Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti.... intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, kdy se v Evropě rozšířily racionální,
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
AUTOBUS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Česká republika Naše vlast
MYŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KOZA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Převody – jednotky délky
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Tundra a polární pustina
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
PÉČE O ZDRAVÍ Obrázek dostupný z:
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
LEŽET Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
OSVÍCENSTVÍ VĚK ROZUMU VY_32_INOVACE_
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
OVCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematický rychlokvíz 3
Matematický rychlokvíz 3
KOČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XII Domácí spotřebiče – Техника для кухни
HUSA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Rozmach Španělska a boj Nizozemí za nezávislost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pravidla pro počítání s mocninami
Orofacionální cvičení I
Revoluce ve Francii
VLASTNOSTI KOMBINAČNÍCH ČÍSEL
Hyperoskulační kružnice elipsy
Převody délky MATEMATIKA
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Určení severního pólu cívky s proudem pomocí pravidla pravé ruky
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Interaktivní hra s různými obrazci a jejich skládání
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Převody – jednotky délky
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Ruský obrázkový slovník XV Tvary – формы
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ruský obrázkový slovník XXV Přídavná jména A
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co bylo osvícenství? intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, kdy se v Evropě rozšířily racionální*, pokrokové, liberální* a vědecké myšlenky. *racionální = rozumný *liberální = svobodomyslný

Některé základní myšlenky osvícenství: Člověk není od přírody zkažený. Cílem života je život sám, ne život po smrti. Základní podmínkou dobré života na zemi je osvobození lidské mysli od nevědomosti a pověr. Člověk osvobozený od nevědomosti a tyranské moci státu, je schopný dospět k pokroku a dokonalosti. Politický názor a soukromé vlastnictví jsou přirozená lidská práva a svobody.

Některé zdroje a kořeny osvícenství: rozkvět obchodu v Anglii, Holandsku a severní Francii (zhruba od poloviny 16. století) způsobil růst sebevědomí střední vrstvy, tzv. buržoazie nová věda a její pokroky občanská válka v Anglii v polovině 17. století - boj mezi králem a parlamentem (a jejich přívrženci)

Nová věda – nový způsob jak dospět k poznání Pozorování a experiment Ze středověkých vzdělanců se stali vědci v podobném slova smyslu, jak je známe dnes.

Společnost a politika

John Locke (1632 – 1704) Panovníci nemají právo na moc z Boží vůle, protože Bůh nepostavil jedny lidi nad druhé. Člověk je svobodný a v tom jsou si všichni lidé rovni. Rozum učí celé lidstvo, že by nikdo neměl ohrožovat život jiných lidí, ubližovat jim nebo je připravit o svobodu či zaměstnání.

Locke a Montesquieu uvažovali o moci ve státě A ještě soudnictví by mělo být samostatné a nezávislé. Král ať má výkonnou moc a parlament zákonodárnou moc. Ten ať je nejvyšší, ať je odvolatelný lidem a nechť se i král řídí jeho zákony.

A další, a další, a další... Voltaire ( ) „Příroda je dílem Božím a člověk je dílem přírody“ (přirozené náboženství) Denis Diderot ( ) Projekt Racionálního slovníku věd umění a řemesel Mary Wollstonecraft ( ) „Mysl nemá pohlaví“ a přirozená lidská práva tudíž platí bez ohledu na pohlaví

Zdroj textů a obrázků: OSBORNE, R., EDNEY, R. Seznamte se... Filozofie. 1. vyd. Praha: Portál, ISBN