NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02 Národní obrození jazykovědci TEMA : Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu doby národního obrození. Výukový materiál rozděluje národní obrození na jednotlivé etapy a blíže se věnuje linii jazykovědné. Žáci jsou seznámeni s jazykovou situací na našem územím v této době. Specifické potřeby: portrét J. Dobrovského aj. Jungmanna, vhodné texty Klíčová slova: puristé, jazykověda, J. Dobrovský, J. Jungmann Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, gramatika Klíčové kompetence: kompetence k učení Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
NÁRODNÍ OBROZENÍ
1) osvícenské šlechtické rody (Nosticové, Kinští, Štenberkové) 2) česká inteligence a) kněží – kážou česky b) učitelé – učí česky 3) venkovský lid – vždy mluvili česky
znak národa jazyk je podstatný znak národa obrany jazyk by měl být bráněn → obrany Balbínova obrana (poprvé vytištěna česky) Karel Ignác Thám
PURISTÉ BRUSIČI PURISTÉ někteří autoři – snaha násilně očistit češtinu od cizích slov (zvláště německého původu)→BRUSIČI (chtějí brousit čj nebo ho čistit), PURISTÉ (od slova purus= čistý) jejich snahy se neujaly – nerespektovali cit pro jazyk student = knihovtipníkzubař= zubotrh švagr = sestromužrohlík = ohlík dýmka = cuckakalendář = rokodník kapesník = nosoplena klavír= prstobřinkoklap Václav Pohl Jan Jakub Rosa
JAN SVATOPLUK PRESL JAN SVATOPLUK PRESL – botanický systém KARELBOŘIVOJ PRESL KAREL BOŘIVOJ PRESL – mineralog, chemik JAN EVANGELISTA PURKYNĚ JAN EVANGELISTA PURKYNĚ - fyziolog
LINIE NÁRODNÍHO OBROZENÍ 1) jazykovědná 2) historiografická 3) novinářská 4) divadelnická 5) prozaická 6) básnická
cílem vytvořit základy pro spisovný jazyk a koncipovat gramatiky a slovníky Josef Dobrovský jazykovědci: Josef Dobrovský Josef Jungmann
* † patřil ke starší generaci NO – nevěřil v úspěch - psal německy - kněz, pohyboval se ve vyšších kruzích - vychovatel u Nosticů - cestoval do Ruska – zde získal ocenění Imperátor ruské akademie
jsou psána německy Historie české řeči a literatury Historie české řeči a literatury (Geschichte der böhmische sprache und literatur) – zmínka o Husovi Slovník německo – český Slovník německo – český – slovní zásoba Zevrubná mluvnice jazyka českého Zevrubná mluvnice jazyka českého – některá pravidla i dnes Slavistiku Založil Slavistiku Českých verších Dílo o Českých verších (böhmische prosodie)
mladší generace NO (1773) věřil cílům NO – navazoval na Dobrovského psal česky pocházel z obyčejných vrstev celý život finanční problémy učil nemajetné děti
jsou psána česky Historie české literatury Historie české literatury – soupis veškeré české literatury Slovník česko – německý Slovník česko – německý – důraz na slovanskou vzájemnost Slovesnost Slovesnost = 1. čítanka, ukázky od nejstarších českých autorů až po tehdejší dobu + kapitola o slohu překladatel – např. Goethe - Faust