Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Starověký Egypt TÉMA: Věda starověkého Egypta DOPORUČENO PRO: 6. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: říjen 2011 METODICKÝ LIST: Seznámení žáků s předními a uznávanými vědními obory, které Egypťané umně rozvíjeli, nebo jim sami položili základ. Prezentace doplněna o závěrečný poznávací úkol a testem s opakovacími otázkami. VY_ 32_ INOVACE_ D6.04 _ VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA_PREZENTACE_TEST_PPT
Věda starověkého Egypta 3000 př.n.l př.n.l.
Nové vědní obory Egypťané nezávisle na Sumerech položili základ těmto vědám: Astronomie Matematika Geometrie Lékařství
Lékařství balzamování mrtvých = MUMIFIKACE léčení vnitřních chorob operace ošetřování zubů
MUMIFIKACE = balzamování mrtvých těl Anubis (Anub) egyptský bůh posmrtného života
Mumie nabalzamované mrtvé tělo vyjmutí vnitřních orgánů roztok umožňující zachování tělesné schránky přiložení obinadel nalíčení tváře ustrojení do šatů uložení do sarkofágu
Sarkofág s mumií
Sarkofágy mumie ukládány do sarkofágů sarkofágy zlaté, kamenné, dřevěné Anup se sarkofágem
HIEROGLYFY = egyptské písmo původně OBRÁZKOVÉ PÍSMO posvátné písmo tesané do kamene zapisování zvláště důležitých událostí
HIEROGLYFY – ukázky písma bůh dítě chleba
HIEROGLYFY = ukázky písma muži mladý, mladá, mladé
DÉMOTICKÉ PÍSMO další druh písma používaný v Egyptě psalo se inkoustem na papyrus inkoust získávali Egypťané z ořechů
Rosetská deska
Poznej, co je na následujících obrázcích
Egyptská věda - opakovací test 1. Jaké vědní obory Egypťané obohatili ? 2. Jakým způsobem Egypťané pečovali o své zemřelé ? 3. Jak se nazývají druhy egyptského písma ? 4. Na co Egypťané psali ? 5. Co je to SARKOFÁG ? 6. Nakresli si do sešitu hieroglyf a číslo.
Metodický list Anotace: Seznámení žáků s předními a uznávanými vědními obory, které Egypťané umně rozvíjeli, nebo jim sami položili základ. Prezentace doplněna o závěrečný poznávací úkol a testem s opakovacími otázkami. Cílová skupina: žáci 6. ročníku základní školy. Klíčová slova:lékařství, mumifikace, sarkofág, hieroglyfy, démotické písmo.
SEZNAM LITERATURY: Václav Michovský: Dějepis – Pravěk a starověk pro základní školy I. díl, SPN Praha 1993 SPN Praha 1993 ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.