Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru Ekonomika a podnikání Vzdělávací oblast: Obchodní korespondence – Obchodní písemnosti při porušení kupní smlouvy Název učebního materiálu: Reklamace – osnova – ZŽ Jméno autora: Ing. Šárka Schuplerová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Klíčová slova:Druhy písemností při porušení kupních smluv, reklamace, kupující, prodávající, inzerát. Anotace: Vzdělávací materiál obsahuje základní pojmy. Materiál je reklamace připraven formou prezentace – zápis do sešitu. Metodické pokyny: Snímky prezentace najíždějí po kliknutí myši a žáci si přes projekci provedou zápis do sešitu.
Patří sem: * URGENCE * REKLAMACE * UPOMÍNKY * První upomínka * Druhá upomínka * Pokus o smír
Prodávající je povinen dodat zboží v množství, jakost a provedení, jež určuje kupní smlouva (objednávka). Pokud nedodrží tyto podmínky, má kupující právo na reklamaci (výtku). Kupující musí zkontrolovat zboží: * množství * druh * jakost * provedení * neporušenost obalu * kontroluje fakturu zda souhlasí s objednávkou (ceny, početní chyby apod.)
OSNOVA * popis zjištěné závady podle zápisu o vadách * odvolání na doklady týkající se reklamované zásilky (kupní smlouva,dodací list,přepravní doklad,faktura,apod.) * návrh řešení reklamace podle druhu závady, např. dodání náhradního zboží za vadné, dodání chybějícího množství, odstranění vad opravou, je-li to možné, slevu z ceny, odstoupení od kupní smlouvy, byla-li porušena podstatným způsobem (což je většinou vymezeno v kupní smlouvě) POZOR: Úvod a závěr = zdvořilostní fráze Posílat vždy doporučeně
Na písemnou reklamaci by měl prodávající neprodleně reagovat = doporučeným dopisem, ve kterém je nutné uvést: * omluvu za vady v dodávce * odvolání na kupní smlouvu, dodací list, nákladní list apod. * zdůvodnění vady v dodávce * stanovisko k navrženému řešení reklamace * ujištění o bezvadném plnění dalších dodávek
* Fleischmannová, E., Jonáš, I., Kuldová, O.: Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. Praha: Fortuna, s. ISBN * Fleischmannová, E., Kuldová, O., Šedý, R.: Obchodní korespondence pro střední školy. Praha: Fortuna, s. ISBN * Kuldová, O., Fleischmannová, E.: Metodická příručka k technice administrativy a obchodní korespondenci. Praha: Fortuna, s. ISBN * Slavíčková, M., Valešová, I.: Obchodní dopisy nejen u státní zkoušky. Praha, NÚOV – STÚ s. + CD ROM * Štiková, S.: Obchodní korespondence I. a II., Plzeň 2001 * Kolektiv autorů. Výklad k ČSN Praha, NÚOV – STÚ 2008 na CD ROM. * Kolektiv autorů. Pojmy z oblasti PEK. Praha, NÚOV – STÚ 2008 na CD ROM. * Gafronová, J., Bečka J.V.: Stylizace obchodních dopisů, SPN, ISBN * Rozhledy - časopis pro písemnou a elektronickou komunikaci