NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz
Advertisements

WINDSURFING MATERIÁLOVÉ VYBAVENÍ - plovák
FÁZE OBLOUKU.
Historie lyžování.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
ROZDĚLENÍ LYŽOVÁNÍ.
ALPSKÉ LYŽOVÁNÍ.
1 Netopilová Simona 4.I. 2 INFORMACE Naše cestovní kancelář Vám nabízí bohaté využití pro začínající i zkušené na více než 20 km upravovaných sjezdových.
< < < < < < < <<< <<<
LYŽOVÁNÍ BROUŠENÍ LYŽÍ
VYBAVENÍ PRO BĚH NA LYŽÍCH
TOČIVÉ DISCIPLÍNY 2.
CARVING.
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
RYCHLOSTNÍ DISCIPLÍNY 2
Běžecké lyže Běžecké lyže se od sebe navzájem liší vzhledem, tvarem, hmotností, a jízdními vlastnostmi Jízdní vlastnosti lyží vyplývají z jejich vlastností.
LYŽAŘSKÝ VÝCVIKOVÝ KURZ
Lyžařská výzbroj Výběr lyží Jak jsem schopný lyžař ? - začátečník
Tato prezentace byla vytvořena
Zimní sporty.
Dětská ozdravovna Bílá voda Harrachov
Tato prezentace byla vytvořena
HISTORIE LYŽOVÁNÍ.
Lyžařské a běžkařské hůlky
Techniky běžeckého a sjezdového lyžování
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu Nápravná cvičení pro odstraňování chyb v technice Jan Fiedler.
BEZPEČNOST PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ
Snowboarding Šárka Kneblová.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
Snowboarding. Snowboard  je prkno pevně připnuté k nohám jezdce, určené k sportovnímu využití na sněhu  dlouhé je přibližně cm (mělo by jezdci.
MEZINÁRODNÍ LYŽAŘSKÁ FEDERACE francouzsky Fédération Internationale de Ski jje hlavní mezinárodní organizace lyžařských sportů, bbyla založena během.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_TĚLESNÁ VÝCHOVA _1.ZIMNÍ SPORTY TEMA: ZIMNÍ SPORTY ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní činnosti Téma: In-line brusle Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno.
Instruktor lyžování Metodická komise ÚZL SL ČR © 2008 jen pro vnitřní potřebu.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_15_Vědomostní soutěž TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Kurz snowboardingu (KTS/SNO) Garant: PhDr. Radek Vobr, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_11_Příprava a mazání lyží.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Lyžování jako sport. Lyže vs. SNOWBOARD Lyžování je zimní sport spočívající v pohybu člověka vlastní silou po sněhu pomocí lyží, páru dlouhých úzkých.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA.
Výuka lyžování a snowboardingu V OSÚ ZL SL ČR
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
jen pro vnitřní potřebu
Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor sjezdového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Penzion Bílá voda Harrachov
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Autoři: Tapani Keränen, Sima Intalainen,
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování praktikant jen pro vnitřní potřebu
Základy biomechaniky běh na lyžích
TECHNIKA ZNAK – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 15
Kurz snowboardingu (KTS/SNO)
Test lyžařských dovedností
Metodický dopis běhu na lyžích pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
Geometrie řízení a uložení kol.
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: Sk, Kn, 1.A DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

 Materiál je určen pro teoretickou část vyučovací hodiny tělesné výchovy tříd 1. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 2. a 5. ročník osmiletých gymnázií.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma lyžování.  V prezentaci je rozváděno téma sjíždění a zatáčení.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v lyžárně či prostorech určených k manipulaci s potřebným vybavením.

ÚVODEM VÝBAVA PRO SNOWBOARD OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ VÝBAVA PRO SJEZDOVÉ LYŽE VÝBAVA PRO BĚH NA LYŽÍCH

 Lyže jsou sportovním náčiním, umožňujícím snadnější pohyb v zasněženém terénu  Lyže se skládá ze špičky, předního ohbí, střední části, patky a skluznice  Tvar lyží – je určen pro daný způsob jízdy  Laťkový tvar – lyže jsou po celé délce stejně široké, využití u lyží určených pro bruslení  Telemarský tvar – uprostřed je lyže nejužší, což umožňuje snazší zatáčení, velikost vykrojení je různá, tento tvar mají všechny lyže určené pro sjíždění a zatáčení  Šípovitý tvar – směrem od vázání ke špičce se lyže zužuje, tento tvar mají lyže určené pro klasickou techniku běhu

 Mechanické vlastnosti lyží: ◦ Pevnost – schopnost lyží snést určité zatížení bez poškození ◦ Pružnost – schopnost reakce lyží změnit svůj tvar v závislosti na terénních nerovnostech ◦ Tlumení kmitů – schopnost lyží co nejrychleji tlumit nepříznivé kmity ◦ Tuhost ve zkrutu – schopnost lyží co nejvíce odolávat nerovnoměrnému zatížení lyží při jízdě po hraně  Funkční vlastnosti lyží: ◦ Rychlost – schopnost lyží vytvořit při jízdě co nejmenší tření ◦ Vodivost – schopnost lyže vést stopu ve zvoleném směru ◦ Točivost – schopnost lyží reagovat na působení sil v určitém směru změnou směru jízdy Zpět

 Rozlišujeme vybavení dle způsobu jízdy pro: ◦ Klasickou techniku – delší lyže, dlouhá zvednutá špička ◦ Bruslení – kratší lyže, krátká a nízká špička ◦ Universální běh – lyže umožňují použití obou technik běhu ◦ Turistický běh – lyže mají větší hmotnost, jsou širší = jízda v neupraveném a hlubokém sněhu

SkupinaZávodní lyže klasika Závodní lyže bruslení Univerzální lyže combi Turistické lyže Muži+ 20–30 cm+ 10–15 cm+ 15–25 cm+ 20–30 cm Ženy+ 20–25 cm+ 05–10 cm+ 15–25 cm Mládež+ 15–25 cm+ 05–10 cm+ 10–20 cm Děti+ 05–15 cm+ 0–10 cm+ 10–15 cm

 Nižší bota - umožňuje pohyb v hlezenním kloubu, proto je takováto obuv určena pro klasickou techniku běhu  Vyšší bota - tepelně izoluje kotník, jelikož v něm nedochází k pohybu, proto je takováto obuv určena pro bruslení

 Běžecké vázání tvoří důležitý spojovací článek mezi botou a lyžemi  Jednotlivé typy vázání mají rozdílné systémy uchycení boty  Rozlišujeme tedy vázání SNS (Salomon Nordic Systém) a NNN (New Nordic Norm)  Funkčnost obou typů vázání je srovnatelná SNS - SalomonNNN - Rotefella SalomonAlpina HartjesRossignol AtomicMadhaus AddidasKarhu BotasFischer

 Hmotnost a délka holí mohou výrazně ovlivňovat techniku běhu  Délka holí je pro jednotlivé techniky jízdy rozdílná Správné držení hole Zpět Technika běhuDélka holí Klasická technika Výška postavy -15 % (po ramena lyžaře) BrusleníVýška postavy -10 % (po ústa lyžaře) UniverzálníVýška postavy % (po bradu lyžaře)

Kategorie sjezdových lyží (dle vykrojení atd.):  Obří slalom – jedná se čistě o závodní lyže, rádius m  Racecarver – lyže která je kompromisem na obří slalom a slalom, rádius 15–21 m  Slalom – Race – pro sportovní jízdu v krátkých obloucích, rádius 9-13 m  Slalom - Sport – pro sportovní jízdu v krátkých obloucích, rádius m  Allround – pro méně sortovní jízdu v kratších až středních obloucích, rádius m  Allmountain (Crosscarver) – sportovní lyže pro neupravené sjezdovky a hluboký sníh, rádius m  Shorties – pro začátečníky, byť jsou krátké a měkké, rádius 8-10 m  Supershorties (Snowblade) – pro nácvik carvingového oblouku na mírném svahu a při nízké rychlosti, rádius 6-8 m

Větší boční vykrojení lyže možnost jezdit oblouky o menším poloměru Menší boční vykrojení lyže možnost snadně jezdit i jinou technikou než je carving Širší lyže možnost jezdit v hlubokém sněhu Užší lyže rychleji se překlápí na hranu a jsou na tvrdé trati rychlejší Delší lyže lépe vedou stopu ve větší rychlosti Kratší lyže umožňují rychlejší zahájení oblouku o menším poloměru Tvrdší lyže pro jejich ovládání je třeba větší síla a správná technika, ve větší rychlosti lépe drží stopu Měkčí lyže jsou snáze ovladatelné ale hůře drží stopu ve větší rychlosti

 Skelet sjezdových bot, vysoký přibližně do poloviny lýtek, je vyroben z pevného materiálu, aby umožnil co nejlepší přenos řídících sil z dolních končetin lyžaře na lyže  Pro začátečníky a mírně pokročilé - jsou určeny boty z měkčího materiálu, často mají 1 až 2 přezky, zadní nástup, jsou pohodlnější ale neumožňují dostatečný přenos řídící síly z bot na lyže  Pro sportovní a závodní lyžaře – jsou boty vyšší, zhotoveny z tvrdšího materiálu, čtyř přezkový systém umožňuje lepší dopnutí a tedy i lepší ovládání lyží

Sjezdové vázání  Sjezdové vázání zaručuje správnou funkci jen tehdy, pokud jsou správně nastaveny vypínací síly a předpětí  Hodnota nastavení musí odpovídat tělesné hmotnosti, výšce a dovednostem lyžaře  Nastavené hodnoty na špičce a patce musí být shodné  Vázání si necháváme seřídit ve ski-servisu Sjezdové hole  Jsou tvořeny tubusem, talířkem, držátkem a poutkem  Kruhové talířky znemožňují zapichování hole do sněhu  Pro určení správné délky hole musíme uchopit hůl za držátko a ve svislé poloze na zem svírat v loketním kloubu uhel 90°  Poznámka: při tomto testu hůl nezapichujeme do sněhu! Zpět

 Snowboard je sportovní náčiní, které umožňuje jízdu na sněhu v bočním postavení snowboardisty  Díky šířce snowboardu je umožněna jízda i v poměrně hlubokém sněhu  Snowboardové vybavení dělíme na: ◦ Alpské disciplíny ◦ Freestylové disciplíny

 Snowboardy pro slalom a obří slalom  Jsou určeny především pro jízdu na sjezdových tratích  Snowboard je: ◦ Delší = rychlejší ◦ Užší = rychlejší přehranění ◦ Tvrdší = lepší vedení jízdy po hraně  Boty – jsou vysoké přibližně do poloviny lýtek, z pevného materiálu, přezkové = lepší přenos řídících sil  Vázání – deskové, pevně spojuje botu se snowboardem = snazší ovládání při jízdě

 Snowboardy jsou určeny pro provádění skoků a akrobatických prvků ve vzduchu a na sněhu  Snowboard je: ◦ Kratší = snadnější ovládání při tricích ◦ Širší = stabilnější ◦ Měkčí = snadnější ovládání při tricích  Boty – jsou vysoké přibližně do poloviny lýtek, často kožené, šněrovací = lepší pohyblivost při provádění triků  Vázání – botičkové, pomocí pásků s přezkou je připevněna obuv = větší volnost pohybu při obratech a skocích Zpět

1. Z čeho se skládá lyže? Z čeho se skládá lyže? 2. Jaké znáš mechanické vlastnosti lyží? Jaké znáš mechanické vlastnosti lyží? 3. Jaké rozlišujeme vybavení u běžeckého lyžování dle způsobu jízdy? Jaké rozlišujeme vybavení u běžeckého lyžování dle způsobu jízdy? 4. Jak dlouhé jsou hůlky pro klasický způsob běhu? Jak dlouhé jsou hůlky pro klasický způsob běhu? 5. Jaký význam má větší boční vykrojení lyže? Jaký význam má větší boční vykrojení lyže? 6. Jak určíme správnou délku hůlek pro sjezdové lyžování? Jak určíme správnou délku hůlek pro sjezdové lyžování? 7. Jak dělíme snowboardové vybavení? Jak dělíme snowboardové vybavení? 8. Charakterizuj freestylový snowboard? Charakterizuj freestylový snowboard? Zpět

 Lyže se skládá ze špičky, předního ohbí, střední části, patky a skluznice. Zpět

 Pevnost, pružnost, tlumení kmitů, tuhost ve zkrutu. Zpět

 Vybavení pro klasickou techniku běhu, bruslení, dále univerzální a turistické vybavení. Zpět

 Po ramena lyžaře. Zpět

 Umožňuje lyžaři jezdit oblouky o menším poloměru. Zpět

 Pro určení správné délky hole musíme uchopit hůl za držátko a ve svislé poloze na zem svírat v loketním kloubu uhel 90°. Zpět

 Snowboardové vybavení dělíme na alpské disciplíny a freestylové disciplíny. Zpět

 Snowboard je kratší, aby bylo jeho ovládání snadnější při skocích a akrobatických prvcích, širší jelikož je stabilnější a měkčí rovněž pro snadnější ovládání při tricích. Zpět

 GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, ISBN  Obrázky - GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, ISBN