Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluICT-CJ2-2/1-20 Tropy Název školyStřední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou AutorMgr. Alena Kotulová Tématický celekLiterární dílo a prostředky jeho výstavby Ročník1. – 4. ročník SOŠ Datum tvorbyX AnotacePrezentace s výkladem Metodický pokynNa konkrétních příkladech jednotlivých tropů přiřadí žáci správnou definici a procvičí si rozpoznávání básnických pojmenování Pokud není uvedeno jinak, uvedený materiál je z vlastních zdrojů autora. CZ.1.07/1.5.00/
- původní trvalé významy potlačeny, vznik významů nových EPITETON HYPERBOLA EUFEMISMUS IRONIE METAFORA METONYMIE OXYMÓRON PERSONIFIKACE SYNEKDOCHA
EPITETON - básnický přívlastek EPITETON CONSTANC - přívlastek stálý Příklady: l stivý Odysseus Zeus hromovládný EPITETON ORNANS - přívlastek ozdobný Příklady: t ekutá tma stříbrné ticho Zpět
EUFEMISMUS - zjemnění, zmírnění výrazu Příklady: ▪ odešel do království nebeského ▪ prostorově výraznější osoba zpět
HYPERBOLA - nadsázka - nadsazování, zveličování, přehánění Příklady: sto roků v šachtě žil myslím to smrtelně vážně zpět
IRONIE - prostředek výsměchu - záměrné a průhledné užití slov v opačném smyslu Příklady: O špatném jídle: „Bylo to výborné.“ Při nevlídném počasí: „Dnes je ale krásně.“ zpět
METAFORA - přenesení významu na základě vnější podobnosti mezi věcmi a jevy Příklady: hlava rodiny čelo postele zpět
METONYMIE - přenesení významu na základě vnitřní souvislosti mezi věcmi a jevy Příklady: čtu Erbena (čtu Erbenovu knihu) dáma v tchoři (dáma v kožichu z tchoře) zpět
PERSONIFIKACE - zosobnění - přenos lidských vlastností a jednání na neživé věci a abstraktní pojmy Příklady: vodopád chtěl spát strom šeptá zpět
OXYMÓRON - nelogické spojení slov Příklady: živá mrtvola nenápadná výstřednost zpět
SYNEKDOCHA - pojmenování celku jeho částí Příklady: Francouz vtrhl do Ruska (místo Francie) vstoupil po letech pod rodnou střechu (místo do domu) zpět
Připravte si papír a tužku a k uvedeným příkladům přiřaďte správné tropy: 1. širé lány A. eufemismus 2. čas utíká B. metonymie 3. Pavel spadl z hrušky C. personifikace 4. říkám ti to stokrát D. metafora 5. Květy zla E. epiteton 6. plamínek života zhasl F. synekdocha 7. diamanty zářily na noční obloze G. ironie 8. jeho jazyk je kultivovaný H. hyperbola 9. jak jsou čilé, jak jsou chytré I. oxymóron televizní děti
Řešení 1. E 2. C 3. F 4. H 5. I 6. A 7. D 8. B 9. G
SEZNAM LITERATURY A PRAMENŮ Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje: 1. MARTINKOVÁ, VĚRA. Literatura 1, 1. část teorie literatury. Alternativní učebnice pro 1. – 4. ročník SŠ: Praha, SOCHROVÁ, MARIE. Literatura v kostce pro SŠ: Fragment, 1996.