PLIN033_4 Algoritmický popis deverbativních substantiv (typ -dlo)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prostředí pro výuku programování
Advertisements

Projekt: Bohutín – škola porozumění a bezpečí Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
PODSTATNÁ JMÉNA.
Druhy podstatných jmen
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Číslo v digitálním archivu školy
KONCOVKY PODSTATNÝCH JMEN – ROD STŘEDNÍ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
MĚSTO, MOŘE, KUŘE, STAVENÍ
Procvičovací cvičení – slovní druhy a určování podstatných jmen
Skloňování rodu středního
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není li uvedeno jinak, je Kateřina Najmanová Trpný rod- The Passive.
Pravopis – předpony s-, z-, vz-
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
Zámek Javorník Zřícenina hradu Rychleby.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_01.
VY_52_INOVACE_ZB03_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_15.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
D EKLINACE. 7 PÁDŮ ( PÁD, PÁDU, M ) 1. nominativkdo, co 2. genitivkoho, čeho 3. dativkomu, čemu 4. akuzativkoho, co 5. vokativ 6. lokálo kom, o čem 7.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_44.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Český jazyk Ročník :
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Doprava na kartičkách Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá: jablka auta kuřata rajčata kola srdce světla polena bila dozrávala hořela troubila padala pípala.
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Šárka Doležalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_36_Liberecký kraj TEMA: Zeměpis.
DUM / VYDMUCHOV /DUCHOVÁ / JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE / 003 TVAROSLOVÍ – PODSTATNÁ JMÉNA MGR. RENÁTA DUCHOVÁ KUŘE MĚSTO MOŘE STAVENÍ VZORY RODU STŘEDNÍHO.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Troskotovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení a užívání koncovek podle.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: květen 2013 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_.
Moje přečtené knihy Leden 2016 Alexandra Hendrychová, 2.A., ZŠ U Pálenice.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_21_ČJ4
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Popis, charakteristika
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Skloňování podstatných jmen
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
Slova nadřazená a podřazená
Podstatná jména obecná a vlastní
VY_52_INOVACE_10_02_hlavní město Praha
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_37_ČJ4
Člověk a jeho svět – 4.ročník Pohoří ČR
EU_52_sada1_18_ZPM_Ruční výroba mýdla_Cup
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Marie Polanská NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Pohoří ČR - Krkonoše.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Mgr. Iveta Niederlová VY_32_INOVACE_13_17_dopravní prostředky 8
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

PLIN033_4 Algoritmický popis deverbativních substantiv (typ -dlo)

Deriv ([ieěa])t$/k5.*mF>$1dlo/k1gNnSc1 (lepidlo) [eě]t$/k5.*mF>idlo/k1gNnSc1 (ječidlo) [eě]t$/k5.*mF>adlo/k1gNnSc1 (večeřadlo) nět$/k5.*mF>ňadlo/k1gNnSc1 (voňadlo) tět$/k5.*mF>ťadlo/k1gNnSc1 (spoušťadlo) át$/k5.*mF>ádlo/k1gNnSc1 (prádlo) ít$/k5.*mF>ídlo/k1gNnSc1 (šídlo)

Deriv ít$/k5.*mF>idlo/k1gNnSc1 (bidlo) ýt$/k5.*mF>ýdlo/k1gNnSc1 (mýdlo) ýt$/k5.*mF>ydlo/k1gNnSc1 (bydlo) á(.|ch)at$/k5.*mF>a$1adlo/k1gNnSc1 (chapadlo) é(.|ch)at$/k5.*mF>e$1adlo/k1gNnSc1 (letadlo) í(.|ch)at$/k5.*mF>i$1adlo/k1gNnSc1 (čihadlo) í(.|ch)at$/k5.*mF>ě$1adlo/k1gNnSc1 (opěradlo) í(.|ch)at$/k5.*mF>e$1adlo/k1gNnSc1 (požeradlo)

Deriv ou(.|ch)at$/k5.*mF>u$1adlo/k1gNnSc1 (struhadlo) ý(.|ch)at$/k5.*mF>y$1adlo/k1gNnSc1 (dmychadlo) á(.|ch)it$/k5.*mF>a$1idlo/k1gNnSc1 (trapidlo) í(.|ch)it$/k5.*mF>i$1idlo/k1gNnSc1 (stinidlo) í(.|ch)it$/k5.*mF>ě$1idlo/k1gNnSc1 (bělidlo) ou(.|ch)it$/k5.*mF>u$1idlo/k1gNnSc1 (kružidlo) ý(.|ch)it$/k5.*mF>y$1idlo/k1gNnSc1 (syřidlo)

Deriv á(.|ch)et$/k5.*mF>a$1edlo/k1gNnSc1 (napajedlo) ou(.|ch)tět$/k5.*mF>u$1ťadlo/k1gNnSc1 (spušťadlo) st$/k5.*mF>dlo/k1gNnSc1 (jídlo) íst$/k5.*mF>ádlo/k1gNnSc1 (přádlo) éct$/k5.*mF>ekadlo/k1gNnSc1 (vlekadlo) áhnout$/k5.*mF>ažidlo/k1gNnSc1 (tažidlo)

Nepravidelně tvořená křídlo, madlo, motovidlo, osidlo, rádlo, sádlo, sedlo, sesadlo, sídlo, trdlo, vějadlo, vijadlo, zrcadlo, zřídlo, žídlo, ločidlo,...

Morfio Dvojice sloveso/neutrum na -dlo

Výsledný seznam dvojice

Jen slova na dlo Nepravidelná i pravidlo

Proč chybí pravidlo čidlo bidlo bydlo

Substantiva na -dlo (1) názvy prostředků v (1a) abstraktním slova smyslu sudidlo. v (1b) konkrétním širokém slova smyslu mýdlo, lepidlo, nepravidelně tvořené a mnohé jsou etymologicky zastřené jako např. trdlo < třít, křídlo < kroutit, zrcadlo < zřít, rádlo < orat a další. (1c) dopravních prostředků např. letadlo, vozidlo, plavidlo. (2) místa podle vykovávání děje / určeného k ději divadlo, odpočívadlo, stínadlo. (3) objektu děje prádlo. (4) výsledku děje např. nepravidelně je utvořené sádlo (vlastně tuková sedlina/usazenina), zavazadlo (původně zavazedlo, tedy to, co zavazí, dnes spojujeme spíše se slovesem zavázat), říkadlo, pořekadlo. (5) názvy osob strašidlo, zlobidlo, vdávadlo, třeštidlo i trdlo. (6) propria jako názvy osad Kopidlo, (Mlýnské) Struhadlo, (Velké) Sedlo, název minerálního pramene Pravřídlo, hory v Krkonoších Struhadlo.