Název: Měření kompresního tlaku Autor: Šnejda Karel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast: Ročník: 3. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:
Anotace Názorná ukázka měření kompresního tlaku zážehového motoru
DUM Měření kompresního tlaku zážehového motoru Škoda Felicia 1.3
Proč měříme kompresní tlak: Když chceme zjistit těsnost spalovacího prostoru. Co je kompresní tlak: Je tlak ve válci když je píst v horní úvrati a ventily jsou zavřeny. Touto zkouškou zjistíme pouze tlak ve válci ale nezjistíme příčinu úniku tlaku. Vyjímkou je pouze těsnost pístních kroužků, tu zjistíme tak že do válce stříkneme olej a měření opakujeme. Když se tlak zvedne tak to svědčí o netěsnosti pístních kroužků, když se tlak nezvede tak jsou netěsné ventily. Kompresní tlak u zážehových motorů je zhruba 1,0-1,2 MPa a rozdíl mezi válci Nesmí být větší než 0,1MPa
Z motoru ohřátého na provozní teplotu vyšroubujeme zapalovací svíčky
Odpojíme Halův snímač. Snímač odpojujeme proto aby nám nešlo zapalování a vstřikování.
Kompresiometr přitlačíme přes těsnící kužel do otvoru pro zapalovací svíčku. Použit přístroj se záznamem.
Přidáme plný plyn. Abychom měli dokonalé plnění válce vzduchem a startérem protočíme motor.
Na kompresiometru odečteme hodnotu tlaku a posuneme záznamovou kartu o válec dál. Měření opakujeme dokud nezměříme všechny válce motoru. Potom porovnáme hodnoty tlaků na všech válcích.