Projekt:OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 35 Datum ověření ve výuce:19. 5. 2011 Ročník:8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Kyseliny a zásady.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost roztoků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Acidobazické indikátory
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Které látky jsou kyselé a které zásadité? Téma:Kyselost a zásaditost látek

Anotace Výkladová prezentace Kyselost, zásaditost roztoků Stupnice pH Indikátory - užití

Kyselost a zásaditost látek

Kyselost a zásaditost roztoků Jistě jste slyšeli v televizní reklamě: Že po každém jídle klesá pH ve vašich ústech, a proto musíme žvýkat žvýkačky Že určitý šampon má pH 5,5, a proto je šetrný k vaší pokožce Co znamená to pH?

Kyselost a zásaditost vodných roztoků Kyselost roztoku způsobují vodíkové kationty H + Zásaditost roztoku způsobují hydroxidové anionty (OH) - Míru kyselosti nebo zásaditosti roztoku udává stupnice pH (stupně od 0 do 14)

Stupnice pH Podle hodnoty pH rozdělujeme roztoky na: Kyselé – mají pH ‹ 7 Neutrální – mají pH = 7 Zásadité – mají pH › 7

Indikátory Se používají ke zjištění kyselosti a zásaditosti roztoků Jsou to organické látky, které mění barvu v závislosti na prostředí Mohou být: Přírodní – lakmus, šťáva z borůvek, šťáva z červeného zelí, šťáva z červené řepy Vyrobené - fenolftalein

Indikátory Lakmus se získává z islandského lišejníku Má fialovou barvu V kyselém prostředí zčervená a v zásaditém prostředí zmodrá Můžeme jej použít jako roztok (přikápneme ho do roztoku) nebo jako lakmusový papírek, který se do roztoku namočí

Indikátory Měření pH pomocí univerzálních indikátorových papírků nebo tekutých indikátorů není přesné K přesnému měření v chemických laboratořích slouží elektronické přístroje tzv. pH-metry

Užití indikátorů V zemědělství – určování kyselosti půd Ve vodárenství – čištění odpadních vod V lékařství a farmacii – vývoj a výroba léků V potravinářství – určování kyselosti potravin V chemickém průmyslu

Zdroje Úvod do obecné a anorganické chemie, J. Mach, I. Plucková, J. Šibor, nakladatelství Nová škola Naskenované obrázky str. 74 Chemie 8, J. Škoda, P. Doulík, nakladatelství Fraus Naskenované obrázky str. 48 a 49 Základy chemie I, P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr, nakladatelství Fortuna Naskenované obrázky str testery--checker/ testery--checker/