Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oběhová soustava kroužkovců a členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Advertisements

Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Úroky ve slovních úlohách Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Soustava krycí – od protist po hlístice Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Rozmnožování nižších obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření16.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zobrazení kulovým zrcadlem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Závislost odporu kovového vodiče na teplotě Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření20.
Typy nervových soustav Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření19.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Věty o shodnosti trojúhelníků
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Úrok Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Složené úrokování Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Náš svět Tematická oblast
Člověk a vývoj civilizace
Činnost nervové soustavy
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název vzdělávacího materiálu
Jednoduché úrokování Tematická oblast
Nervová soustava nižších obratlovců
Práce se sloupkovými diagramy
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
Sloupkový diagram Tematická oblast
VY_32_INOVACE_09_Činnost litosféry na Zemi Autor: Mgr. Milan Javůrek
Pohlavní rozmnožování prvoků
Mýty a pověsti Tematická oblast
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
FYLOGENEZE NERVOVÉ SOUSTAVY
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Úvod do kosterní soustavy
Konstrukce trojúhelníku podle věty Ssu
Násobení lomených výrazů
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Život – pohledy na přírodu
Dělení lomených výrazů
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Konstrukce lichoběžníku
Zobrazení tenkou čočkou
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Kontrolní práce – složené lomené výrazy
Intenzita elektrického pole
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3. ročník čtyřletého G a 7. ročník osmiletého G Stručný obsahPrezentace k doplnění a procvičení činnosti nervové soustavy měkkýšů a kroužkovců. Způsob využitíPostupně procházíme listy prezentace. Úkoly pro samostatné procvičení a jejich řešení viz strana AutorRNDr. Ilona Houšková KódVY_32_INOVACE_33_BHOU03

MĚKKÝŠI U měkkýšů se setkáváme s modifikovanou gangliovou soustavou. Je to důsledkem ztráty tělní segmentace. U typických měkkýšů se vytváří z gangliových buněk pravidelné výrazné uzliny, jejichž prostorové uspořádání v těle je zhruba vždy podle stejného schématu. V nejjednodušším případě tvoří CNS 3 páry uzlin.

Mlži Mají 3 páry uzlin: a)uzliny mozkové (cerebropleurální) b)útrobní (visceroparietální) - inervují také svěrače lastur c)uzliny nožní (pedální) Obr. 1

Plži Mají 5 párů vzájemně propojených ganglií: o Mozkové (cerebrální) inervují hmat, polohu těla, zrak a ústí ulity. o Nožní (pedální) inervují svalovinu nohy. o Postranní (pleurální) inervují plášť a žábry. o Temenní (parietální) inervují čich. o Útrobní (viscerální) inervují vnitřní orgány. Někdy jsou navíc u ústního otvoru uzliny bukální inervující jazýček s radulou. Obr. 2

Plži Na obrázku žlutě vyznačeno pět nervových uzlin. Obr. 3

Hlavonožci Dochází k vytvoření jediné mozkové uzliny s několika laloky, které odpovídají původním párům uzlin tělních. Mozek je uložen v chrupavčitém pouzdře. Na rychlé spojení mezi vzdálenými částmi těla mají hlavonožci v tzv. obří nervová vlákna široká až 1 mm a dlouhá až 1,5 m. Rychlost vedení vzruchů je až 30 m/s. Hlavonožci mají z bezobratlých nejlepší schopnost učení.

KROUŽKOVCI Nervová soustava je žebříčková. Vyskytují se párovité nebo jednoduché uzliny mozkové také párovité uzliny podjícnové a po jednom páru uzlin v každém tělním článku. Tyto jsou vzájemně spojeny podélně konektivami a příčně komisurami. Soustava žížaly obecné Popis obrázku: a)nadhltanová uzlina b)podhltanová uzlina c)obhltanová smyčka d)tři páry nervů Obr. 4

KROUŽKOVCI CNS je soustředěna na břišní straně těla. Dochází i ke splývání párů segmentálních uzlin (např. pijavky), v některých případech i ke splývání konektiv. Soustavu tohoto typu označujeme jako břišní nervovou pásku.

Řešte úkol Úkol Popište nervovou soustavu mlžů. Řešení Mají 3 páry uzlin: a)uzliny mozkové (cerebropleurální) b)útrobní (visceroparietální) c)uzliny nožní (pedální)

Řešte úkol Úkol Popište nervovou soustavu plžů. Řešení Mají 5 párů vzájemně propojených ganglií: mozkové inervují hmat, polohu těla, zrak a ústí ulity. Nožní (pedální) inervují svalovinu nohy. Postranní (pleurální) inervují plášť a žábry. Temenní (parietální) inervují čich. Útrobní (viscerální) inervují vnitřní orgány.

Řešte úkol Úkol Popište nervovou soustavu hlavonožců. Řešení Dochází k vytvoření jediné mozkové uzliny s několika laloky. Laloky odpovídají původním párům uzlin tělních. Mozek je uložen v chrupavčitém pouzdře.

Řešte úkol Úkol Popište začátek nervové soustavy žížaly (viz obrázek). Řešení Na obrázku je: a)nadhltanová uzlina b)podhltanová uzlina c)obhltanová smyčka d)tři páry nervů

Informační zdroje JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN KNOZ, Jan. Obecná zoologie. Brno: Masarykova universita, 1979, ISBN KUBIŠTOVÁ, Iva; JŮVOVÁ, Alena. Přehled zoologie. Brno: Paido, 1984, ISBN ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, Obr. 1: převzato z KNOZ, Jan. Obecná zoologie. Brno: Masarykova universita, 1979, ISBN Obr. 2: KOOPMANN, Simon. [online]. [cit ]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW:. Obr. 3: upraveno podle KUBIŠTOVÁ, Iva; JŮVOVÁ, Alena. Přehled zoologie. Brno: Paido, 1984, ISBN Obr. 4: převzato z ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, 1971.