Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sudokopytníci (Artiodactyla)
Advertisements

Dominik Švarc Tomáš Bouchala
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Systém savců 6 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Řád: SUDOKOPYTNÍCI.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Sudokopytníci.
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání.
Savci - opakování.
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_15
Třída: SAVCI - II Řád: Ploutvonožci Řád: Kytovci Řád: Chobotnatci
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Př – ž 6., 7.20 Anotace: Prezentace charakterizuje rozdíly mezi sudokopytníky a lichokopytníky. Podle obrázků popisuje jednotlivé zástupce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Ochechule /Sirény/ Lichokopytníci Sudokopytníci
Placentálové 8. třída.
Savci – řád: sudokopytníci
Řád: PRIMÁTI.
SAVCI.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_sudokopytníci(nepřežvýkavci)  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
SUDOKOPYTNÍCI 1. Hmotnost těla se opírá o prst (ostatní zakrněly) 2. Prsty ukončeny rohovitými kopýtky 3. Většina býložravých druhů.
SUDOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Hmotnost těla opírají o dva prsty - třetí a čtvrtý. Prsty zakončeny rohovitými kopýtky. Většinou býložravci. 2 skupiny:
SAVCI 4 PRIMÁTI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
LICHOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Jsou to tzv. prstochodci. Nejčastěji jeden nebo tři prsty. Váhu těla nese vždy prostřední prst. Prsty zakončeny rohovitým.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_lichokopytníci  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/35 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
LICHOKOPYTNÍCI.
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
zpracovaný v rámci projektu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
Řád: Lichokopytníci.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
SAVCI III 12. Řád: LICHOKOPYTNÍCI kůň Převalského.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_05-08_Savci - lichokopytníci, sudokopytníci, primáti Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s lichokopytníky, sudokopytníky a primáty a s jejich zástupci. Klíčová slova:Lichokopytníci, sudokopytníci, primáti, nosorožec, prase divoké, tur domácí, jelen lesní, lemur kata, přežvýkavci, nepřežvýkavci, opice, poloopice, pavián Druh učebního materiálu:prezentace

Lichokopytníci prsty na nohou mají zakončeny kopytem, počet prstů je různý, nejčastěji jeden u koně nebo tři u nosorožce jsou to býložravci váhu těla nese vždy prostřední prst jsou to dobří a rychlí běžci patří sem: kůň domácí, zebra, nosorožec, tapír, osel domácí 1

NOSOROŽEC žije v Africe, setkáme se však s nimi i v jihovýchodní Asii na nose mají roh, některé druhy dva rohy tělo kryje velmi silná kůže v přírodě jsou dnes nosorožci ohroženi – jejich rohy bývají, stejně jako kly slonů, častou kořistí pytláků 2

Sudokopytníci na Zemi žije asi 220 různých druhů sudokopytníků, přestože jsou velmi rozmanití, mají jeden společný znak – hmotnost těla opírají o dva prsty – třetí a čtvrtý, ostatní prsty na končetinách zakrněly prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky živí se většinou býložravě řadíme je do dvou skupin – nepřežvýkavci a přežvýkavci 3

Nepřežvýkavci nepřežvýkavci mají jednoduchý žaludek a potravu nepřežvykují jejich úplný chrup se vyznačuje mohutnými špičáky, které vypadají jako kly můžeme je vidět například u prasete divokého, které žije v našich lesích, je předkem prasete domácího, je všežravec a potravu vyhledává čichem dále sem patří: hroch obojživelný, velbloud jednohrbý, lama guanako 4

Přežvýkavci přežvýkavci dostali název podle způsobu zpracování potravy, jsou to býložravci jejich žaludek se skládá ze čtyř částí – potrava se nejdřív hromadí v bachoru, kde je částečně rozložena činností bakterií a prvoků, natrávená potrava se přesune do čepce, odtud je po malých částech zvracena do dutiny ústní, kde je znovu dobře rozžvýkána dokonale mechanicky zpracovaná potrava se vrací zpátky do jícnu a do dalších částí žaludku – knihy a slezu, ve slezu začíná mechanické trávení patří sem: tur domácí, ovce domácí, koza domácí, srnec obecný, jelen lesní, daněk, muflon, los, žirafa

JELEN LESNÍ setkáme se s ním v našich lesích samci mají na hlavě parohy, které využívají při bojích o samice i k obraně koncem zimy parohy shazují 5

Primáti před mnoha miliony let se vyvinuli z hmyzožravců, do skupiny primátů patří asi 200 druhů savců, většinou se přizpůsobili životu na stromech, žijí v oblastech tropů a subtropů celého světa, kromě Austrálie končetiny primátů jsou velmi pohyblivé a palec se může postavit proti ostatním prstům, drápy na prstech se u většiny změnily v ploché nehty mají velmi dobrý zrak, který jim umožňuje dokonalé prostorové vidění, mozek mají ze všech savců nejlépe vyvinutý často žijí v organizovaných tlupách samice rodí většinou jedno mládě, o které dlouho pečují

Poloopice většina druhů poloopic žije nočním způsobem života, v mnoha znacích se poloopice podobají hmyzožravcům mají protažený čenich, velké oči, malý mozek a místo nehtů drápy živí se hlavně hmyzem, který hledají pomocí dobře vyvinutého čichu s poloopicemi se setkáme pouze v pralesích Afriky, na ostrově Madagaskar a v jižní Asii k nejznámějším poloopicím patří lemuři a komby 6

LEMUR KATA žije na Madagaskaru je to denní poloopice a živí se hlavně rostlinnou potravou dlouhý pruhovaný ocas mu slouží nejen k pohybu na větvích, ale i k dorozumívání (zdvižený ocas ve vysoké trávě je signalizačním zařízením pro ostatní členy tlupy) 7

Opice jsou aktivní ve dne, mají zbrázděný mozek, oči směřující dopředu a jeden pár mléčných bradavek na hrudníku, mají zkrácený čenich, a proto špatný čich jejich tělo kryje srst bez podsady, téměř všechny opice mají na prstech nehty, které někdy připomínají drápy živí se rostlinnou potravu mají v obličeji mimické svaly, dokážou vyjádřit radost, bolest a dorozumívat se patří sem: opice úzkonosé (makakové, kočkodani, paviáni, guerézy), malpy, chápani, vřešťani, opice ploskonosé

PAVIÁN má úzkou nosní přepážku mezi nosními otvory, proto se jeho obličej podobá obličeji člověka žije v Africe a Asii 8

Opakování Jmenuje hlavní znaky lichokopytníků. Uveďte hlavní rozdíl ve zpracování potravy u nepřežvýkavců a přežvýkavců. Které sudokopytníky chová člověk jako domácí zvířata? Za jakým účelem? Uveďte hlavní rozdíly mezi opicemi a poloopicemi.

Použité zdroje: 1.Zebras. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 2.Smirolato. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit ]. Dostupné z: 3.Giraffe standing. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 4.Wild Boar Habbitat 3. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit ]. Dostupné z: 5.Red Deer Stag. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 6.Galago senegalensis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit ]. Dostupné z: 7.Ringtailedlemur In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit ]. Dostupné z: 8.Olive baboon Ngorongoro. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit ]. Dostupné z: