Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. Vojtěch Kurfirst Tematický celekStavební stroje Ročník2. Datum tvorby Anotace - pro učitele - názorný výklad - prezentace Metodický pokynVýklad nové látky – zpestření teoretického výkladu prezentací Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Spalovací motory
Spalovací motory (s.m.) přeměňují energii tepelnou na energii mechanickou. Tepelná energie vzniká spalováním paliva přivedeného do spalovacího prostoru. Podle působení vzniklých spalin rozdělujeme: pístové s.m. lopatkové s.m. tryskové s.m.
Spalovací motory Pístové spalovací motory – rozdělení podle zapálení směsi - zážehové s.m. - vznětové s.m. podle druhu paliva - benzinové s.m. - naftové s.m. - plynové s.m.
Spalovací motory podle pracovního oběhu - čtyřdobé (čtyřtaktní) s.m. - dvoudobé (dvoutaktní) s.m. podle uspořádání válců - řadové - vidlicové (do „V“) - s protilehlými válci (boxer) - hvězdicové
Spalovací motory Části pístového motoru: pevné (nepohyblivé) - blok válců - kliková skříň - blok motoru - spodní víko motoru (vana) - hlava válců - sací a výfukové potrubí
Spalovací motory pohyblivé - klikový mechanismus- písty - pístní kroužky - pístní čep - ojnice - klikový(á) hřídel - setrvačník
Spalovací motory Čtyřdobý zážehový motor - 1 oběh = 2 otáčky klikové hřídele = 4 zdvihy pístu -plnění a vyprazdňování válce zajišťují ventily Čtyři doby při jednotlivých zdvizích pístu: 1.sání 2.stlačení 3.výbuch 4.výfuk
Spalovací motory Dvoudobý zážehový motor - 1 oběh = 1 otáčka klikové hřídele = 2 zdvihy pístu - slučují se sání se stlačením a výbuch s výfukem
Spalovací motory Čtyřdobý vznětový motor (diesel) - 1 oběh = 2 otáčky klikové hřídele = 4 zdvihy pístu -rozdíl je v zapálení paliva Způsoby vstřikování paliva: -přímý vstřik - nepřímý vstřik (vírová komůrka)
Spalovací motory Účinnost motoru Při přeměně energie tepelné na mechanickou dochází ke ztrátám - vlivem nedokonalého spalování - tepelným - třením Efektivní účinnost u spalovacích motorů: benzinové motory % naftové motory 38 – 50 %
Spalovací motory Palivová soustava zážehového motoru - palivovou směs připravuje: - karburátor - vstřikovací zařízení - palivová soustava se skládá z nádrže, potrubí, palivových filtrů, čerpadla, sacího vzduchového potrubí, filtru vzduchu a karburátoru (vstřikovače)
Spalovací motory Vstřikovací zařízení má ve srovnání s karburátorem řadu výhod: optimální tvorba směsi nižší tvorbu emisí (s katalyzátorem) lepší studený start možnost přeplňování motoru (turbo) Karburátor směšuje nasávaný vzduch s palivem v potřebném množství a složení
Spalovací motory Způsoby dopravy paliva do spalovacího prostoru ve válci při vstřikování: vstřik do sacího potrubí vstřik do sacího kanálu – těsně přes sací ventil přímý vstřik paliva do válce
Spalovací motory Podle způsobu dávkování paliva: kontinuální vstřik pulzní vstřik Podle počtu vstřikovacích ventilů: jednobodový (centrální) vstřik vícebodový vstřik
Spalovací motory Palivová soustava vznětového motoru Palivo se do válce motoru dopravuje vždy vstřikováním. To je řešeno jako:- přímé (do válce) - nepřímé (do komůrky v hlavě válce) Palivová soustava vznětového motoru se dělí na dvě části: 1.zařízení pro dopravu a čistění paliva – nádrž, potrubí, čerpadlo a filtr 2.vstřikovací jednotka – vstřikovací čerpadlo a příslušenství
Spalovací motory Palivová soustava vznětového motoru se dělí na dvě části: 1.zařízení pro dopravu a čistění paliva – nádrž, potrubí, čerpadlo a filtr 2.vstřikovací jednotka – vstřikovací čerpadlo a příslušenství
Spalovací motory Mazání motorů Při chodu motoru se musí všechny třecí plochy pohyblivých částí motoru mazat. Zabrání se tak suchému tření, které by způsobilo „zadření motoru“. Motory se mažou olejem, který plní několik funkcí: mazací těsnicí chladicí
Spalovací motory U pístových spalovacích motorů se mazání provádí: 1.mastnou směsí – dvoudobé motory 2.tlakovým mazáním – motor se maže pomocí olejového čerpadla, které přivádí olej na potřebná místa Tlakové mazání: - z klikové skříně - z nádrže Průběžná kontrola tlaku a množství oleje může zabránit vážnému poškození motoru.
Spalovací motory Chlazení motorů Chlazení odvádí z motoru přebytečné teplo, které vzniká při spalování paliva a udržuje teplotu motoru na přípustné hodnotě. Podle druhu chladicí látky rozeznáváme chlazení: vzduchové kapalinové
Spalovací motory Kapalinové chlazení motoru Teplo se odvádí prostřednictvím kapaliny, která proudí okolo stěn spalovacího prostoru motoru. Způsoby oběhu kapaliny v chladicí soustavě: 1.samooběžné (již se nepoužívá) 2.s nuceným oběhem (čerpadlem) 3.přetlakové s nuceným oběhem (nejpoužívanější)
Spalovací motory Přetlakové chlazení s nuceným oběhem pracuje s mírným přetlakem a teplota v chladicí soustavě je okolo 105 o C. Ideální teplota motoru je okolo 90 o C.
Spalovací motory Vzduchové chlazení spalovacích motorů Teplo se z ochlazovaných ploch odvádí vzduchem. Způsoby ochlazování: sáláním – malé, méně výkonné motory jsou opatřeny žebrováním (povrch až desetkrát větší) nucené – součástí systému je buď ventilátor nebo ejektor- přetlakové chl. - podtlakové chl. - ejektorové chl.
Spalovací motory Elektrická zařízení 1.Zdroje elektrického proudu akumulátor – trvalý zdroj proudu nezávislý na chodu motoru alternátor – zdroj proudu závislý na chodu motoru, je poháněný klínovým řemenem dynamo – starší zdroj, již se nepoužívá magnetické zapalování – malé motory, motor se startuje šlápnutím na páku, zatažením za startovací šňůru apod.
Spalovací motory 2.Spotřebiče elektrického proudu spouštěč (startér) – největší odběr proudu zapalovací soustava (u zážehového motoru) - cívka- transformátor- svíčky další spotřebiče – osvětlení, kontrolky, houkačka, ostřikovače, stěrače ……..
Spalovací motory 3.Elektrické rozvody Zajišťují měděné vodiče (kabely) o různém průřezu. 4.Pojistky Chrání jednotlivé obvody při zkratu
Spalovací motory Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Microsoft [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: