Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cenová konvergence a Balassa-Samuelson efekt
Advertisements

Měnová politika 11.
Měnový kurz 9.
Mikroekonomie I Měnový kurz Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mezinárodní měnový systém Ing. Vojtěch Jindra
Měnový kurz Ing. Daniel Konczyna.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA A OSTATNÍ NÁSTROJE HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY – CVIČENÍ Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing.
Peníze, měna a úloha bank
SVĚTOVÁ EKONOMIKA 7 Světová ekonomika SU OPF.
Mezinárodní ekonomie – 2. část Kurzová politika
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Podmínky provozování směnárny
Hospodářská politika Téma 6 Koordinace fiskální a měnové politiky. Vnitřní a vnější hospodářské cíle.
Platební bilance Statistický účetní záznam (dle pravidel podvojného účetnictví), který sumarizuje všechny ekonomické transakce mezi subjekty domácí země.
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
VNĚJŠÍ MĚNOVÁ POLITIKA – 4. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mezinárodní trh peněz.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mezinárodní měnová politika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Makroekonomie I ( Cvičení 9 – Měnový kurz)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
3. Kurzové systémy a platební bilance
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Peníze a měny.
Bankovní systém a trh peněz
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
Monetární (měnová) politika
Vnější hospodářská politika
4. MĚNOVÉ KURZY.
Základní pojmy v bankovnictví.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – 2. část Kursová politika Tomáš Paleta Katedra ekonomie, č. 604 Konzultační hodiny: Pondělí 14.00–15.00
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Měnový kurz.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Peníze, cena, inflace Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Helísek, M.:Makroekonomie, VŠE Praha,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Mezinárodní měnové systémy Mezinárodní politická ekonomie 2008.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Téma č. 5: Mezinárodní trh peněz, směnné kurzy Základy ekonomie II.
Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_16 Název materiáluKurzovní.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Devizové intervence Národní hospodářství. Základní pojmy I měnová politika → cenová stabilita měnověpolitické režimy – cílování inflace – cílování měnového.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Devizové intervence Měnové právo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – 2. část Kursová politika
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Organizace.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Téma 4 Peníze a měny.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY

…jsou měnové kurzy …se určují …jsou významným faktorem měnové politiky

 cena jedné měny vyjádřená v jednotkách jiné měny  obvykle cena zahraniční měny v jednotkách domácí měny  v současnosti určován převážně nabídkou a poptávkou  kurzovní lístek bank a směnáren, který je však třeba umět přečíst…

DevizyValuty  bankovní vklady v cizí měně  nemají hmotnou podobu  nižší transakční náklady  mince a bankovky cizí měny  nákladná manipulace pro banku se promítá do kurzu Nákup: za kolik je banka ochotna koupit jednotku dané měny Prodej: za kolik banka prodává jednotku dané měny

v závislosti na upořádání ekonomik na měnové kurzy vliv různé faktory:  éra zlatého standardu nezná směnné kurzy  státy s plánovanou ekonomikou omezují volný obchod s měnou  státy s tržní ekonomikou volí fixní nebo volně plovoucí kurz

 do 1920s mnoho států garantuje zpětnou směnitelnost bankovek a mincí za zlato a centrální banky drží rozsáhlé zlaté rezervy  měny jednotlivých států jsou pouze specifické hmotnostní jednotky určující množství zlata které reprezentují  s měnami nemá smysl obchodovat, směnné poměry jsou pevné  převody měn odpovídají převodům jednotek ve fyzice (např. z kilometrů na míle)  končí se světovou hospodářskou krizí

 zahraniční obchod vyžaduje státní licenci  občané nemohou mít devizové účty ani držet valuty  stát rozhoduje o dovozu a vývozu – poptávka občanů je druhotná ČSSR  valuty lze získat legálně pouze v malém množství na zvláštní povolení, v souvislosti s cestou do zahraničí; po návratu musí přebytek vrátit státu (povinně vyměnit za bony, využitelné v tuzexech)  dodatečné valuty si lidé opatřují ilegálně na černém trhu (veksláci)

 výsledný kurz (cenu měny) určuje poptávka a nabídka  kurz závisí na důvěře investorů v danou měnu  centrální banka může ovlivnit volbou jednoho z modelů: 1)volně plovoucí kurz 2)pevný kurz 3)využívání měny jiného státu jako oficiálního platidla

 kurz určován pouze nabídkou a poptávkou na trhu  centrální banka se nesnaží ovlivňovat kurz  kurz odpovídá důvěře ve stabilitu (spolehlivost) měny  od 1970s převládající přístup ve vyspělých státech  Výhody  nehrozí útoky spekulantů na měnu  kurs měny poměrně věrně odráží sílu ekonomiky  Nevýhody  centrální banka nemůže využívat cílené nastavení kurzu domácí měny jako nástroj měnové politiky

Pohyb kurzu vůči ostatním měnám:  Posílení (apreciace)  větší poptávka po měně způsobí zvýšení její relativní vzácnosti (vůči ostatním měnám) a tím posílení kurzu  může nastat i díky relativnímu úpadku ostatních měn  výhodné pro dovozce a při cestách do zahraničí  Oslabení (depreciace)  nízká poptávka po měně vede k poklesu její ceny  výhodné pro vývozce a zahraniční turisty  slabší měna je z hlediska exportu konkurenční výhodou

 kurz zafixován vůči jiné měně nebo souboru měn  centrální banka stanovuje fluktuační pásmo, v jehož rámci se kurz domácí měny bude pohybovat (v procentní toleranci)  hrozí-li, že kurz měny opustí vymezené pásmo, centrální banka intervenuje s využitím svých devizových rezerv  Výhody  jistota stability pro zahraniční investory, využívána v rozvojových ekonomikách a brzda inflace  Nevýhody  nebezpečí útoku na měnu ze strany spekulantů

 pokud investoři věří, že měna je nadhodnocena, tzn. neodpovídá reálnému stavu ekonomiky, mohou se pokusit vydělat na jejím předpokládaném poklesu  při silném útoku centrální banka nemusí mít dostatek devizových rezerv k odražení útoku spekulantů a musí devalvovat  Devalvace měny  snížení kurzu a fixace na nové, nižší úrovni  Revalvace měny  posílení kurzu a fixace na nové, vyšší úrovni

 zásoby cizí měny držené centrální bankou  zásadní pro intervence centrální banky (tzn. nákup či prodej měny) s cílem ovlivňovat kurz domácí měny  jako rezervní měna je většinou států vybrána některá ze silných měn, užívaných pro mezinárodní transakce  Americký dolar (USD)  Euro (EUR)  Libra (GBP)  Japonský jen (JPY)

Volně plovoucí kurz Fixace na USD a DM s postupným rozšiřováním kurzového pásma : do 1996: 5 % : 15 % Útok na korunu květen 1997: investoři se hromadně zbavují koruny, ČNB neúspěšně intervenuje

náhlý pokles ceny může vyvolat vlnu prodejů, zatímco… i neopodstatněný růst poptávky vede k růstu důvěry

Použité zdroje a literatura Holman, Robert: Ekonomie, C. H. Beck, Praha 2005, str: Sojka, Milan: Malá encyklopedie moderní ekonomie, Libri, Praha reformu-kurzu-domaci-meny.html

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor:Aleš Balcar Předmět:Ekonomie Datum:25. května 2010