Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 16. 2. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

ŽAHAVCI kmen.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
KMEN: STRUNATCI Chordata
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
POLYPOVCI.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
ŽAHAVCI Žijí ve sladké i slané vodě Většina žije trvale přisedle
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Žahavci Šablona:III/2.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Mnohobuněčné organismy
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
FYLOGENEZE TRÁVICÍ SOUSTAVY – BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium,
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_10_TEMA Houbovci TÉMA.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Typy trávicích soustav
Žahavci.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
MEDÚZOVCI 12. zaří 2013 VY_52_INOVACE_210205
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_20_Ostnokožci.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Kmen Ploštěnci.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Žahavci Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Žahavci. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí prezentace je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Materiál je určen k interaktivní výuce.

ŽAHAVCI (Cnidaria)

-vodní (hlavně moře; méně sladké vody) -vakovité tělo s chapadly -radiální tělní souměrnost -~ stadiu gastruly -diblastica (tkáně odvozené z ekto- a entodermu) Obr. 1

–povrch – jednovrstevná pokožka (ektoderm) svalové b. (svalový epitel) žahavé b. = CNIDOCYTY – lov kořisti, obrana; vymrštitelné vlákno, obsah jedů smyslové b. (spojení s NS) náhradní b. } jednotlivě roztroušené Jednovrstevná pokožka Obr. 2

Obr. 3 Detail knidocytu

Schéma činnosti knidocytu Obr. 4

NS – difúzní = rozptýlená síť neuronů CS - nevyvinuta TS – slepá -trávicí dutina = láčka -přijímací = = vyvrhovací otvor vnější epitel mezoglea vnitřní epitel přijímací = vyvrhovací otvor Obr. 5 Odpadní látky vylučují do láčky → ven

2 stavební typy žahavců POLYP – přisedlý –nožní terč – přichycení –věnec chapadel kolem ústního terče –tenká mezoglea –jednoduchá láčka –někteří – pohyb (nezmar) – střídavě se přichycuje nožním a ústním terčem

Stavební plán polypa Obr. 6

MEDÚZA – plovoucí –kloboukovitý tvar, silná mezoglea –ústa na spodu klobouku, kolem věnec chapadel, plachetka –láčka → GASTROVASKULÁRNÍ SOUSTAVA –RHOPALIA – okraj klobouku (statické, světločivné, chemoreceptivní b.) – miskovité oko, statocysty –NEURONY – soustředěny po obvodu klobouku

medúzy Obr. 7

Rozmnožování: –nepohlavní i pohlavní –hermafroditi (někteří nezmaři) –gonochoristé (medúzy, korálnatci) –oplození vnitřní i vnější Pučení nezmara Obr. 8

-pohlavně se rozmnožuje medúza -nepohlavně polyp (pučení, odškrcování – strobilace) Obr. 9

EKOLOGIE: -dravci (potrava: zooplankton → ryby) -někteří (korálnatci, medúzovci) – symbióza s řasami -vztahy k člověku: NEBEZPEČNOST ŽAHAVCŮ -příznaky: slabé pálení → vřídky → rozpad kůže, zvracení, dušnost, zástava ♥ (čtyřhranky) -protišoková opatření, lékař

SYSTÉM ŽAHAVCŮ: 4 třídy: -MEDÚZOVCI (Sciphozoa) -ČTYŘHRANKY (Cubozoa) -POLYPOVCI (Hydrozoa) -KORÁLNATCI (Anthozoa)

OTÁZKY 1)Jaký typ tělní souměrnosti se vyskytuje u kmene žahavců? Jaké dva stavební typy u nich rozlišujeme? 2) Které stadium žahavců považujeme za pohlavní a které za nepohlavní? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Co je gastrovaskulární soustava? Jaké funkce plní? 4) Nervová soustava žahavců je: a. difúzní b. provazcovitá c. žebříčkovitá d. gangliová SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)žahavci – radiální tělní souměrnost 2 stavební typy – polyp, medúza 2) nepohlavní stadium – polyp pohlavní - medúza ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) gastrovaskulární soustava – členitá láčka u medúz, trávení, vstřebávání, rozvod živin 4) Nervová soustava žahavců je: a. difúzní b. provazcovitá c. žebříčkovitá d. gangliová ZPĚT:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – ŽAHAVCI 1)Doplňte (vyberte) text: Žahavci mají radiální / bilaterální tělní souměrnost, patří mezi diblastica / triblastica. Uspořádání jejich těla odpovídá vývojovému stadiu …………………………… Povrch jejich těla tvoří jednovrstevná / vícevrstevná pokožka, která je …………………………….. původu. V pokožce, zejména na chapadlech se vyskytují žahavé buňky nazývané ………………………………. Tyto buňky obsahují ………………, které slouží k ………………………. a ……………………….

2)Typ nervové soustavy žahavce je: a. difúzní b. provazcovitá c. žebříčkovitá d. gangliová 3) Cévní soustava žahavců: a. je otevřená b. je uzavřená c. není vyvinuta d. je velmi členitá 4) Vysvětlete termín gastrovaskulární soustava. Jaké funkce plní?

5) Charakterizujte polypové stadium žahavců. 6) Žahavci se rozmnožují: a. pouze nepohlavně b. pouze pohlavně c. pohlavně i nepohlavně d. partenogenezí 7) Popište ekologické vztahy žahavců.

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – ŽAHAVCI 1)Doplňte (vyberte) text: Žahavci mají radiální / bilaterální tělní souměrnost, patří mezi diblastica / triblastica. Uspořádání jejich těla odpovídá vývojovému stadiu gastruly. Povrch jejich těla tvoří jednovrstevná / vícevrstevná pokožka, která je ektodermálního původu. V pokožce, zejména na chapadlech se vyskytují žahavé buňky nazývané cnidocyty. Tyto buňky obsahují jedy (toxiny), které slouží k lovu a obraně.

2)Typ nervové soustavy žahavce je: a. difúzní b. provazcovitá c. žebříčkovitá d. gangliová 3) Cévní soustava žahavců: a. je otevřená b. je uzavřená c. není vyvinuta d. je velmi členitá 4) Vysvětlete termín gastrovaskulární soustava. Jaké funkce plní? - rozvětvená láčka medúz – trávení, vstřebávání, rozvod živin

5) Charakterizujte polypové stadium žahavců. - nepohlavní stadium, přisedlé – přichycení nožním terčem, tenká mezoglea, jednoduchá láčka, věnec chapadel kolem ústního otvoru 6) Žahavci se rozmnožují: a. pouze nepohlavně b. pouze pohlavně c. pohlavně i nepohlavně d. partenogenezí 7) Popište ekologické vztahy žahavců. - draví (potrava = plankton, menší živočichové, i ryby), někteří – symbióza s řasami, někteří nebezpeční člověku

OBRÁZKY: 1 - VIATOUR, Luc. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: REIMER, James Davis; FUJII, Takuma. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LEOVILOK. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PILCHA. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KOK, Albert. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BOSCH, TC. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AJOR933. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SCHLEIDEN, Mathias Jacob. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN