Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/21.1713 Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tlak a proudění vzduchu
Advertisements

Globální cirkulace atmosféry
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Evropa Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: StátyEvropy1 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Evropa Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Evropa Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy1 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Evropa Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Technické prostředky v požární ochraně
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Savci biomů světa 8. ročník.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Vytápění Tepelné ztráty
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
DUM - Digitální Učební Materiál
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_03_ZEMĚPIS
11. PODNEBNÉ PÁSY.
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
Všeobecná cirkulace atmosféry
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
POČASÍ A PODNEBÍ.
Neživá příroda - vzduch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
MGR.LENKA NOVÁKOVÁ – 1.ZŠ HORNÍ SLAVKOV VY_32_INOVACE_260_RISKUJ!
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce: Třída: 6.C Datum: (nutno poznamenat v TK)

OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉŘE Předmět: zeměpis Ročník: 6. Anotace: Prezentace přibližuje žákům problematiku proudění vzdušných hmot na Zemi. Klíčová slova: tlaková níže a výše, vítr, pasáty, monzuny Jméno autora (vč. Titulu): Mgr. Jiří Petrák Škola – adresa: ZŠ v Jemnici,p.o nám. Svobody 88 nám. Svobody Jemnice Jemnice

tlak vzduchu tlak vzduchu síla, kterou působí celý obal atmosféry na úrovni hladiny světového oceánu síla, kterou působí celý obal atmosféry na úrovni hladiny světového oceánu na každý 1 cm 2 silou 10 N na každý 1 cm 2 silou 10 N mění se s nadmořskou výškou a teplotou mění se s nadmořskou výškou a teplotou

tlaková níže (N) oblast teplého vzduchu, který stoupá oblast teplého vzduchu, který stoupá cyklóna cyklóna obr.č.1 Tropická tlaková níže Drena, Nová Kaledonie.

tlaková výše (V) oblast klesajícího studeného vzduchu oblast klesajícího studeného vzduchu anticyklóna anticyklóna obr.č.2 Oblast vysokého tlaku vzduchu nad Floridou

proudění vzduchu vyvoláno rozdílnou výší tlaku nad povrchem vyvoláno rozdílnou výší tlaku nad povrchem vzduch proudí z oblastí vyššího tlaku vzduchu do oblastí nižšího tlaku vzduchu vzduch proudí z oblastí vyššího tlaku vzduchu do oblastí nižšího tlaku vzduchu tlutvar.htm tlutvar.htm

rotace Země kolem osy ovlivňuje směr proudění: a/ na severní polokouli se stáčí doprava od směru proudění (ve směru hodinových ručiček) a/ na severní polokouli se stáčí doprava od směru proudění (ve směru hodinových ručiček) b/ na jižní polokouli se stáčí do leva (proti směru hodinových ručiček) b/ na jižní polokouli se stáčí do leva (proti směru hodinových ručiček)

pasáty: pasáty: pravidelné větry vanoucí k rovníku a stáčející se na západ pravidelné větry vanoucí k rovníku a stáčející se na západ západní proudění: západní proudění: mírný pás, S polokoule od JZ, J polokoule od SZ mírný pás, S polokoule od JZ, J polokoule od SZ

obr.č.3 Schéma globální cirkulace atmosféry.

monzuny pravidelné proudění ve V a JV Asii pravidelné proudění ve V a JV Asii a/ letní – vane z oceánu na pevninu  pevnina se zahřívá více jak oceán, přináší srážky a/ letní – vane z oceánu na pevninu  pevnina se zahřívá více jak oceán, přináší srážky b/ zimní – vane z pevniny na oceán  oceán je teplejší jak pevnina, sucho b/ zimní – vane z pevniny na oceán  oceán je teplejší jak pevnina, sucho

Monzunová Indie obr.č.4 Mapa zobrazující termíny příchodu monzunu do jednotlivých oblastí Indie a směry převládajícího větru

Úkoly: Nakresli zjednodušeně cyklónu a anticyklónu. Nakresli zjednodušeně cyklónu a anticyklónu. Jak ovlivňuje letní monzun životy lidí v Indii? Jak ovlivňuje letní monzun životy lidí v Indii? Nakresli za pomocí šipek stáčení větrů na a/ severní polokouli Nakresli za pomocí šipek stáčení větrů na a/ severní polokouli b/ jižní polokouli b/ jižní polokouli

Zdroj informací a fotografií Obr. č.1: Earth Observation Group. Cyclone Drena.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.1: Earth Observation Group. Cyclone Drena.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.2: NASA image by Jeff Schmaltz, MODIS Rapid Response Team at NASA GSFC. Caption by Michael Carlowicz, with interpretation help from Tom Arnold of NASA GSFC. U.S. High Pressure clouds sept Z.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.2: NASA image by Jeff Schmaltz, MODIS Rapid Response Team at NASA GSFC. Caption by Michael Carlowicz, with interpretation help from Tom Arnold of NASA GSFC. U.S. High Pressure clouds sept Z.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.3:sealevel.jpl.nasa.gov. Earth Global Circulation.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.3:sealevel.jpl.nasa.gov. Earth Global Circulation.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.4: Saravask, based on work by Planemad and Nichalp. India southwest summer monsoon onset map en.svg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.4: Saravask, based on work by Planemad and Nichalp. India southwest summer monsoon onset map en.svg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:.