PASSÉ COMPOSÉ (MINULÝ ČAS SLOŽENÝ)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DÉSCRIPTION DU LIEU VY_32_INOVACE_5B16.
Advertisements

LE SPORT VY_32_INOVACE_5B20.
singulier pluriel me, m’ nous te, t ’ vous le, l’ la, l’ en les
LE CANADA VY_32_INOVACE_5A11.
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
LES PRONOMS INDÉFINIS NEURČITÁ ZÁJMENA
IMPÉRATIF ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB
LES PRONOMS POSSESSIFS
FUTUR SIMPLE BUDOUCÍ ČAS
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Časové výrazy Les expressions temporelles
LES VERBES AU PRÉSENT PŘÍTOMNÝ ČAS
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
CONDITIONNEL PRÉSENT PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
VY_32_INOVACE_B3 IMPARFAIT MINULÝ ČAS.
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
VY_32_INOVACE_3C19 Gymnázium a SOŠ,Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Past Perfect.
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
L‘ AGRICULTURE ET L‘ INDUSTRIE DE LA FRANCE VY_32_INOVACE_5A8.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
LE LUXEMBOURG VY_32_INOVACE_5A12. CONTENU O INFORMATIONS GÉNÉRALES O LA GÉOGRAPHIE O LA POLITIQUE O LES SPÉCIALITÉS
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
VY_32_INOVACE_5A10.  informations générales  la géographie  le systéme politique  l‘ économie  les villes principales  les produits typiques CONTENU.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
VY_32_INOVACE_5A17.  Le Moyen Age  La Rennaissance  Le XVIIIe siecle  Le Romantisme  Le Réalisme  Le Symbolisme  Le XXe siecle CONTENU.
Reported speech Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3C18.
Négation Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí.
Grafické objekty v prezentaci Jana Vosáhlová VY_32_INOVACE_7C17.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř PaedDr. Miroslava Drahorádová ČASOVÁNÍ SLOVES TYPU МОЧЬ / ПОМОЧЬ VY_32_INOVACE_5C16.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Participe passé Francouzský jazyk Autor: Mgr. Lucie Bergerová
Le verbe.
VY_32_INOVACE_5A6 LA SOCIÉTÉ DE LA FRANCE.
Passé composé Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
VY_32_INOVACE_2C18 Emil Zátopek legenda atletiky.
Ester Maternová Le verbe auxiliaire avoir/ être avec le participe passé AVOIR+PARTICIPE PASSÉ ETRE Ex. J´ai parlé.
VY_32_INOVACE_5A5.   informations générales  les frontieres  les montagnes  les fleuves  le climat CONTENU.
ČÍSELNÉ ŘADY, SEZNAMY Tabulkové procesory 2 VY_32_INOVACE_7C9.
Réalisation: Lenka Manová
VY_32_INOVACE_5A9 LA BELGIQUE.
Subjonctif présent Francouzština Autor: Mgr. Dagmar Mynářová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Štěpánka Satoriová Název materiálu:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

PASSÉ COMPOSÉ (MINULÝ ČAS SLOŽENÝ) VY_32_INOVACE_B1 PASSÉ COMPOSÉ (MINULÝ ČAS SLOŽENÝ)

TVOŘENÍ Zájmeno (le pronom) + pomocné sloveso (l'auxiliaire) + příčestí minulé významového slovesa (le participe passé) Pomocné sloveso – l'auxiliaire – avoir nebo être S être – všechna zvratná slovesa a slovesa vyjadřující pohyb, stav či změnu stavu (domečková) S être – aller, arriver, venir, monter, entrer, rester, sortir, descendre, tomber, passer, partir, retourner, naître, mourir, devenir (některá z těchto sloves mohou v závislosti na významu mít pomocné sloveso avoir nebo être – např. Passer ve významu projít nebo ve významu strávit čas)

Tvoření příčestí minulého Slovesa končící v infinitivu na -er tvoří participe passé odtržením koncovky a přidáním -é Parler - parlé Slovesa končící v infinitivu na -ir tvoří participe passé odtržením koncovky a přidáním -i Finir – fini Slovesa končící v infinitivu na -re trvoří participe passé odtržením koncovky a přidáním -u Attendre - attendu

Nepravidelná slovesa Nepravidelná slovesa mají nepravidelné tvary Être – été avoir – eu faire – fait Boire – bu voir – vu lire – lu Dire – dit rire – rit devoir – dû Savoir – su pouvoir – pu vouloir – voulu Écrire – écrit mettre – mis prendre – pris Ouvrir – ouvert connaitre – connu Recevoir – reçu etc...

Slovesa s pomocným slovesem avoir Mají ve všech osobách jednotného i množného čísla stejné tvary příčestí minulého – pokud mu nepředchází předmět přímý J'ai parlé nous avons parlé Tu as parlé vous avez parlé Il a parlé ils ont parlé Elle a parlé elles ont parlé

Sloves a s pomocným slovesem être Mění tvary příčestí minulého V ženském rodě + e V množném čísle + s Je suis allé(e) nous sommes allé(e)s Tu es allé(e) vous êtes allé(e)s Il est allé ils sont allés Elle est allée elles sont allées sorti+e+s descendu+e+s

Zvratná slovesa + être Se laver – lavé Je me suis lavé(e)nous nous sommes lavé(e)s Tu t'es lavé(e) vous vous êtes lavé(e)s Il s'est lavé ils se sont lavés Elle s'est lavée elles se sont lavées

Zápor v passé composé Kolem pomocného slovesa Je n'ai pas parlé Nous n'avons pas fini Il n'est pas allé Ils ne sont pas partis Elles ne se sont pas réveillées

Shoda příčestí minulého s předmětem Pokud před slovesem v passé composé s pomocným slovesem avoir předchází předmět přímý (4. pád) – pak dochází ke shodě příčestí minulého s předmětem v rodě a v čísle J'ai acheté une voiture il y a un mois. Il y a un mois que je l'ai achetée. Il a lu des livres intéressants. Il les a lus.

Použití Jednorázový děj v minulosti ukončený J'ai envoyé une lettre à Paul. Minulý děj, který se udál jen jednou a jehož trvání je vymezeno La semaine passé j'ai été malade. Minulý děj opakovaný, pokud je určeno alespoň přibližně kolikrát Je le lui ai dit trois fois.

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_5B1 Jméno autora: Jana Jašíková Název práce: Passé composé Předmět: Francouzský jazyk Ročník: 3. Ročník, skupina 3.A, 3.L Časová dotace: cca 20 minut Vzdělávací cíl: S pomocí výukové prezentace se studenti naučí tvořit tvary minulého času složeného, pochopí rozdíl v používání pomocných sloves, naučí se tvary nepravidelných sloves a rozliší, kdy se tento minulý čas používá. Zároveň si jeho užívání procvičí Pomůcky: počítač, dataprojektor, (active board),  Inovace: studenti zhlédnou prezentaci s využitím ICT a doplní si nové informace a procvičí novou látku Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Vytvořeno dne: 11.02.2013