmy Max. Akce pouze pro děti do 15 let! Odpověz na tento a získej bližší podrobnosti!” „Milí žáci, máte jedinečnou možnost získat ZDARMA nový luxusní počítač - ideální pro hraní počítačových her a surfování. Stačí nám napsat na e- mailovou adresu vaše jméno, příjmení, věk a adresu, kam máme počítač doručit. Posledních 30 kusů! Akce pouze pro žáky základních škol!” „Ahoj, tvoje ová adresa byla náhodně vybrána s dalším 20 adresami ze 4 milionů dětí v České republice. Vyhráváš nový mobilní telefon Apple iPhone 4G. Odpověz na tento , připoj své jméno, příjmení, věk a adresu, kam máme telefon poslat. Nezapomeň připojit barvu iPhone, o který máš zájem (černá nebo bílá). Vše zdarma! Odpověz do 5 dnů!“

Příklad čtvrtý: Osobní údaje Lekce je zaměřena na určení citlivosti osobních údajů. Urči pro dítě nejcitlivější osobní údaj: Jméno, příjmení, adresa, věk, rodné číslo, telefonní číslo, číslo účtu, PIN k účtu, , fotografie obličeje, barva očí, barva vlasů, výška, váha… Našli jste řešení? PROČ je právě tento údaj nejcitlivější? Jak jej lze zneužít? Kdo z Vás má *** na Internetu?

Příklad pátý: Kyberšikana Lekce je zaměřena na problém kyberšikany v rámci sociálních sítí. Důsledky: Holly spáchala sebevraždu skokem z mostu. Holly Grogan (15 let, VB, září 2009) Holly šikanovaly spolužačky ze základní školy. Byla osamělá a netoužila po ničem jiném než si najít přátele. Měla ale velmi nízké sebevědomí, proto si založila profil na internetové sociální síti Facebook. Místo nových kamarádů se Holly dočkala na svých stránkách pouze nadávek a kyberšikany. Mnoho spolužaček ji totiž na síti očernilo. Nechávaly tam hanlivé komentáře, které si mohl o Holly každý přečíst.

Kritická práce s informacemi jako součást Mediální výchovy - nejedná se pouze o pasivní percepci, ale i o kritickou produkci informací, percepce/produkce může vyvolat patřičný ohlas u respondenta – např. dítěte - nelze naučit pouze na základě práce s internetovými materiály – musí vycházet z reálných komunikačních situací (chat, diskuse, ICQ, Skype, sociální sítě) - musí být úzce propojena s Etickou výchovou

Několik otázek na závěr: 1.Jak řešit sporná témata (například nebezpečné rady)? Zařazovat či nezařazovat do výuky? Viz. Coca-Cola light a Mentos 2. Umí učitelé kriticky pracovat s informacemi z internetu? Přeposíláte vy sami výzvy o pomoc, dárcovství kostní dřeně…? Co když je na nich něco pravdy, tak proč neposlat dále?

DĚKUJI ZA POZORNOST! Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP Projekt E-Bezpečí Projekt E-Nebezpečí pro učitele