Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Advertisements

Indukční stroje 5 jednofázový motor.
Elektrické obvody – základní analýza
Stejnosměrné stroje II.
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Charakteristika spalovacího motoru je grafické znázornění vzájemné závislosti vybraných provozních.
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Indukční stroje 3 jednofázový motor.
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Modelování a simulace podsynchronní kaskády
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Cvičení 1: Zkoušení pístových spalovacích motorů
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Ing. Lukáš OTTE kancelář: A909 telefon: 3840
FMVD I - cvičení č.2 Měření vlhkosti dřeva a vlivu na hustotu.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Motory zážehové dvoudobé
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
2. přednáška Databáze, využití MS Excel
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Experimentální fyzika I. 2
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Určení parametrů elektrického obvodu Vypracoval: Ing.Přemysl Šolc Školitel: Doc.Ing. Jaromír Kijonka CSc.
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
1 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Střední škola automobilní Jihlava. SŠA Jihlava pilotní škola Střední škola řemesel a služeb Moravské Budějovice Střední škola řemesel a služeb Velké Meziříčí.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Spalovací Motory Benzínové
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 5.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_01.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory Témata cvičení
Název prezentace (DUMu): Měření elektrických veličin
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory Témata cvičení
Energetický výpočet parogenerátorů
Nový motor JCB ECOMAX Tier 4i – lepší využití paliva, zlepšený průběh výkonu a kroutícího momentu
Výpočet tepelného schématu RC oběhu s přihříváním páry.
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Hydraulika podzemních vod
Hydraulika podzemních vod
Třída 3.B 22. hodina.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3. Pracovní oběhy zážehových motorů. 4. Pracovní oběhy vznětových motorů. 5. Účinnosti spalovacích motorů. 6. Charakteristiky vznětových motorů. 7. Objemová účinnost vznětových motorů. 8. Charakteristiky zážehových motorů. 9. Ztrátový moment zážehových motorů. 10. Chlazení spalovacích motorů 11. Mazání spalovacích motorů 12. Zápočet

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Teoretické předpoklady z přednášky Ztrátový výkon (točivý moment) motoru Ztrátový výkon je výkon potřebný k přemáhání pasivních odporů motoru. Jeho hodnota se pohybuje mezi % P i. Zahrnuje ztráty vzniklé třecími odpory, prací k pohonu pomocných mechanizmů jako např. rozvodové ústrojí, čerpadel palivové, mazací a chladicí soustavy apod., ventilačními ztrátami v klikové skříni a prací potřebnou k výměně náplně válce. Ztrátový výkon má úzkou vazbu na mechanickou účinnost motoru

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Teoretické předpoklady z přednášky Mechanická účinnost Hodnotu mechanické účinnosti  m udává poměr užitečného a indikovaného výkonu motoru Vyjádříme-li užitečný výkon jako rozdíl výkonu indikovaného P i a ztrátového P z ‚ můžeme pro  m napsat vztah

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Teoretické předpoklady z přednášky Mechanická účinnost - charakteristika Závislost na otáčkách Závislost na kompresním poměru Závislost na výkonu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Cíl laboratorního měření Cílem laboratorního měření je seznámit se s možnostmi určení ztrátového výkonu motoru. Výstupem z cvičení bude zpracovaný protokol ze stanovení ztrátového momentu motoru pro zážehový motor.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Možnosti stanovení ztrátového výkonu motoru Indikací motoru (zjistíme indikovaný výkon motoru, po odečtení efektivního výkonu určíme ztrátový výkon motoru). Protáčením motoru cizím zdrojem (např. elektromotorem protáčíme motor a zjišťujeme jaký výkon odebírá). Decelerací motoru (bude popsáno dále). Postupným vypínáním válců (bude popsáno dále). Určením z křivky hodinové spotřeby paliva (bude popsáno dále).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Možnosti stanovení ztrátového výkonu motoru Decelerace motoru Princip je obdobný stanovení točivého momentu volnou akcelerací motoru, viz př. 11 Ztrátový moment se stanový jako součin momentu setrvačnosti a decelerace motoru. M z = I ·  Nevýhodou metody je nutnost znát moment setrvačnosti motoru, což není lehce zjistitelná věc. Výhody metody jsou obdobné s metodou volné akcelerace motoru.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Možnosti stanovení ztrátového výkonu motoru Decelerace motoru Vpravo je uvedeno grafické zpracování ztrátového momentu motoru při opako- vaných akcelerací a decelerací.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Možnosti stanovení ztrátového výkonu motoru Decelerace motoru Průběh ztrátového momentu lze proložit křivkou, čímž získáme spojitý průběh ztrátového momentu. Spalovací motory

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Možnosti stanovení ztrátového výkonu motoru Postupné vypínání válců Nejdříve se naměří výkon motoru na všechny válce. Poté dojde k odpojení jednoho válce a naměří se výkon na zbývající válce. Z rozdílů výkonů nebo momentů je patrné, že zjistíme indikovaný výkon jednoho, právě odpojeného válce. Postup opakujeme se všemi válci motoru. Součtem indikovaných výkonů jednotlivých válců zjistíme indikovaný výkon celého motoru. Ztrátový výkon motoru se určí jako rozdíl indikovaného výkonu motoru a efektivního výkonu motoru, naměřeného v prvním kroku.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Možnosti stanovení ztrátového výkonu motoru Určením z křivky hodinové spotřeby paliva Princip metody je založen na získání závislosti efektivního výkonu, respektive točivého momentu motoru na hodinové spotřebě paliva. Měření se provádí při konstantních otáčkách, pro které chceme zjistit ztrátový výkon nebo moment motoru. V prvém kroku se stanový spotřeba paliva při maximálním výkonu nebo momentu motoru, poté se dle stanovených intervalů snižuje zátěž motoru a měří spotřeba paliva až do bodu ideálně odpovídající volnoběžným otáčkám motoru (většinou se, ale vlivem vlastních ztrát dynamometru nedostaneme až na volnoběžné otáčky). Takto získanou závislost výkonu, prodloužíme do hodnoty nulové spotřeby paliva a odečteme hodnotu výkonu, která odpovídá ztrátové hodnotě.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Zadání protokolu Pro naměřené hodnoty z předchozího laboratorního cvičení zpracujte závislost ztrátového momentu motoru.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Postup zpracování V programu MS Excel se sestrojí závislosti spotřeby paliva na točivém momentu motoru pro jednotlivé konstantní otáčky. Pro závislosti se určí rovnice trendu. Z rovnic závislosti lze určit hodnotu x (točivý moment) při nulové hodnotě y (spotřeba paliva)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Určení ztrátového momentu motoru pro otáčky 1500 min -1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Určení ztrátového momentu motoru pro otáčky 2000 min -1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Určení ztrátového momentu motoru pro otáčky 3000 min -1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Určení ztrátového momentu motoru pro otáčky 4000 min -1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Určení ztrátového momentu motoru pro otáčky 5000 min -1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Průběh ztrátového momentu motoru

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Příklad zpracování Diskuse Při zpracování vzniká problém s volbou druhu regrese, který je využit pro prodloužení průběhu spotřeby paliva do nulové hodnoty. Při volbě různých způsobů regrese lze dojít k různým výsledkům. Pro zpřesnění zpracování by bylo potřeba naměřit i spotřebu paliva pro nižší momenty, což je však špatně realizovatelné, protože nejnižší zatěžovací bod je dán ztrátami brzdy. Do budoucna je možné zlepšit měření o volnoběžné měření (nulovém zatížení) při vystavené spojce motoru.