klasicismus Charakteristika uměleckého slohu ve výtvarném umění
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Lokalita3 Období4 Idea5 Předpoklady6 Projevy ve výtvarném umění7 Charakteristické znaky, architektura, malba8 Charakteristické znaky, plastika, móda9 Architektura10
Obsah Terezín11 Terezín, kostel12 Josefov13 Ratibořice14 Hnojník15 Praha16 Dům U Hybernů17 Malířství18 J.-L. David19 Davidova obrazárna20
Obsah Davidova obrazárna II21 David a antika, Sokratova smrt22 David a jeho císař23 Ingres24 Turecké lázně25 Velká odaliska26 Ingresovy portréty27 Josef Bergler28 Francesco de Goya29 Rodina Karla IV., aneb ukázka módy30
Obsah Goyova Maja31 Goyova obrazárna32 Goyova obrazárna II33 Poprava 3. května Plastika35 Chinardovy busty36 Thorvaldsen a jeho Jáson37 Platzerovi gladiátoři38 Platzerova výzdoba Hradu39 Platzerův Herkules na rozloučenou40
vstup 1
etymologie název pochází z latinského classicus odvozeno do classis (nejvyšší třída římské společnosti) volně přeloženo znamená prvotřídní, vzorový, hodný tedy k následování to, co je hodné k inspiraci, je antika 2
lokalita 3 sloh vznikl ve Francii šíření po Evropě spíše směrem na sever než na jih v jižních částech Evropy se spíše prosazovalo dekorativnější rokoko
období sloh vznikl v poslední čtvrtině 18. století přecházel volně v empír v první čtvrtině století 19. v druhé polovině 19. století zažívá druhou vlnu v podobě tzv. neoklasicismu (u nás v generaci Národního divadla) 4
obnovení ušlechtilé prostoty a velkolepé krásy antického (klasického) umění namířeno proti subjektivismu mystického baroka uvedení objektivního řádu založení na racionální úvaze politická i sociální ideologie francouzské revoluce idea 5
podpora vědy, archeologie objevení antických měst Pompejí a Herkulanea móda, obliba antických vzorů, průnik do všech složek společenského života politicky doprovázeno osvícenstvím či osvíceneckým absolutismem předpoklady 6
především architektura malba plastika móda projevy 7
charakteristické znaky architektura Rozlišujícím znakem od empiru je vetší barevnost Nese ještě stopy doznívajícího baroka Na některých stavbách jsou pouze klasicistní detaily (okna, pilastry, portály, …), celkový ráz může být barokní U nás výstavba pevností, městských částí malba Důraz na přesnost kresby Důraz na modelaci objemu Mělký obrazový prostor Podstatná je figurální kompozice Barevnost není dominantní Výběr typů postav, mají vyjadřovat ušlechtilost Náměty z antické mytologie a historie 8
charakteristické znaky plastika Ušlechtilost vyjádřena i materiálem (mramor) Jakási další renesance Náměty z antické mytologie a historie móda Zde se nenechali inspirovat antikou, neoblékali se do jednoduchých hávů, tunik U mužů v oblibě vojenské prvky, šerpy, symboly hodností U žen dlouhé róby, zdůraznění půvabu, zdobnost střízlivější v porovnání s barokem Dětská móda neexistovala, děti byly miniaturní dospělí (viz královský portrét Goyův) 9
architektura V galerii architektonických památek se zaměříme především na domácí stavby (v malbě to bude zase naopak, jediným mi známým klasicistním malířem byl Josef Bergler) Z mateřské země si připomeneme areál Louvre, kde dnes najdeme proslulou pařížskou obrazárnu Kdo dával pozor, poznal vstupní obrázek… 10
Terezín 11
Terezín 12
Josefov 13
Ratibořice 14
Hnojník 15
Praha Kostel s. Kříže Na PříkopěStavovské divadlo 16
Dům U Hybernů 17
Počínaje tímto slohem nastává v malířství nová situace, stává se, že umělci volně vývojově přecházejí v následující styly (empir, romantismus či realismus, ryzím klasicistním zůstává první v řadě) Mateřská země Francie: Jacques-Louis David ( ) Jean Auguste Dominique Ingres ( ) Čechy: Josef Bergler ( ), první šéf pražské Akademie malířství 18
J.-L. David Aktivní podporovatel francouzské revoluce a Maximiliána Robespierra Po revoluci se oddal Napoleonovi, stal se jeho dvorním malířem Vychoval svého pokračovatele Ingrese Po Napoleonově pádu utekl z vlasti do Belgie, kde i později skonal 19
Davidova obrazárna Smrt MarataÚnos Sabinek 20
Davidova obrazárna II Mars odzbrojen VenušíParis a Helena 21
David a antika 22
David a jeho císař 23
J. A. D. Ingres Davidův žák Vynikající kreslíř Skvělý portrétista U svých modelů hledá noblesní držení těla Prostor člení rafinovaně liniemi Jeho nahé ženy jsou jakoby antickými Venušemi 24
Turecké lázně 25
Velká odaliska 26
Ingresovy portréty 27
Josef Bergler 28
Francisco de Goya Závěrem naší obrazárny si představíme španělského malíře a grafika Jistě poznáte, že do toho stylu zapadá pouze svou životní úsečkou ( ) Jeho přínos pro následující malířské generace (především modernu) je však neodmyslitelný Skupinový portrét španělské královské rodiny je krásnou ukázkou dobové módy Umělcovy životní osudy inspirovaly nejen Miloše Formana (Goyovy přízraky), ale i Liona Feuchtwangera (Goya) 29
30 Rodina Karla IV., aneb ukázka módy
Goyova Maja 31
Goyova obrazárna Sabat čarodějnicVévodkyně z Alby 32
Goyova obrazárna II SaturnPád z koně 33
Goya na závěr: Poprava 3. května
plastika V rodné zemi klasicismu Joseph Chinard ( ), autor „antických“ portrétů (po prsa, busty) V Dánsku pak Bertel Thorvaldsen ( ) U nás pak Ignác František Platzer ( ) 35
Chinardovy busty 36
Thorvaldsen a jeho Jáson 37
Platzerovi gladiátoři 38
Platzerova výzdoba Hradu 39
40 Platzerův Herkules na rozloučenou
Kolektiv autorů pod vedením PhDr. Sávy Šabouka, DrSc., Encyklopedie světového malířství, Academia, Praha 1971 Olga Spalová, Malá světová obrazárna, Svoboda, Praha 1971 Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1968 (léta praxe) Použité zdroje