Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Pracujeme s celými čísly Autor: Mgr.Ivana Popelková VY_32_INOVACE_7_1_3
2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Ivana Popelková VY_32_INOVACE_7_1_3 Zpracovala : Mgr.Ivana Popelková
3 Zapiš užitím znamének +, - dané situace : Dostaneš kapesné 50 Kč Půjčíš kamarádovi 25 Kč Koupíš si časopis za 20 Kč Vyhraješ v sázce 10 Kč
4 Zamysli se nad těmito problémy, vytvoř možné otázky a matematické příklady: 1) Z kapesného 40 Kč utratíš 32 Kč…. 2) Tričko stojí 150 Kč, ale ty máš našetřeno 100 Kč….. 3) Svému kamarádovi půjčíš nejdřív 20 Kč a pak ještě 30 Kč….. 4) Na první stanici nastoupilo do tramvaje 15 cestujících, na druhé vystoupili 2 a nastoupilo 8,na třetí vystoupil 1 a nastoupilo 5, na čtvrté vystoupilo 7 a nastoupilo 6, na páté vystoupilo 12 a nastoupili 2. Kolik cestujících vystoupilo na šesté, tedy konečné zastávce?
5 Víš, co znamenají tyto zápisy? - (+ 4), - (+ 9), - (- 2), - (- 7) + (- 8), + (- 6), + (+ 3), + (+ 1)
6 Zapiš užitím znamének +, - dané situace: Dostaneš kapesné 40 Kč Půjčíš sourozenci 35 Kč Koupíš si čokoládu za 25 Kč. Vyhraješ v sázce 20 Kč. Zamysli se nad těmito problémy a vytvoř možné otázky a matematické příklady: 1) Z kapesného 50 Kč utratíš 42 Kč…. 2) Kšiltovka stojí 120 Kč, ale ty máš našetřeno 90 Kč….. 3) Svému kamarádovi půjčíš nejdřív 10Kč a pak ještě 25 Kč….. 4) Na první stanici nastoupilo do tramvaje 17 cestujících, na druhé vystoupili 4 a nastoupilo 10, na třetí vystoupili 3 a nastoupilo 6, na čtvrté vystoupilo 9 a nastoupilo 5, na páté vystoupilo 11 a nastoupil 1. Kolik cestujících vystoupilo na šesté, tedy konečné zastávce? Víš, co znamenají tyto zápisy? -(+5), -(+8), -(-3), -(-10), +(-6), +(-2), +(+4), +(+13) Pracovní list
7 Téma sady: Číselné obory Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematický okruh: Celá čísla Anotace: Jedná se o materiál zaměřený na využití nového učiva a přípravu na početní operace s celými čísly. Autorka: Ivana Popelková Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Pracujeme s celými čísly Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák matematicky vyjadřuje reálné situace pomocí celých čísel, využívá svých vlastních zkušeností. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: celá čísla, kladná a záporná čísla, čísla navzájem opačná Druh učebního materiálu:prezentace a pracovní list Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:II.stupeň ZŠ, nižší gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina:11 let Pokyny pro práci s materiálem: Pracovní materiál je určen pro žáky primy gymnázia. Je to příprava pro počítání s celými čísly. Materiál lze využít pro chybějící žáky. Řešení úloh se objeví stisknutím klávesy enter. Pracovní list je zařazen jako poslední list.