Moderní koncept náboženství v tradiční čínské společnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Advertisements

Diversita lidské populace II
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Česká republika Demokratický stát.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Osvícenství.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Náboženská mapa současného světa
Právo jako filozofický pojem
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Sociální patologie SCPT SCPA
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Čínská kultura.
VY_32_INOVACE_3D.6.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Náboženská mapa současného světa
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Téma: Světová náboženství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Model transkulturní péče
Typy právní kultury Občanský a společenskovědní základ
Made in China Lubomír Bureš
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Průvodce Čínou 21. století „Can I Cooperate with You?“, Wang Qingsong, 2000.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název politologie je složen z následujících slov:
Etnografie a národnostní politika ČLR
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Listina základních práv a svobod.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Evangelium se stává dobrou zprávou jedině tehdy, dorazí-li na místo včas. J. F. Henry.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
Sexualita, sociologie těla
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Filozofie osvícenství v Německu
náboženství staré Číny a Japonska
Stát Definice, funkce, typy.
Náboženská politika čínského státu
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Náboženství a fanatismus
Náboženská mapa současného světa
Sociální skupiny a role
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Edward Burnett TYLOR Papičová, Semecká.
RELIGIONISTIKA představení oboru
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Náboženská mapa současného světa
Transkript prezentace:

Moderní koncept náboženství v tradiční čínské společnosti

Příklady z náboženského života čínské společnosti předkové z Dimenu oslavy čínského Nového roku Chrám Chenjia v Kanton zrození hnutí Falun gongu kapitalistická morálka v Shenzenu

Předkové z Dimenu Tan, Amy (2008). “Vesnice na hraně času” National Geographic. Česko, květen 2008: Vesnice Dimen ( 地扪村 ) v provincii Guizhou ( 贵州 ) obývaná etnickou menšinou Dong ( 侗 族 ) Termíny a koncepty: Hladový duch ( 饿鬼 èguǐ) / putující duch ( 游魂 野鬼 yóuhún yěguǐ) Fengshui ( 风水 fēngshuǐ) Kult předků ( 拜祖宗 bài zǔzōng / 祔 fù / 敬祖 jìngzǔ) Synovská úcta ( 孝 xiào)

Oslavy čínského Nového roku Oslavy Nového roku, Peking 2008 Tradiční svátky: Svátky jara ( 春节 Chūnjié / 年节 Nián jié / 农历新年 Nónglì xīnnián) Svátek zametání hrobů ( 清明节 Qīngmíng jié) Svátek dračích člunů ( 端午节 Duānwǔ jié) Svátek půli podzimu ( 中秋节 Zhōngqiū jié)

Chrám (akademie) rodiny Chen 陈家祠 v Kantonu Funkce: Chrám předků rodiny Chen ( 祠堂 cítáng / 宗祠 zōngcí), místo pro uchování 神牌 (shénpái) Sněmovna a soudní dvůr klanu Chen Akademie a koleje pro studenty z rodiny Chen ( 陈氏书院 Chén shì shūyuàn)

Falun gong / Falun dafa 法轮大法 / 法轮功 od 80. let 20. století součást velmi populárního qigongového hnutí ( 气功 qìgōng) v 90. letech velký nárůst popularity 1999 demostrace FLG před vládní čtvrtí Zongnanhai, zákaz působení a státní represe ( 邪教 xiéjiào) Zakladatel Li Hongzhi ( 李洪志 )

Kapitalistická morálka v Shenzenu Fan, Lizhu (2003). „Popular Religion in Contemporary China.” Social Compass. 50/4: Fan, Lizhu and Whitehead, J. and Whitehead, E. (2004). “Fate and Fortune: Popular Religion and Moral Capital in Shenzhen.” Journal of Chinese Religions, 32: Termíny a koncepty: společenské vztahy 关系 guānxì dobro 善 shàn koncept morální reciprocity 報應 bàoyìng lidský osud 命运 mìngyùn („Uchopit osud do svých vlastních rukou“ 把握自己的命运 ) šťastná/nešťastná náhoda, úděl 缘分 yuánfèn

Náboženství jako moderní koncept Evropské modernistické pojetí „náboženství“ vychází z vlastního kulturně- historického kontextu (novověk, osvícenství, racionalismus, křesťanství, reformace, pozitivismus) Předpoklady moderního evropského náboženství: –exklusivita –víra –věřící –kánon/posvátný text –náboženští profesionálové –božské bytosti tento koncept je nesnadno aplikovatelný kdekoliv mimo své kulturní hranice existuje vůbec v Číně něco jako “náboženství“? –ANO = buddhismus, taoismus, konfucianismus, křesťanství, islám, lidové náboženství, šamanismus… –NE = Čína je nenáboženská (filosofická, ateistická) / Čína je spirituální, vymykající se našemu chápání

Moderní náboženství v Číně Moderní čínský termín NÁBOŽENTSVÍ – zongjiao 宗教 –v čínštině novotvarem, čínštině (čínskému myšlení) není vlastní zobecňování pojmů –převzato z japonštiny (šúkjó) stejně jako mnoho dalších termínů souvisejících s modernitou: např. feudalismus, revoluce, národ, apod. –jeho obsah modelován dle obsahu evropského konceptu náboženství Zongjiao splňuje tyto podmínky: –Je institucionalizované a hierarchicky spravované, –Disponuje obcí věřících, které lze rozeznat, registrovat, počítat a kontrolovat –Disponuje vrstvou profesionálů kteří se na plný úvazek věnují správě své obce, provádí a řídí náboženské rituály a vykládají (autorizují) nauku –Odvolává se k systematizované nauce, disponuje vlastní sadou posvátných kodifikovaných textů –Vykonává svůj rituál v přesně vymezených sakrálních lokalitách –Je oddělené od státu, ale řídí se jeho zákony a pravidly Kategorie zongjiao 宗教 x mixin 迷信 (pověry a kulty) Dříve kategorie ortodoxie x heterodoxie ( 正教 vs. 邪教 ) → přímý vliv na náboženskou politiku čínského státu

Příčiny náboženského nepochopení v 20. století Příchod evropské moderny – aplikace evropských myšlenkových konceptů a systémů –Evropskými badateli (eurocentrismus a orientalismus) –Čínskými intelektuály (reformační a revoluční zápal, etnocentrismus) Čínské náboženství je studováno chronologicky s důrazem na textové vyjádření –Souvisí s konfuciánskou tradicí a rolí písma v čínské kultuře a tradičním vztahem čínského státu k náboženství –Souvisí s rolí textu v evropské kultuře a s počátky evropského výzkumu Číny (misionáři, cestovatelé, lingvisté, filozofové) Po dlouhou dobu chyběl pohled na religiozitu: –každodenní, žitou a praktikovanou –ne-elitní, „lidovou“, heterodoxní –menšinovou, ne-hanskou –difusní religiozitu

Alternativní modely čínského náboženství Jak chápat a třídit religiozitu když modernistické koncepty nefungují? Lidové náboženství ( 民间宗教 mín​jiān zōng​jiào / 民间信仰 mín​jiān xìnyǎng) x institucionalizované náboženství Globální (univerzalistické) x lokální náboženské tradice Dělení dle společenských úrovní, na kterých se náboženské projevy odehrávají: 1.Sféra rodinná (kult předků, rodinná hierarchie a vztahy, rodinné svátky) 2.Sféra lokální/komunitní (lokální kult buddhistický, taoistický, lidový; komunitní svátky a festivaly, 3.Sféra státní (státní kult, mandát nebes, společenská hierarchie, konfuciánský systém) 4.Sféra osobní (kultivace těla i ducha – meditace, čínská medicína, energetické cvičení, umění) C. K. Yang – teorie difusního náboženství