Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
PLOD.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Prvouka – 2. ročník „Podzim v sadu“
Listy, květy a plody rostlin
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Plod (fructus).
Krytosemenné rostliny
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Rostliny.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kapradiny Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Mechorosty Vyšší rostliny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přechod rostlin na souš
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Stavba rostlinného těla
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Období: září – prosinec 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Semena nové rostliny buňky v blízkosti se přetvářejí v živné pletivo buňky zygota zárodek vaječných obalů osemení Obr. 1

Plody plod složen ze semene a oplodí oplodí obklopuje a chrání semena oplodí dužnaté nebo suché semena plody semeno oplodí Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Plody dužnaté slupka na povrchu součást potravy (jablka, třešně) peckovice – třešeň, švestka – semeno v pecce malvice – jablko, hruška – semena v jádřinci bobule – rajče, angrešt, rybíz – semena v dužnině Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Plody suché nemají dužninu plody pukavé/nepukavé plody nepukavé nažka (slunečnice, žalud) oříšek (líska, lípa) obilka (pšenice, ječmen, kukuřice) Obr. 3Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Plody suché plody pukavé lusk (hrách, fazole) tobolka (mák, tulipán) šešule (řepka olejka) šešulka (kokoška) Obr. 2 Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Souplodí a plodenství plody mohou tvořit soubory soubor vzniklý z květenství = plodenství souplodí – složena z plodů z jednoho květu souplodí peckovic maliníku, souplodí nažek jahody Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Význam semen a plodů, přenos slouží k pohlavnímu rozmnožování plody chrání semena, zajišťují jejich přenos přenos na povrchu živočichů pozření živočichy pohyb vzduchem rozšiřování vodou Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Zajímavost ananas je plodenství vzniklé z květenství „vlašské ořechy“ nejsou oříšky, ale peckovice nejtěžší plody – až 200 kg – dýně netýkavky vystřelují při dotyku živočichů semena do vzdálenosti 1m Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Zápis – semena a plody plod složen ze semene a oplodí plody dle oplodí: dužnaté nebo suché plody dužnaté: peckovice, malvice, bobule plody suché pukavé: lusk, tobolka, šešule, šešulka plody suché nepukavé: nažka, oříšek, obilka soubor vzniklý z květenství = plodenství souplodí – složena z plodů z jednoho květu

K níže uvedeným rostlinám přiřaď název jejich plodu a blíže urči skupinu. jabloň rajče hrách kukuřice mák líska švestka maliník slunečnice malvice; plod dužnatý bobule; plod dužnatý lusk; plod suchý pukavý obilka; plod suchý nepukavý tobolka; plod suchý pukavý oříšek; plod suchý nepukavý peckovice; plod dužnatý souplodí peckovic nažka; plod suchý nepukavý

K obrázkům přiřaď název plodu. bobule malvice peckovice lusk nažka obilka souplodí nažek oříšek Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s. Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL