POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření1. 12. 2012 Ročník5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Tematická oblast Pražský groš Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Zobrazení kulovým zrcadlem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Pavel Vymazal Vendula Pírková Renáta Sedláková Andrea Vuová Martin Pleva Kvinta B 2011/2012 Gymnázium Jakuba Škody Vypracováno: ,,Dejte mi pevný.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Geopolitika 3 Státy a závislá území 3.
Náš svět Tematická oblast
Člověk a vývoj civilizace
Nervová soustava vyšších obratlovců
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Práce se sloupkovými diagramy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Mýty a pověsti Tematická oblast
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_03_07_světové strany.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-07
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Středověká kolonizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Výtvarné umění starověkého Egypta
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Dělení mnohočlenů jednočlenem
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
CIVILIZACE ?????.
Život – pohledy na přírodu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Manufaktury a první stroje
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Zobrazení tenkou čočkou
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Intenzita elektrického pole
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření Ročník5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent se seznámí s vývojem mapování světa. Způsob využitíFormou powerpointové prezentace se studenti seznámí se postupnou snahou o znázornění životního prostoru a nakonec celého světa. AutorMgr. Michael Dvorský KódVY_32_INOVACE_17_DDVR17

Dějiny kartografie Od polí po oceány

Nesmělé krůčky do počátku Mapa je starší než písmo Mapa je starší než písmo První mapy jsou vyryty na mamutích klech, plochých kostech, do kamene atd… První mapy jsou vyryty na mamutích klech, plochých kostech, do kamene atd… První mapy nebyly pouze reálnem, ale i náboženským znázorněním První mapy nebyly pouze reálnem, ale i náboženským znázorněním

Všechno je jednou poprvé Prvotní mapa na světě pochází z Moravy, vyryta do mamutího klu, stará asi let Prvotní mapa na světě pochází z Moravy, vyryta do mamutího klu, stará asi let Podobné objevy byly učiněny v údolí Sibiře, u Ladožského jezera a na Ukrajině (stáří asi 13 tis. let) Podobné objevy byly učiněny v údolí Sibiře, u Ladožského jezera a na Ukrajině (stáří asi 13 tis. let) Nejstarší nástěnná mapa pochází z Turecka, stáří asi 6200 př. K. u sídliště Çatalhöyük, které také zobrazuje Nejstarší nástěnná mapa pochází z Turecka, stáří asi 6200 př. K. u sídliště Çatalhöyük, které také zobrazuje

I mimo Evropu si lidé kreslili Obyvatelé Tichomoří znázorňovali polohy ostrovů na Hůlkových mapách => Obyvatelé Tichomoří znázorňovali polohy ostrovů na Hůlkových mapách => Austrálci zobrazovali příběhy předků v symbolice, a to do skály Austrálci zobrazovali příběhy předků v symbolice, a to do skály První Americké mapy pochází z And, znázorňují také první pokusy o vesmírné mapy První Americké mapy pochází z And, znázorňují také první pokusy o vesmírné mapy Sahařané si kreslili do písku Sahařané si kreslili do písku Inuité dokáží velmi dobře zakreslovat své okolí na tulení kůže => Inuité dokáží velmi dobře zakreslovat své okolí na tulení kůže =>

1.Které materiály používaly pro znázornění okolí pravěké kultury? Jak zakreslují okolí např. Inuité? 2. Odkud pochází nejstarší známá mapa? 1. Mamutí kly, kosti, kámen… Na tulení kůži. 2. Z Moravy, vyrytá na mamutím klu.

Mezopotámie v destičkách Ryté hliněné destičky Ryté hliněné destičky Jak zobrazení tehdejšího světa, tak i mapy měst Jak zobrazení tehdejšího světa, tak i mapy měst 2500 před n. l. – mapa znázorňující sever Mezopotámie => 2500 před n. l. – mapa znázorňující sever Mezopotámie => Plány města Nippur ( asi kolem 1500 př.n.l) => Plány města Nippur ( asi kolem 1500 př.n.l) =>

Faraónský svět Mapy zakreslovány na papyrus Mapy zakreslovány na papyrus Díky stavbě pyramid bylo potřeba umění přesného zaměřování a zakreslování Díky stavbě pyramid bylo potřeba umění přesného zaměřování a zakreslování Časté mapování zejména zlatých dolů a jiných staveb => Časté mapování zejména zlatých dolů a jiných staveb => Mnohé pokusy a zmapování říše Osirisovy – boha podsvětí Mnohé pokusy a zmapování říše Osirisovy – boha podsvětí

Řecké myšlenky o světě /wiki/Soubor:Hecatae us_world_map-en.svg Nejstarší názor v Homerových a Hesiodových básních – deska obklopená Okeánem Nejstarší názor v Homerových a Hesiodových básních – deska obklopená Okeánem Anaximandros z Milétu – mapa kruhovitého tvaru, kontinenty obklopeny oceánem, uprostřed Delfská věštírna Anaximandros z Milétu – mapa kruhovitého tvaru, kontinenty obklopeny oceánem, uprostřed Delfská věštírna Hekataios – Země je kulatá Hekataios – Země je kulatá Eratosthenés z Kyrény – měření obvodu Země, jeho mapa zobrazuje i Island a Cejlon => Eratosthenés z Kyrény – měření obvodu Země, jeho mapa zobrazuje i Island a Cejlon =>

Mapa Klaudia Ptolemaia z r. 150 po Kr.

Řím a jeho představy Důvod mapování – měření vzdáleností pro vojenská tažení Důvod mapování – měření vzdáleností pro vojenská tažení Agrippova mapa (Augustův zeť Marcus Vispanius Agrippa) – znázornění světa Agrippova mapa (Augustův zeť Marcus Vispanius Agrippa) – znázornění světa Peutingerova mapa (Tabula Peutingeriana). Vychází z Agrippy. Tvoří jí 11 pergamenových listů, formátu 56x32 cm, původně slepených do úzkého dlouhého pásu ( 682x32cm), který se pro snadnou manipulaci navíjel na váleček. Peutingerova mapa (Tabula Peutingeriana). Vychází z Agrippy. Tvoří jí 11 pergamenových listů, formátu 56x32 cm, původně slepených do úzkého dlouhého pásu ( 682x32cm), který se pro snadnou manipulaci navíjel na váleček. Obsahem je kresba silnic římského impéria.

Agrippova mapa Peutingerova mapa

V Mezopotámii ryli do destiček pouze okolní svět? Co na mapách zaznamenávali Egypťané? Jaký tvar měl svět podle Řeků? Které ostrovy se objevují na Erasthotenově mapě? Hlavní účel mapování okolí pro Římany? Také plány měst Např. zlaté doly nebo podsvětí Kruhový, obklopený Okeánem Island a Cejlon Vzdálenosti pro vojenská tažení