Klasicismus Charakteristika uměleckého slohu ve výtvarném umění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

KLASICISMUS Sestavil: 2012 Klasicismus je umělecký směr, který se inspiruje hlavně středověkými vzory a zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a pravidelný.
Románský sloh.
Doba Charakteristika Znaky
19. století Klasicismus.
KLASICISMUS.
Empír - (z lat. empire = císařství )
Umělecké slohy a moderní umění 3. Rokoko a Klasicismus
Gotická kultura.
Klasicistní malířství
Renesance Kristýna Strouhalová.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Klasicismus Umění 19. století.
KLASICISMUS EMPÍR.
Obecná charakteristika Architektura
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
Závěr 18. století – poč. 19. století
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
Klasicismus Empír.
Klasicismus v Čechách Konec 18. století.
Romantická architektura v Čechách
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasicismus a empír 18. – 19. století.
SECESE.
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Umělecké směry 19. století
Evropská kultura na prahu moderní doby
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Klasicistní architektura v Čechách Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
EURO. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Baroko Galerie plastik M. B. Brauna. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Francisco GOYA španělký malíř a grafik romantismu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Gotika Bolfíková Nikola.
Romantická architektura v Čechách
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Křivonosková Kateřina
Architektonické směry
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Architektonické slohy města Veselí nad Moravou ÚKOL Č. 23
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Osvícenství, klasicismus
LITOMYŠL velkolepé renesanční zámecké sídlo ve stylu italské renesance
Transkript prezentace:

klasicismus Charakteristika uměleckého slohu ve výtvarném umění

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Vstup1 Etymologie2 Lokalita3 Období4 Idea5 Předpoklady6 Projevy ve výtvarném umění7 Charakteristické znaky, architektura, malba8 Charakteristické znaky, plastika, móda9 Architektura10

Obsah Terezín11 Terezín, kostel12 Josefov13 Ratibořice14 Hnojník15 Praha16 Dům U Hybernů17 Malířství18 J.-L. David19 Davidova obrazárna20

Obsah Davidova obrazárna II21 David a antika, Sokratova smrt22 David a jeho císař23 Ingres24 Turecké lázně25 Velká odaliska26 Ingresovy portréty27 Josef Bergler28 Francesco de Goya29 Rodina Karla IV., aneb ukázka módy30

Obsah Goyova Maja31 Goyova obrazárna32 Goyova obrazárna II33 Poprava 3. května Plastika35 Chinardovy busty36 Thorvaldsen a jeho Jáson37 Platzerovi gladiátoři38 Platzerova výzdoba Hradu39 Platzerův Herkules na rozloučenou40

vstup 1

etymologie název pochází z latinského classicus odvozeno do classis (nejvyšší třída římské společnosti) volně přeloženo znamená prvotřídní, vzorový, hodný tedy k následování to, co je hodné k inspiraci, je antika 2

lokalita 3 sloh vznikl ve Francii šíření po Evropě spíše směrem na sever než na jih v jižních částech Evropy se spíše prosazovalo dekorativnější rokoko

období sloh vznikl v poslední čtvrtině 18. století přecházel volně v empír v první čtvrtině století 19. v druhé polovině 19. století zažívá druhou vlnu v podobě tzv. neoklasicismu (u nás v generaci Národního divadla) 4

obnovení ušlechtilé prostoty a velkolepé krásy antického (klasického) umění namířeno proti subjektivismu mystického baroka uvedení objektivního řádu založení na racionální úvaze politická i sociální ideologie francouzské revoluce idea 5

podpora vědy, archeologie objevení antických měst Pompejí a Herkulanea móda, obliba antických vzorů, průnik do všech složek společenského života politicky doprovázeno osvícenstvím či osvíceneckým absolutismem předpoklady 6

především architektura malba plastika móda projevy 7

charakteristické znaky architektura Rozlišujícím znakem od empiru je vetší barevnost Nese ještě stopy doznívajícího baroka Na některých stavbách jsou pouze klasicistní detaily (okna, pilastry, portály, …), celkový ráz může být barokní U nás výstavba pevností, městských částí malba Důraz na přesnost kresby Důraz na modelaci objemu Mělký obrazový prostor Podstatná je figurální kompozice Barevnost není dominantní Výběr typů postav, mají vyjadřovat ušlechtilost Náměty z antické mytologie a historie 8

charakteristické znaky plastika Ušlechtilost vyjádřena i materiálem (mramor) Jakási další renesance Náměty z antické mytologie a historie móda Zde se nenechali inspirovat antikou, neoblékali se do jednoduchých hávů, tunik U mužů v oblibě vojenské prvky, šerpy, symboly hodností U žen dlouhé róby, zdůraznění půvabu, zdobnost střízlivější v porovnání s barokem Dětská móda neexistovala, děti byly miniaturní dospělí (viz královský portrét Goyův) 9

architektura V galerii architektonických památek se zaměříme především na domácí stavby (v malbě to bude zase naopak, jediným mi známým klasicistním malířem byl Josef Bergler) Z mateřské země si připomeneme areál Louvre, kde dnes najdeme proslulou pařížskou obrazárnu Kdo dával pozor, poznal vstupní obrázek… 10

Terezín 11

Terezín 12

Josefov 13

Ratibořice 14

Hnojník 15

Praha Kostel s. Kříže Na PříkopěStavovské divadlo 16

Dům U Hybernů 17

Počínaje tímto slohem nastává v malířství nová situace, stává se, že umělci volně vývojově přecházejí v následující styly (empir, romantismus či realismus, ryzím klasicistním zůstává první v řadě) Mateřská země Francie: Jacques-Louis David ( ) Jean Auguste Dominique Ingres ( ) Čechy: Josef Bergler ( ), první šéf pražské Akademie malířství 18

J.-L. David Aktivní podporovatel francouzské revoluce a Maximiliána Robespierra Po revoluci se oddal Napoleonovi, stal se jeho dvorním malířem Vychoval svého pokračovatele Ingrese Po Napoleonově pádu utekl z vlasti do Belgie, kde i později skonal 19

Davidova obrazárna Smrt MarataÚnos Sabinek 20

Davidova obrazárna II Mars odzbrojen VenušíParis a Helena 21

David a antika 22

David a jeho císař 23

J. A. D. Ingres Davidův žák Vynikající kreslíř Skvělý portrétista U svých modelů hledá noblesní držení těla Prostor člení rafinovaně liniemi Jeho nahé ženy jsou jakoby antickými Venušemi 24

Turecké lázně 25

Velká odaliska 26

Ingresovy portréty 27

Josef Bergler 28

Francisco de Goya Závěrem naší obrazárny si představíme španělského malíře a grafika Jistě poznáte, že do toho stylu zapadá pouze svou životní úsečkou ( ) Jeho přínos pro následující malířské generace (především modernu) je však neodmyslitelný Skupinový portrét španělské královské rodiny je krásnou ukázkou dobové módy Umělcovy životní osudy inspirovaly nejen Miloše Formana (Goyovy přízraky), ale i Liona Feuchtwangera (Goya) 29

30 Rodina Karla IV., aneb ukázka módy

Goyova Maja 31

Goyova obrazárna Sabat čarodějnicVévodkyně z Alby 32

Goyova obrazárna II SaturnPád z koně 33

Goya na závěr: Poprava 3. května

plastika V rodné zemi klasicismu Joseph Chinard ( ), autor „antických“ portrétů (po prsa, busty) V Dánsku pak Bertel Thorvaldsen ( ) U nás pak Ignác František Platzer ( ) 35

Chinardovy busty 36

Thorvaldsen a jeho Jáson 37

Platzerovi gladiátoři 38

Platzerova výzdoba Hradu 39

40 Platzerův Herkules na rozloučenou

Kolektiv autorů pod vedením PhDr. Sávy Šabouka, DrSc., Encyklopedie světového malířství, Academia, Praha 1971 Olga Spalová, Malá světová obrazárna, Svoboda, Praha 1971 Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1968 (léta praxe) Použité zdroje