NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození Národní obrození
Advertisements

Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
České národní obrození
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Josef Jungmann Simona Coubalová C2B
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Purismus v českém národním obrození
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_04.
České země ve 2. polovině 18. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Národní obrození Michaela Tarabová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
Národní obrození Kateřina čížková.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07 Vlastnictví majetku
AUTOR: Kateřina Křížová
České národní obrození = ČNO
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
70.léta 18.století - pol. 19.století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
AUTOR: Kateřina Křížová
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_12 Komunikace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
České národní obrození
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02 Národní obrození jazykovědci TEMA : Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011

 Výukový materiál je určen žákům základní školy  Autor: Mgr. Kateřina Křížová  Jazyk: čeština  Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu doby národního obrození. Výukový materiál rozděluje národní obrození na jednotlivé etapy a blíže se věnuje linii jazykovědné. Žáci jsou seznámeni s jazykovou situací na našem územím v této době.  Specifické potřeby: portrét J. Dobrovského aj. Jungmanna, vhodné texty  Klíčová slova: puristé, jazykověda, J. Dobrovský, J. Jungmann  Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, gramatika  Klíčové kompetence: kompetence k učení Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání

NÁRODNÍ OBROZENÍ

 1) osvícenské šlechtické rody (Nosticové, Kinští, Štenberkové)  2) česká inteligence a) kněží – kážou česky b) učitelé – učí česky  3) venkovský lid – vždy mluvili česky

znak národa  jazyk je podstatný znak národa obrany  jazyk by měl být bráněn → obrany Balbínova obrana (poprvé vytištěna česky) Karel Ignác Thám

PURISTÉ BRUSIČI PURISTÉ  někteří autoři – snaha násilně očistit češtinu od cizích slov (zvláště německého původu)→BRUSIČI (chtějí brousit čj nebo ho čistit), PURISTÉ (od slova purus= čistý)  jejich snahy se neujaly – nerespektovali cit pro jazyk student = knihovtipníkzubař= zubotrh švagr = sestromužrohlík = ohlík dýmka = cuckakalendář = rokodník kapesník = nosoplena klavír= prstobřinkoklap Václav Pohl Jan Jakub Rosa

 JAN SVATOPLUK PRESL  JAN SVATOPLUK PRESL – botanický systém  KARELBOŘIVOJ PRESL  KAREL BOŘIVOJ PRESL – mineralog, chemik  JAN EVANGELISTA PURKYNĚ  JAN EVANGELISTA PURKYNĚ - fyziolog

LINIE NÁRODNÍHO OBROZENÍ 1) jazykovědná 2) historiografická 3) novinářská 4) divadelnická 5) prozaická 6) básnická

 cílem vytvořit základy pro spisovný jazyk a koncipovat gramatiky a slovníky Josef Dobrovský  jazykovědci: Josef Dobrovský Josef Jungmann

* † patřil ke starší generaci NO – nevěřil v úspěch - psal německy - kněz, pohyboval se ve vyšších kruzích - vychovatel u Nosticů - cestoval do Ruska – zde získal ocenění Imperátor ruské akademie

 jsou psána německy  Historie české řeči a literatury  Historie české řeči a literatury (Geschichte der böhmische sprache und literatur) – zmínka o Husovi  Slovník německo – český  Slovník německo – český – slovní zásoba  Zevrubná mluvnice jazyka českého  Zevrubná mluvnice jazyka českého – některá pravidla i dnes Slavistiku  Založil Slavistiku Českých verších  Dílo o Českých verších (böhmische prosodie)

 mladší generace NO (1773)  věřil cílům NO – navazoval na Dobrovského  psal česky  pocházel z obyčejných vrstev  celý život finanční problémy  učil nemajetné děti

 jsou psána česky  Historie české literatury  Historie české literatury – soupis veškeré české literatury  Slovník česko – německý  Slovník česko – německý – důraz na slovanskou vzájemnost  Slovesnost  Slovesnost = 1. čítanka, ukázky od nejstarších českých autorů až po tehdejší dobu + kapitola o slohu  překladatel – např. Goethe - Faust