NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_11_Příprava a mazání lyží.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Běh na lyžích, materiálové vybavení, mazání lyží sestavil doc. Dr
Advertisements

Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz
Historie lyžování.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Název operačního programu:
ROZDĚLENÍ LYŽOVÁNÍ.
LYŽOVÁNÍ BROUŠENÍ LYŽÍ
VYBAVENÍ PRO BĚH NA LYŽÍCH
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Technika biomechanika běhu na lyžích
Běžecké lyže Běžecké lyže se od sebe navzájem liší vzhledem, tvarem, hmotností, a jízdními vlastnostmi Jízdní vlastnosti lyží vyplývají z jejich vlastností.
Digitální učební materiál
Encaustika pro začátečníky
KLASICKÉ LYŽOVÁNÍ.
Zimní sporty.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Dětská ozdravovna Bílá voda Harrachov
Tato prezentace byla vytvořena
Zimní výcvikový kurz Zadov – Zahájení: ve 12:00 Ubytování: Chata Mládí – Zadov, 4 – 6 lůžkové pokoje  Stravování: snídaně.
O DRÁŽKY A ČÍSLOVÁNÍ VY_32_INOVACE_7C5. T ÝKAJÍ SE ZAČÁTKU ODSTAVCE Shodný symbol nebo obrázek Číslování odstavců (číslice nebo písmena) OdrážkyČíslování.
Techniky běžeckého a sjezdového lyžování
1.Šablona:III/2Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_TOS_351 Jméno autora:Václav Kulhánek Datum vytvoření: Předmět:TOS Tematická oblast:Baristika Téma:Degustace.
1. na mazaní lyží potřebujeme: vosk, žehličku 2. pod lyži jsi vezmeme nějaký hadr aby jsme nezamazali stůl.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
MEZINÁRODNÍ LYŽAŘSKÁ FEDERACE francouzsky Fédération Internationale de Ski jje hlavní mezinárodní organizace lyžařských sportů, bbyla založena během.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_TĚLESNÁ VÝCHOVA _1.ZIMNÍ SPORTY TEMA: ZIMNÍ SPORTY ČÍSLO PROJEKTU:
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Instruktor lyžování Metodická komise ÚZL SL ČR © 2008 jen pro vnitřní potřebu.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_15_Vědomostní soutěž TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
BĚŽECKÉ LYŽOVÁNÍ. 1. ZOH V CHAMONIX (1924) 1. LYŽAŘSKÝ ZÁVOD ŽEN V ČESKÝCH ZEMÍCH (1904)
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Kurz snowboardingu (KTS/SNO) Garant: PhDr. Radek Vobr, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 16 Anotace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
ROČNÍ OBDOBÍ VY_32_INOVACE_1C_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Rodinná a Občanská výchova Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola.
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
6. Výroba půlkulatého rydla
Spalovací motory Témata cvičení
13. Přenášení motivu na materiál pomocí běloby a kopírovacího papíru
Penzion Bílá voda Harrachov
Generativní množení hrnkovek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Základy biomechaniky běh na lyžích
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
VY_32_INOVACE_657_OCHRANA MATERIÁLU NÁTĚREM Název školy
SŠ-COPT Uherský Brod David Kranz 20. Zdobení zbraně
Ruční obrábění plastu II
Příklady použití, doporučená nastavení
Kurz snowboardingu (KTS/SNO)
Metodický dopis běhu na lyžích pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
Zájezd do Rakouska Hampl Matěj, 4.A.
Příklady použití, doporučená nastavení
Mícháme barvy vnímání.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_11_Příprava a mazání lyží TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: Sk, Kn, 1.A DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

 Materiál je určen pro teoretickou část vyučovací hodiny tělesné výchovy tříd 1. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 2. a 5. ročník osmiletých gymnázií.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma lyžování.  V prezentaci je rozváděno téma příprava a mazání lyží.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v lyžárně či prostorech určených k manipulaci s potřebným vybavením.

ÚVODEM BĚŽECKÉ LYŽE (KLASIKA) BĚŽECKÉ LYŽE (BRUSLENÍ) OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ SJEZDOVÉ LYŽE A SNOWBOARD ČIŠTĚNÍ A ÚPRAVA SKLUZNICE ÚPRAVA LYŽÍ V TERÉNU

Chybná nebo nedostatečná příprava lyží může negativně ovlivnit výsledný pocit z lyžování Faktory, které ovlivňují proces přípravy lyží jsou:  Druh a kvalita sněhu – nový, starý, mokrý, suchý, zmrzlý  Teplota vzduchu a sněhu  Druh lyžařského pohybu – sjezd, snowboarding, běh na lyžích klasickou technikou či bruslení Při přípravě lyží rozlišujeme rekreační lyžování a závodní lyžování Sledujeme:  Preferovaný terén  Profil trati – upravená či neupravená běžecká trať

Dva základní druhy vosků:  Skluzové vosky (parafíny) = zlepšují skluz, jsou určeny pro běžecké lyže, sjezdové lyže a snowboard  Běžecké stoupací vosky = umožňují odraz při klasické technice běhu na lyžích

Parafíny  Zelený, modrý = vosky studené  Fialové a červené = vosky teplé  Šedivý = parafín universální – pro všechny teploty a druhy sněhu  Nanášejí se na lyže pomocí žehličky  Existuje i pasta, která se nanáší bez žehličky avšak má nízkou životnost na skluznici Stoupací vosky  Tuhé – pro čerstvý jemnozrnný sníh, barevné rozlišení stejné jako u skluzových, nanášejí se do mazací komory korkem  Tekuté (klistr) – pro starý hrubozrnný sníh, nanášejí se také do mazací komory, ale roztírají se dlaní nebo stěrkou Zpět

 Čistá lyže (bez nečistot a starých vosků) = dlouhá životnost!  Starý vosk odstraňujeme co nejdříve po jeho použití  Nejprve vosk setřeme stěrkou  Naneseme čistič vosků ve spreji a setřeme utěrkou  Dotykovou vrstvu skluznice se sněhem musíme provzdušňovat bronzovým kartáčem, postup je následující: ◦ 10x přejedeme lyži plynulým třecím pohybem kartáče ve směru jízdy, tj. od špičky k patce lyže ◦ následně očistíme utěrkou Zpět

 Aplikace vosku na lyže či snowboard je shodná jako u lyží na bruslení  Nejprve lyži vykartáčujeme bronzovým kartáčem 10x ve směru jízdy  Očistíme utěrkou a naneseme dostatečné množství skluzového vosku  Zažehlíme po celé délce skluznice v souvislé vrstvě  Po vychladnutí odstraníme přebytečný vosk z plochy skluznice škrabkou  Očistíme tvrdým a poté měkčím nylonovým kartáčem  Dočistíme utěrkou Zpět

 Vosk nanášíme na celou délku skluznice v souvislé vrstvě  Poté rozetřeme při teplotě zažehlování (červený vosk při 110°C, modrý a zelený vosk při 160°C)  Voskovat parafínem bychom měli každý druhý den lyžování v případě, že se plocha skluznice znečistí starými odrazovými vosky nebo se ve skluzových zónách objeví šedý povlak  Po zažehlení necháme vosk vychladnout při pokojové teplotě 10 minut = tímto vosk dostatečně vniká do mikrostruktury skluznice  Následně odstraníme vosk stěrkou z boku lyže, žlábku a plochy lyže vždy ve směru jízdy = vosk musí zůstat v pórech skluznice  Vosk odstraníme tvrdým a poté nylonovým kartáčem 10x přejezdem po skluznici a očistíme utěrkou Zpět

 Před vlastní přípravou lyže je nutné zjistit mazací komoru  Mazací komoru zjistíme pomocí papírového testu  Mazací komora je cca 40 cm před vázáním a končí na úrovni konci paty boty  Postup nanášení skluzového vosku je obdobný jako při mazání lyží na bruslení  POZOR! VOSK JE APLIKOVÁN POUZE DO SKLUZOVÉ KOMORY

Mazání odrazových vosků  JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PROCES PŘÍPRAVY LYŽE!  Tuhé vosky – používáme, když je relativně čerstvý jemnozrnný sníh  Tekuté vosky (klistry) – používáme pro staré hrubozrnné druhy sněhu

 Úpravu odrazové komory zajistíme zdrsněním pomocí brusného papíru hrubosti 200 po směru jízdy = na takto upravené skluznici se vosk udrží po delší dobu  Tuhý vosk nanášíme do mazací komory ve 2-3 slabých kompaktních vrstvách  Každou vrstvu vždy rozetřeme korkem (krátké a rychlé tahy = zahřátí vosku, následují dlouhé tahy s větším úsilím tlaku na lyži)

 Kombinaci vosku vnášíme z tuby rovnoměrně v dostatečném množství  Nanesenou vrstvu rozetřeme stěrkou nebo dlaní  Poznámka: pro odstranění tekutého vosku z dlaně používáme mastný krém (např. Indulona)  Lyže necháme vychladnout na sněhu tak, že je položíme bokem na sníh  Po vychladnutí lyže vyzkoušíme Zpět

Co dělat, když nám lyže podkluzuje?  Ze skluznice lyže odstraníme zbytky sněhu  Zbylou vrstvu vosku rozkorkujeme korkem, aby se nám další vrstva lépe nanášela na tuto vrstvu  Naneseme další vrstvu vosku a zakorkujeme  V případě starého hrubozrnného sněhu použijeme klistr  Tubu vosku zahřejeme dlaní, poté naneseme do mazací komory a rozetřeme dlaní  Poté lyži položíme bokem na sníh a necháme vychladnout, následně jí vyzkoušíme Co dělat když nám lyže namrzá?  Na skluznici se vytváří vrstva sněhu a lyže neklouže vpřed  Tento problém vzniká v případě, že jsme na skluznici nanesli měkčí vosk, než pro vhodné sněhové podmínky  Důkladně odstraníme starý vosk a přemažeme tvrdším Zpět

1. Jaké faktory ovlivňují proces přípravy lyží? Jaké faktory ovlivňují proces přípravy lyží? 2. Vyjmenuj pomůcky určené pro přípravu lyží? Vyjmenuj pomůcky určené pro přípravu lyží? 3. Jak dělíme vosky? Jak dělíme vosky? 4. Jaký je postup při čištění skluznice? Jaký je postup při čištění skluznice? 5. Jaký je postup při mazání sjezdových lyží? Jaký je postup při mazání sjezdových lyží? 6. Jaký je rozdíl mezi přípravou lyží na bruslení a klasickou techniku? Jaký je rozdíl mezi přípravou lyží na bruslení a klasickou techniku? 7. Co uděláme, když nám při běhu na lyžích lyže podkluzuje? Co uděláme, když nám při běhu na lyžích lyže podkluzuje? 8. Co uděláme, když nám lyže soustavně namrzá? Co uděláme, když nám lyže soustavně namrzá?

 Např. druh a kvalita sněhu, tj. rozlišujeme sníh nový, starý, mokrý, suchý či zmrzlý. Zpět

 Žehlička s termostatem, různé utěrky, korek, dále škrabky pro odstraňování vosků, odstraňovač vosků, jemný smirkový papír, různé druhy kartáčů, vosky. Zpět

 Na skluzové, tj. různé druhy parafínů, dále odrazové, tj. vosky tuhé a tekuté. Zpět

 Nejprve vosk setřeme stěrkou, dále naneseme čistič vosků ve spreji a setřeme utěrkou, dotykovou vrstvu skluznice se sněhem můžeme provzdušnit bronzovým kartáčem. Zpět

5. Nejprve lyži vykartáčujeme bronzovým kartáčem 10x ve směru jízdy, dále očistíme utěrkou, naneseme dostatečné množství skluzového vosku, zažehlíme po celé délce skluznice v souvislé vrstvě, po vychladnutí odstraníme přebytečný vosk z plochy skluznice škrabkou, skluznici očistíme tvrdým a poté měkčím nylonovým kartáčem a dočistíme utěrkou. Zpět

 Pro bruslení mažeme celou délku skluznice skluzovým voskem, pro klasickou techniku je třeba vymezit mazací komoru, kam naneseme odrazový vosk. Zpět

7. Ze skluznice lyže odstraníme zbytky sněhu, zbylou vrstvu vosku rozkorkujeme korkem, aby se nám další vrstva lépe nanášela na tuto vrstvu, naneseme další vrstvu vosku a zakorkujeme. Zpět

 Důkladně odstraníme starý měkčí vosk a přemažeme voskem tvrdším. Zpět

 GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, ISBN  NOSEK, M. a kol. Instruktor lyžování. Ústí nad Labem: ISBN  Obrázky (snímek 6-8, 12-14) – NOSEK, M. a kol. Instruktor lyžování. Ústí nad Labem: ISBN  Obrázky (snímek 10, 11, 15, 16) - GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, ISBN