Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Divadlo konce 19.století.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Kritický realismus v literatuře
Gustave Courbet Barbizonská škola
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
47.1 Realismus a naturalismus
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH. CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná.
Český kritický realismus
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
ROMANTISMUS.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český kritický realismus a naturalismus
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Evropský kritický realismus a naturalismus
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
REALISMUS a NATURALISMUS Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PRAVDIVOST?VĚROHODNOST?POZNÁNÍ?NEVYHNUTELNOST?OSUDOVOST?
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Kritický realismus v literatuře
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Realismus ve výtvarném umění
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura na přelomu století
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk

Realismus Realismus je umělecký směr 2. poloviny 19. stol. Je reakcí na romantismus, který popisuje život jako romantickou představu, kdežto realismus usiluje o reálný popis života a to zejména lidí z nižších sociálních vrstev. V literatuře se uplatňuje zejména v próze, hlavně pak v románu.

Znaky realismu Komplexní, pravdivé a věrné zachycení skutečnosti. Zobrazuje průměrného člověka. Autor nepoužívá autobiografické prvky, přesto však výběrem postav, prostředí atd. ovlivňuje dílo -> není zcela objektivní. Hrdina se v průběhu děje vyvíjí. Autor typizuje obecné společenské vlastnosti do svého hrdiny. Postavy vybírá autor svobodně a zasazuje do prostředí jim vlastních. Záměrně se vyhýbají pohledu do minulosti. Hlavní žánry - román, povídka, drama

Představitelé realismu I. Rusko –Nikolaj Vasiljevič Gogol –Fjodor Michajlovič Dostojevskij –Lev Nikolajevič Tolstoj –Anton Pavlovič Čechov –Ivan Sergejevič Turgeněv –Ivan Alexandrovič Gončarov Polsko –Henryk Sienkiewicz –Boleslav Prus

Představitelé realismu II. Německo –Gottfried Keller –Theodor Fontane Francie –Stendhal –Honoré de Balzac –Gustav Flaubert –Edmond de Goncourt –Guy de Maupassant –Émile Zola Anglie –Charles Dickens –Daniel Defoe –William Makepeace Thackeray –Thomas Hardy

Představitelé realismu III. Norsko –Henrik Ibsen Švédsko –August Strindberg Dánsko –Hans Christian Andersen

Kritický realismus Vyvíjí se o něco později než samotný realismus. Prolíná z 19. do 20. stol. Je jakýmsi vyšším stupněm realismu – jeho kvalitativně hodnotnější formou. Kritický se nazývá proto, že se soustřeďuje na kritiku společnosti a společenských poměrů.

Představitelé kritického realismu Svět: Stendhal (Francie)‏ Honoré de Balzac (Francie)‏ Romain Rolland (Francie) L. N. Tolstoj (Rusko)‏ F. M. Dostojevskij (Rusko)‏ Čeští představitelé: Karel Václav Rais, Josef Holeček, Tereza Nováková (venkovská tématika )‏ Antal Stašek, Josef Karel Šlejhar, Ignát Herrmann, Karel Matěj Čapek-Chod (městská tématika) Alois Jirásek, Zikmund Winter (historická tématika)‏ bratři Alois a Vilém Mrštíkové, Ladislav Stroupežnický, Gabriela Preissová (drama)‏

Malířství V malířství se realismus uplatňuje v reálném zachycení obrazu -> optické skutečnosti = co nejvěrnější zachycení dané události / skutečnosti. Na druhou stranu tvoří i impresionisticky – na základě znalosti lidského vnímání.

G. Courbet

Jean Francoils Millet (Francie)‏

Charles Francois Daubigny (Francie)‏

Théodore Rousseau (Francie)‏

Naturalismus Z latinského „natura“ – příroda (člověkem nezkresleno)‏ Umělecký směr, snažící se zachytit nezkreslenou realitu. Za jeho zakladatele je považován Emil Zola. A za počátek 70. léta 19. stol. Ve Francii. Naturalisté mají zálibu v „záporných“ stránkách života – bída, smrt, stáří Na rozdíl od realismu staví do popředí výjimečného člověka a to z jednoho z okrajů společnosti, buď z úplného dna a nebo jejího vrcholu. Důležité jsou: detailní popisy, hlavní postavy jsou určitým způsobem narušené – fyzicky, nebo psychicky

Představitelé naturalismu Svět: –Guy de Maupassant –Gustave Flaubert –Alphonse Daudet. V českých zemích se naturalismus příliš neprojevil, nejvíce se jím inspiroval Vilém Mrštík (románu Santa Lucia).

Zdroje Kol. nakladatelství DIDEROT. Všobecná encyklopedie: v osmi svazcích. 1. vydání. Praha: DIDEROT, stran. ISBN (svazek) / ISBN (6. svazek)‏ Wikipedia.org. Realismus, Kritický realismus, Naturalismus [online], aktualizováno v 11:04 [cit ], dostupné z WWW: Veškerý text je dostupný za podmínek GNU Free Documentation License Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše 14. Realismus – malířství [online]. Brno: 2005, aktualizováno [cit ], dostupné z WWW: