Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_09-04_Zlomky Autor:Mgr. Jana Šindelářová Ročník:4. Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematická oblast:Matematika 4. ročník Předmět: Matematika Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Seznamuje se s pojmem zlomek, učí se číst a zapisovat zlomky Klíčová slova:Zlomek, zápis zlomku Druh učebního materiálu:prezentace
ZLOMKY Odkud se vzal zlomek? Základem je lámání něčeho, většinou na části. ZLOMEK je tedy část nějakého celku. Pojďme se se zlomky seznámit a pracovat s nimi.
Lukáš s kamarádem potřebovali rozdělit výkresový papír na dvě stejné části. Umíš jim poradit, jak by to udělali? Zkus to také se svým výkresem. Ano, papír jsme přehnuli na dvě stejné části. Dostali jsme DVĚ POLOVINY.
Jednotlivým částem říkáme: JEDNA POLOVINA Píšeme: Dohromady tvoří: = JEDEN CELEK
Chceme stejný výkres rozdělit na více stejných částí, například na 4. Jak budeme postupovat, aby se nám vše podařilo? Nejprve přehneme papír na polovinu. Potom tuto polovinu přehneme na polovinu ještě jednou.
Dostaneme čtyři stejné části. Tyto části se nazývají. Zapisujeme: = JEDEN CELEK ČTVRTINY Čteme JEDNA ČTVRTINA
Dále čteme a zapisujeme zlomky: jedna čtvrtina dvě čtvrtiny tři čtvrtiny čtyři čtvrtiny Zapiš zlomkem: jedna třetina, dvě pětiny, tři šestiny, šest devítin Přečti tyto zlomky: ,,,
Přečti a zapiš zlomkem barevně vyznačené části.
Části zlomku se nazývají: čitatel jmenovatel zlomková čára 1 3 Přečti čitatele v těchto zlomcích: Přečti jmenovatele v těchto zlomcích: ,,,
Použité zdroje: Piece of The Cake clip art. Clker.com [online] [cit ]. Dostupné z: vlastní tvorba autora