S POR O UNIVERZÁLIE Mgr. Vladimír Velešík
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.05 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: listopad Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filosofie a religionistiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou sporu o univerzálie, uvádí základní představitele tehdejších dvou filosofických směrů, tj. nominalismu a realismu. Obrazový materiál slouží k dokreslení profilů jednotlivých autorů. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.
„Zatímco si pod hradbami opatství děti hrály na mlýnek, naši mniši se oddávali jiné hře, neméně marné, ale bavil jsem se s nimi … Byla to hra slov, která vyhovovala hrubým i jemným duchům, vyvolávala k životu filosofické školy a vzrušovala veškeré křesťanstvo. Utvořili jsme dvě strany: jedna tvrdila, že než vznikla jablka, existovalo Jablko; že než byli dřevění ptáci-terče, byl Dřevěný pták-terč, že před tím, než byli chlípní a poživační mniši, byli Mnich, Chlípnost a Poživačnost; že před tím, než byly na tomto světě nohy a zadky, sídlil od věčnosti v lůně božím Kopanec do zadku. Druhá strana odpovídala, že naopak jablko dalo člověku pojem jablka, dřevěný pták pojem dřevěného ptáka, mnichové pojem mnicha, poživačnosti a chlípnosti, a že kopanec do zadku existoval teprve potom, když byl náležitě dána a přijat. Hráči se rozpalovali a docházelo ke rvačkám.“ (Anatol France – Vzpoura andělů)
Spor o univerzálie univerzálie = obecné pojmy poměr všeobecniny a jednotliviny, ideje a jevu, pojmu a věci spor mezi realisty (univerzálie jsou skutečné) a nominalisty (univerzálie jsou jen jména) konceptualismus = kompromisní stanovisko
Realisté „Universalia sunt realia.“ („Obecné pojmy jsou skutečné.“) a, krajní realisté → „Universalia sunt ante res.“ („Obecné pojmy jsou před věcmi.“) b, umírnění realisté → „Universalia sunt in rebus.“ („Obecné pojmy jsou ve věcech.“)
Nominalisté „Universalia sunt post res.“ („Obecné pojmy jsou jména.“) obecné pojmy jsou po věcech univerzáliím nepřísluší jakákoli reálná existence, je to jen pojmenování reálně existují pouze jednotlivé věci
Roscelinus (Roscelin z Compi è gne) (1050 – 1125) první představitel nominalismu učitel Pierra Abélarda univerzálie jsou pouhým zvukem, vanutím hlasu neexistuje žádná barva mimo jednotlivé barvy, žádná moudrost mimo jednotlivé moudré duše
Anselm z Canterbury (1033 – 1109) nazýván „otcem scholastiky“ základní teze – „Věřím, abych rozuměl.“ „Existuje nepochybně něco, nad co nic většího nelze myslit, a to jak v rozumu, tak i ve skutečnosti. A to je Bůh sám.“ → ontologický důkaz boží existence
Pierre Ab è lard (1079 – 1142) vztah s dívkou Heloise („Abèlard a Heloise. Dopisy lásky a utrpení“, Vyšehrad 2003) „Poznávám abych věřil.“ představitel tzv. zatímního řešení: univerzálie jsou ve věcech pro Boha, tj. před věcmi (jako předobrazy) pro člověka jsou univerzálie po věcech (pojmy vychází z věcí)
Bernard z Clairvaux (1091 – 1153) zakladatel cisterciáckého řádu výrazný realista, odpůrce Ab èlarda „Zkoumat je – toť opovážlivost, věřit mu – toť zbožnost.“ → „ARGUMENTUM BACULINUM“ (důkaz holí) → „Když lidé začnou myslet, je třeba je mlátit klackem.“
William Occam (1285 – 1348) nejvýznamnější představitel nominalismu tzv. „stará cesta“ – veškerá dosavadní scholastika; „nová cesta“ – nominalismus (occamismus) pojem je jen znakem, či symbolem pro označování určitého souboru mnoha jednotlivin pojem intence → vyjadřuje zaměřenost mysli k nějakému předmětu Occamova břitva → „ Jsoucna nesmějí být rozmnožována, aniž by to bylo nutné.“ (princip logické úspornosti → „ Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované“.
Zpětná vazba Vysvětlete v několika bodech základní rozdíly mezi nominalisty a realisty. Byl problém, který řešil spor o univerzálie již reflektován v předcházejících dějinách filosofie? Pokud ano, tak jak?
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 1.Soubor:Anselm of Canterbury.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.Soubor:Abelard and Heloise.jpeg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Soubor:Bernhard von Clairvaux (Initiale-B).jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie :. 7. přeprac. a rozšíř. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN HEJDUK, Jiří. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, , 2 sv. (104, 160 s.). ISBN BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN