VY_52_INOVACE_50_KREVNÍ TLAK Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/21.1674 Autor: Bc. Petr Grossmann.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hornická poliklinika s.r.o. Zpracovala: Bc.Kristina Adamcová
Advertisements

NEMOCI KREVNÍHO OBĚHU.
V.Němec Dětské oddělení KNP
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Neúnavná srdeční pumpa
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
STEROIDNÍ ANABOLIKA.
Jan Kvapil a Michal Bureš
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemoci oběhové soustavy
Patologie oběhového ústrojí
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Hažmuková Adéla Jandl Martin Mrózková Ivana
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
MUDr.D.Kačaras.  Hypertenze = vysoký krevní tlak Onemocnění se projevuje zvýšeným arteriálním tlakem nad 140/90 mm Hg (závislost na pohlaví a věku) Pokud.
Ošetřování nemocného s onemocněním cév
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Civilizační choroby autor VM:Ing.
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
Choroby a onemocnění srdce.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Krevní tlak.
Pohybová aktivita a hypertenze Fakulta tělesné kultury UP Olomouc
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Regulární analýza lékařských zpráv Jiří Semecký, EuroMISE Centrum Kardio
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Onemocnění srdce Hypoteneze Angina pectoris Infarkt myokardu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Systémová arteriální hypertenze
Srdce (Cor).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Oběhová soustava- srdce
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Zpracoval: Mgr. Jakub Krček SOŠ PO a VOŠ PO Frýdek Místek.
Poruchy regulace krevního tlaku I
Onemocnění, poruchy a poškození oběhové soustavy
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Zdravým životním stylem v boji proti hypertenzi Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Cévní systém lidského těla
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Stav, kdy dochází ke srážení krve uvnitř cév Trombóza v tepně způsobuje přerušení zásobování některého důležitého orgánu. Důsledky mohou být infarkt,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_52_INOVACE_PŘ.36 Vytvořeno: únor 2013 Základní škola a mateřská škola.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_30 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiáluČasté neinfekční choroby - ateroskleroza.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Srdce a jeho funkce v těle by: Jaroslav Nosek čerpáno ze stránek:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Krevní oběh Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 04_Soustava oběhová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Cévní systém Krevní tlak Tonometry Korotkovův fenomén Pletysmografie Krevní tlak, pletysmografie.
Oběhová soustava srdce a cévy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Srdce a jeho funkce v těle
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
SRDCE (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
Cévní mozkové příhody Z. Rozkydal.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_50_KREVNÍ TLAK Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann

Anotace Digitální studijní materiál je určen pro biologii člověka na základní škole. Popisuje diastolický, systolický tlak a věnuje se měření tlaku. Ve studijním materiálu je uvedena část o následcích při poruchách krevního tlaku. Bc. Petr Grossmann otázka Odkaz na video

Krevní tlak je vytvářen působením srdce jako krevní pumpy; je to síla, kterou působí srdce na stěny cév; tlak je různý v různých částech krevního řečiště; souvisí se stavbou a funkcemi krevního oběhu; není všude stejný. Bc. Petr Grossmann

Měření krevního tlaku krevní tlak se zapisuje jako dvě čísla; oddělují se lomítkem; první hodnota je systolický tlak, druhá diastolický; je vyjadřován v Torrech (milimetrech rtuťového sloupce) Bc. Petr Grossmann Může krevní tlak měřit jen lékař? Ne nemusí. Můžete si ho změřit klidně i doma.

Měření krevního tlaku Bc. Petr Grossmann Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3

Vysoký krevní tlak (hypertenze) nastává tehdy, pokud systolický tlak opakovaně dosahuje hodnot nad 140/90 mm Hg; při dlouhodobém vysokém tlaku jsou ohroženy cévy, srdce a další orgány a tento stav je třeba léčit. Bc. Petr Grossmann

Následky vysokého krevního tlaku má přímý vztah k rozvoji mrtvice; ischemické choroby srdeční, která vede ke vzniku infarktu myokardu; choroby postihující oběhovou soustavu; patří k nejčastějším příčinám úmrtí v průmyslových zemích; hluboká žilní trombóza, infarkt myokardu, plicní embolie. Bc. Petr Grossmann Co je to myokard a trombóza? MyokardMyokard - srdeční sval TrombózaTrombóza – krevní sraženina

Stupně hypertenze podle stupně poškození cév, očí, srdce, ledvin a doporučení WHO dělí na tři stupně: stupeň I: hypertenze bez orgánových změn (minimální změny); stupeň II: hypertenze s orgánovými změnami (např. fundus hypertonikus, tvorba plaků ve velkých cévách); stupeň III: hypertenze s kardiovaskulárními projevy (angina pectoris, infarkt myokardu, cévní mozková příhoda). 1 Bc. Petr Grossmann

Hodnoty krevního tlaku ve vztahu k hraničním hodnotám HODNOTY KREVNÍHO TLAKU Název rozsahuHodnoty rozsahu Vysoký krevní tlakvětší než 154/93 mm Hg Hraniční hodnoty krevního tlaku130/90–160/95 mm Hg Normální krevní tlakmenší než /80-92 mm Hg Nízký krevní tlak systolický tlakmenší než 115 mm Hg Bc. Petr Grossmann

Nízký krevní tlak (hypotenze) nastává tehdy, pokud jsou hodnoty systolického tlaku krve dlouhodobě pod 100/65 mm Hg; 2 nízký krevní tlak má za následek snížení prokrvení tkání a orgánů lidského těla; průvodním jevem nízkého tlaku jsou závratě, pocení, pocit chladu. Bc. Petr Grossmann Na předchozím snímku se objevila zkratka WHO? Víš co znamená? WHO – World Health Organization – světová zdravotnická organizace

Následky nízkého krevního tlaku konstantně sníženými hodnotami krevního tlaku; celkovou únavou; spavostí; bolestmi hlavy; závratěmi; nedostatečným prokrvením končetin; sníženou funkcí potních žláz. Bc. Petr Grossmann

Prevence pravidelné cvičení (plavání); vyvarovat se náhlých změn polohy; zvýšení příjmu soli na cca 10 a více gramů na den; používání elastických punčoch, bandáže dolních končetin + farmakoterapie. Bc. Petr Grossmann

Použité zdroje: 1. Loyková, K. Arteriální hypertenze – vysoký krevní tlak. 17. prosinec, [online], [vid. 16. prosince 2012, 19:22 CET] Dostupné z: hypertenze.zdrave.cz/arterialni-hypertenze-vysoky-krevni-tlak/ hypertenze.zdrave.cz/arterialni-hypertenze-vysoky-krevni-tlak/ 2. Anamneza.cz. Ortostatická hypotenze. anamneza.cz. © 2003 – 2012 [online], [vid. 17. prosince 2012, 19:49 CET] Dostupné z: Ortostaticka-hypotenze/nemoc/306 Bc. Petr Grossmann

Zdroje obrazového materiálu: Obr. 1 Blutdruck. cs.wikipedia.org. [online]. [vid. 16. prosince 2012, 21:34 CET] Dostupné z: Obr. 2 Sphygmomanometer. cs.wikipedia.org. [online]. [vid. 16. prosince 2012, 21:36 CET] Dostupné z. Obr. 3 Mercury manometer. [online]. [vid. 16. prosince 2012, 21:39 CET] Dostupné z: Bc. Petr Grossmann