Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/21.1713 Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Advertisements

Světové obyvatelstvo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBYVATELSTVO ČR.
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
Demografický vývoj obyvatelstva
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
DEMOGRAFIE věda, která se zabývá reprodukcí (obnovou) lidské populace.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Společenské a hospodářské prostředí
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Demografie v pediatrii
Měření demografických jevů
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
SEMINÁŘ č. 1 Základní pojmy a výpočty – obyvatelstvo, vzdělání, ekonomická aktivita, nezaměstnanost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Evropa Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 Anotace.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
zpracovaný v rámci projektu
Počet obyvatel na Zemi, přirozená měna obyvatelstva
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C Datum: (nutno poznamenat v TK)

OBYVATELSTVO SVĚTA A JEHO POČETNÍ RŮST Předmět: zeměpis Ročník: 9. Anotace: Prezentace, která poskytuje informace o vývoji počtu obyvatel na světě. Klíčová slova: přirozený pohyb, přírůstek, úbytek, mortalita, natalita, střední délka života, průměrný věk Jméno autora (vč. titulu): Mgr. Jiří Petrák Škola – adresa: ZŠ v Jemnici,p.o nám. Svobody Jemnice

pohyb obyvatelstva ukazatel vyjadřující změny v počtu obyvatel na Zemi, světadílech, státech … a/ přirozený – spojený s porodností a úmrtností b/ územní – spojený se stěhováním

PŘIROZENÝ POHYB OBYVATELSTVA je dán rozdílem mezi počtem narozených a zemřelých připadajících na tisíc obyvatel za rok přirozený přírůstek – narození > zemřelí, rozdíl je kladné číslo přirozený úbytek – narození < zemřelí, rozdíl je záporné číslo

mortalita = úmrtnost - počet zemřelých lidí za určitý čas na určitém území natalita = porodnost - počet narozených lidí za určitý čas na určitém území v současnosti rychlý početní růst obyvatelstva = velmi vážný problém

Vývoj počtu obyvatel na Zemi 1 mld v roce mld v roce mld v roce mld v roce mld v roce mld v roce mld v roce 2012

růst počtu je velmi nerovnoměrný a/ velmi malý růst – vyspělé státy s vysokou životní úrovní b/ úbytek – v 90. letech Maďarsko, Česko, Německo c/ velmi rychlý růst – málo vyspělé země Afriky, Asie a J. Ameriky

obr. č.1 Ulice indického města Dháka je jasným důkazem o přelidněnosti tohoto státu. Pro Indii je vysoký přirozený přírůstek jedním z hlavních problémů.

problémy a řešení nedostatek potravin, pitné vody, lékařské péče …. omezení porodnosti (antikoncepce, změna tradic, administrativní opatření) zvyšování produkce potravin, nové zdroje (sója, chaluhy, hmyz)

Úkoly: 1.Zjisti z dostupných zdrojů, ve kterých státech je nejvyšší přirozený přírůstek. 2.Zjisti definice těchto pojmů: a/ průměrný věkprůměrný věk b/ střední délka životastřední délka života c/ kojenecká úmrtnostkojenecká úmrtnost

zajímavý odkaz

průměrný věk je aritmetickým průměrem věku všech jedinců v dané populaci (například obyvatel ČR, některého kraje atd.) tento ukazatel bývá často zaměňován se střední délkou života

střední délka života vyjadřuje počet roků, který v průměru ještě prožije osoba právě x-letá za předpokladu, že po celou dobu jejího dalšího života se nezmění řád vymírání, zjištěný úmrtnostní tabulkou, zkonstruovanou pro daný kalendářní rok nebo jiné období jedná se tedy o hypotetický údaj, který říká, kolika let by se člověk určitého věku dožil, pokud by úroveň a struktura úmrtnosti zůstala stejná jako v daném roce

kojenecká úmrtnost udává počet zemřelých kojenců v daném období (dětí zemřelých do jednoho roku dokončeného věku) připadající na 1000 živě narozených dětí ve stejném období

Zdroje informací a fotografií Obr. č.1: Ahron de Leeuw from Amsterdam, Netherlands. Dhaka street crowds.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:.