Nešťastných 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Killar. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
1 Slovní úlohy o pohybu úvod Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným.
Rozcvička Aritmetický průměr Úsudek a pamětní počítání Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí. Písemné dělení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Rozklad mnohočlenů na součin
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Elektrické vlastnosti látek (6. ročník) Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
CHEMICKÝ KUFR Deriváty uhlovodíků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Druhá mocnina a odmocnina
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Pravidla pro počítání s mocninami
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Měření fyzikálních veličin
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PRAVIDLA BINGO Fyzikální veličiny
Nešťastných 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Rozcvička Urči typ funkce:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Rozcvička Aritmetický průměr
Příprava na lomené výrazy
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad mnohočlenů na součin
Pořadí obrázků – drak Postup práce:
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Hyperoskulační kružnice hyperboly
CHEMICKÝ KUFR Redoxní děje
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
CHEMICKÝ KUFR Deriváty uhlovodíků
Částicové složení látek
WHAT IS ORANGE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Černý Petr 1−10 Pomůcka se skládá z 21 karet. Na deseti kartách jsou čísla od 1 do 10, na deseti kartách jsou odpovídající skupiny teček a na poslední.
Transkript prezentace:

Nešťastných 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Chcete 80 mega? Předpokládejme, že ano. Jedna z legálních možností je využít sázkových her loterijních společností. Podívejme se blíže na fiktivní hru „Nešťastných deset“ z hlediska pravděpodobnosti a herní strategie. Nejdříve si ale ujasníme základní principy a pravidla hry. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Spravedlivá hra Spravedlivá hra je ta, kde míra rizika, které podstupujete, je přímo úměrná očekávané výhře. Budete-li házet mincí a sázet na rub a líc, určitě by vám výhra rovnající se méně než dvojnásobku vkladu připadala nespravedlivá. Hry, které nejsou spravedlivé, vždy někoho zvýhodňují, většinou kasino, loterijní společnost, hrací automat… Může to mít i bohulibé důvody (např. výstavba hokejových hal). Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Nešťastných deset – pravidla Hráč na tiketu tipuje 1–10 čísel z 80 možných (1–80). Z těchto 80 se losuje dvacet čísel. Podle počtu uhodnutých čísel získává hráč jistý násobek svého vkladu. Maximální výhra je Kč. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Příklad 1 Tipujeme deset čísel a chceme určit, s jakou pravděpodobností získáme nejvyšší výhru (vklad x ) Kč. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co už víme z kombinatoriky Losováním čísel vytváříme kombinace, je to proto, že nezáleží na pořadí losovaných čísel a čísla se nemohou opakovat. C (20,80) = je počet všech možností losování. K tipovaným deseti číslům lze vylosovat už jen jednu z C (10,70) = „desetic“, které nám přinášejí dle pravidel hry násobek vkladu. Hledaná pravděpodobnost je dána podílem těchto dvou čísel a není veliká. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Budeme-li trvat na Kč výhry, musíme tedy vsadit 400 Kč (nebo 40× uhodnout všech deset na nejnižší vklad 10 Kč, to ale nebudeme „riskovat“). Jaká je tedy pravděpodobnost, že vyhrajeme? Kdyby byla hra spravedlivá, musela by být pravděpodobnost výhry rovna: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Ve skutečnosti je pravděpodobnost výhry rovna: (A to je asi 44krát méně!) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podívejme se na tabulku výher podrobněji (hodnoty udávají násobek vkladu) Počet hádaných čísel Počet uhodnutý ch čísel Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. © David Hanzlíček

Příklad 2 Lákavé je, že pokud vsadíme 6–10 čísel a neuhádneme ani jedno, vrátí se nám vklad. Spočtěte, jaká je pravděpodobnost, že neuhádneme ani jedno číslo, vsadíme-li 10, 9, 8, 7 a 6 čísel. (Nejefektivněji výpočet provedete v pětičlenné skupině). Výsledky jsou na další straně. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Autor © David Hanzlíček

Výsledky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Příklad 3 Odvoďte obecný vzorec pro výpočet pravděpodobnosti jednotlivých jevů sázení a losování hry „nešťastných deset“. Dáno: M…počet možných čísel, N…počet losovaných čísel, H…počet tipovaných čísel, U…počet uhodnutých čísel. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vzorce Pravděpodobnost P výhry, losuje-li se N čísel z M a uhodneme-li U čísel z H tipovaných (hádaných) je rovna (vyberte): Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Samozřejmě, že: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Příklad 4 Z následující tabulky určete, které z jevů přinášejících výhru jsou nejpravděpodobnější a zda je výhodnější tipovat více nebo méně čísel. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Tabulka pravděpodobností Vysvětlivky: H … počet tipovaných čísel, U … počet uhodnutých čísel, pravděpodobnosti odpovídající jisté výhře, pravděpodobnosti vrácení vkladu, suma pravděpodobností odpovídající nějaké výhře. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Autor © David Hanzlíček

Příklad 5 Je opravdu nejvýhodnější tipovat pouze 1, 3, 5 nebo 10 čísel? Jasnější odpověď poskytne veličina „střední hodnota výhry“, kterou získáme, vynásobíme-li očekávanou výhru (resp. násobek vkladu) s její pravděpodobností. Takto získané hodnoty sečteme za každý sloupec zastupující jistý počet tipovaných čísel. Vypočtěte střední hodnotu výhry pro 1, 6 a 10 tipovaných čísel. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Střední hodnota výhry Suma středních hodnot Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Autor © David Hanzlíček

Příklad 6 Jaká musí být střední hodnota výhry ve spravedlivé hře? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Odpovědi Jaká musí být střední hodnota výhry ve spravedlivé hře? 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Závěry? Hra má přiléhavý název. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.