Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Ing. Alena Chotěborská Číslo VY_32_INOVACE_10 Název Členění literatury Předmět Český jazyk Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace seznamuje s členěním literatury podle formy a podle literárních žánrů. Dále jsou charakterizovány jednotlivé literární formy doplněné ukázkami. Druh učebního materiáluPrezentace s výkladem Časová dotace vyučovací hodiny Datum vytvoření Datum ověření Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
litera = písmeno literatura = písemnictví = všechny texty Základní dělení L: Věcná L – bez estetického účinku, cíl poučit, informovat - L odborná – učebnice, encyklopedie, naučné knihy – cílem je poučit - Publicistika – novinářství – žurnalistika – cíl informovat - Jednací písemnictví – úřady, školy – uchování informací Umělecká L = krásná L = beletrie – estetické působení – Estetika – nauka o krásnu Tlumočí určité pojetí krásy – působí na rozum a city Zahrnuje: - ústní lidovou slovesnost - umělou literaturu
Podle formy: PRÓZA POEZIE DRAMA Lit. žánry – druhy: EPIKA LYRIKA DRAMA
je psána ve větách a odstavcích „řečí nevázanou“ Volně plynoucí řeč nepodléhající dalším pravidlům Ukázka: Robinson se znepokojil. „Tak promluv přece, ublížil ti někdo? Uklidni se. Svěř se mi a já každé tvé přání splním.“ „Vezmi mne s sebou, Robinsone!“ zoufale vykřikl Pátek. „Do Evropy?“ Ano, Robinsone. Chci jít s tebou !“… Robinson dojetím nemohl ani promluvit. Tolik lásky od tohoto člověka nečekal… D. Defoe – J. V. Pleva - Robinson Crusoe
básně psané ve verších a slokách „řečí vázanou“ vázána rýmem, rytmem a melodií Na topole nad jezerem seděl vodník pod večerem: „Sviť, měsíčku, sviť, ať mi šije niť. Šiju, šiju si botičky, do sucha i do vodičky. Sviť, měsíčku, sviť, ať mi šije niť.“ … K. J. Erben – Vodník - Kytice
divadelní hra určená k předvádění na jevišti psaná přímou řečí formou dialogů a monologů vystupujících postav + scénické poznámky psaná prózou nebo veršem Romeo (stranou) Mluví! Mluv dál! Jsi anděl. Záříš do noci nad mojí hlavou jak posel nebes kterého zrakem obráceným v sloup s užaslou bázní lidé sledují, jak osedlává líná oblaka a zvolna plyne volným ovzduším. Julie Ach Romeo! Proč, proč jsi Romeo! Zřekni se otce, zavrhni své jméno, nebo když nechceš, stačí tvůj slib lásky, a já se zřeknu jména Kapuletů. Romeo (stranou) Mám ještě naslouchat… William Shakespeare – Romeo a Julie
slide č. 2 – obrázek slide č. 3 - obrázek slide č. 4- obrázek literatura/dila-ceskych-a-svetovych-klasiku/k-j-erben-kytice-s , slide č. 5-obr. slide č. 5 – obrázek Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.