NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_20_ Vážná hudba 20.století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Vážná hudba druhé poloviny 20. století
Hudba 20. století.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vážná hudba první poloviny 20.století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
(do začátku druhé světové války).  citlivost a dramatičnost ve skladbách  Richard Strauss Gustav Mahler.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vážná hudba 2. polovina 20. století.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Bohuslav Martinů
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
HUDBA V BAROKU.
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_20_Opakování IV.
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
V bludišti stylů Igor Stravinskij a jeho hudba 20. století
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_3C_13_Duchovní a světská hudba.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
Dějiny evropské hudby XX. STOLETÍ Sloh sonický Neoklasicismus Neofolklorismus Minimalismus úkol: 1 2 test.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Jazz a swing v české hudbě
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_15_HIP_HOP_RAP Dějiny hudby
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Netvořice
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Louis Armstrong AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_O9_JAZZ Dějiny hudby 8. ročník
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvíz Test 1 2 poslech Pojmy
NONART 1. polovina 20.století
Jazz AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_02_HV8_Skála
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGIGOCKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Joseph Haydn AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Baroko 17. a 18. století.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_20_ Vážná hudba 20.století TÉMA SADY : Hudební nauka ROČNÍK : tercie DATUM VZNIKU : duben 2014 AUTOR : Mgr. Jarmila Brejchová

anotace Materiál seznamuje žáky s vývojem vážné (artificiální) hudby ve 20. století Uvádí, kudy se hudba ubírala, nejvýznamnější skladatele a odkazuje na možný poslech ukázek z jejich tvorby dostupných na YouTube Je určen pro interaktivní tabuli. Mezi snímky se lze pohybovat pomocí hyperaktivních odkazů a tlačítek akcí Lze jej využít pro výklad i opakování, poslouží i pro zápisky žáků Materiál byl vytvořen pro tercii víceletého studia, ale s výhledem na využití v sextě a ve 2. ročníku čtyřletého studia Součástí jsou úkoly pro žáky

Dokážeme se zorientovat? Vážná (artificiální ) hudba 20. století

Jak se vážná hudba 20. stol. vyvíjela? Chybí nám časový odstup, ale pomůže nám rozdělit si hudbu 20. století na dvě období a sledovat umělecké směry a nejvýraznější skladatele: A) počátek 20. století až konec 2. světové války B) od 50. let do konce století Poslechněte si ukázku. Je to hudba artificiální nebo nonartificiální? Gershwin plays Gershwin: Rhapsody in Blue - YouTube

A) počátek 20. století až konec 2. světové války Pozdní romantismus Impresionismus Expresionismus Nová hudba ve Francii Novoklasicismus Další skladatelé

Pozdní romantismus Richard Strauss ( ) německý skladatel opery, symfonické básně Gustav Mahler ( ) rakouský skladatel a dirigent symfonie a písně

Impresionismus Claude Debussy ( ) hudba je jako obraz, melodika vychází z celotónové řadyobraz La Fille aux cheveux de lin – YouTube Maurice Ravel ) mistr instrumentace Bolero

Autor? Claude Monet

Expresionismus Arnold Schönberg ( ) Rakušan, společně se svými žáky (Bergem, Webernem) zdůrazňoval citově zabarvené výrazové stránky (exprese) skládal atonální hudbu (nemá tonální centrum) vytvořil kompoziční systém založený na dvanáctitónové chromatické stupnici – dodekafoniidodekafonii Alban Berg ( ) Anton Webern ( )

TJAKO VAN SCHIE – ukázka notového zápisu dodekafonie publikovaná na internetu

Nová hudba ve Francii Igor Stravinskij ( ) svým baletem Svěcení jara inspiroval další skladatele, kteří vytvořili tzv. Pařížskou šestku: „Pryč s romantismem, zpět k pevné hudební formě a harmonii“ Stravinskij-Rite of Spring (I) – YouTube Pařížská šestka: Darius Milhaud, Arthur Honneger, Francis Poulenc,… "Pacific 231" 1949 movie: Jean Mitry-music: Arthur Honegger original ! - YouTube "Pacific 231" 1949 movie: Jean Mitry-music: Arthur Honegger original ! - YouTube

Novoklasicismus Neoklasicismus se vrací k osvědčeným barokním a klasicistním hudebním formám, ale naplňuje je moderním melodickým, rytmickým a harmonickým jazykem Průkopníky byli: Igor Stravinskij a Pařížská šestka Vyrostli z něj: Sergej Prokofjev, Bohuslav Martinů, Paul Hindemith,Paul Hindemith Benjamin Britten

Sergej Prokofjev ( ) sovětský skladatel, balet Romeo a Julie Bohuslav Martinů ( ) český skladatel, opera Řecké pašije Benjamin Britten ( ) anglický skladatel, vynikající melodik, Simple Symphony Britten: Simple Symphony - Movements 1-2 (Boisterous Bourrée, Playful Pizzicato) - YouTube Britten: Simple Symphony - Movements 1-2 (Boisterous Bourrée, Playful Pizzicato) - YouTube

Hindemith: Ludus tonalis - 4. Fuga secunda in G: Allegro - Sergei Okrusko (piano) – YouTube Hindemith: Ludus tonalis - 4. Fuga secunda in G: Allegro - Sergei Okrusko (piano) – YouTube Kdo byl označován za mistra fugy a ve kterém slohovém období tvořil? Johann Sebastian Bach V baroku Německý skladatel Paul Hindemith ( ) potvrzuje ve svém klavírním cyklu Ludus tonalis, že si zaslouží svou přezdívku „Bach 20. století“

Další význační skladatelé Bela Bartók ( ) maďarský skladatel Aram Chačaturjan ( ) arménský skladatel balet Gajané Sabre Dance - Aram Chačaturjan – YouTube George Gershwin ( ) americký skladatel

B) od 50. let do konce století Umělci hledali nové cesty, mladí skladatelé se setkávali, poznávali skladby svých kolegů, nalézali nové možnosti (moderní technika…) pro komponování Dodekafonie Seriální hudba Elektronická hudba Aleatorní hudba Grafická hudba Postmodernismus a syntézy

Seriální hudba Olivier Messiaen ( ) Pierre Boulez (nar. 1925) Autoři vytvářeli „matematicky“ série stupnic, délek tónů, nástrojových barev, dynamiky…takováto hudba je pro běžného posluchače těžko srozumitelná Messiaen - Oiseaux Exotiques - Aimard, Boulez Part 1 - YouTube Messiaen - Oiseaux Exotiques - Aimard, Boulez Part 1 - YouTube

Elektronická hudba Elektronické pokusy se zvuky jsou doloženy již ve 20. a 30. letech 20. století V Kolíně nad Rýnem vzniklo studio elektronické hudby. Vůdčí osobností se stal Karlheinz Stockhausen ( ) Stockhausen: "Kontakte" electronic version (complete) - YouTube Stockhausen: "Kontakte" electronic version (complete) - YouTube

Aleatorní hudba z latinského alea = hrací kostka Autor k sobě náhodně skládá různé hudební prvky Skladatel napíše několik hudebních motivků, zaznamená, jak dlouho se mají hrát a na jaké nástroje Interpret skladbu dotváří na pódiu, dílo se stává neopakovatelným originálem Duchovním otcem této hudby je Američan John Cage ( ) Witold Lutoslawski ( ) Lutoslawski: "Venetian Games" - YouTube

Grafická hudba Skladba je zachycena pouze v grafické podobě Je odnoží hudby aleatorní Interpret převádí do hudební řeči dojmy, které v něm vyvolává pohled na grafický záznam (improvizace) John Cage: Solo for Sliding Trombone - YouTube

Postmodernismus a syntézy Od konce 60.let do 90. let Postmodernisté odmítali experimenty, poukazovali na neposlouchatelnost, dovolávali se návratu k jasné hudební formě a melodii Často docházelo k spojení různých hudebních stylů a žánrů - syntézám, k vzájemnému prolínání hudby artificiální a nonartificiální S příchodem počítačů se objevily nové možnosti spojení počítače s klasickým hudebním nástrojem

Použitá literatura a zdroje: CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN, 2002, ISBN CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003, ISBN Citace obrázků: 1.MONET, Claude. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2.TJAKO VAN SCHIE (VLASTNÍ DÍLO) [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření této prezentace: Klipart obrázky jsou součástí galerie Microsoft Office volně dostupné na adrese