Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.
* Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je veřejnost (diváci, posluchači). * Přes jistou "iluzi přítomnosti" komunikant nemá možnost bezprostřední zpětné vazby * Nedochází zde k pravidelnému střídání rolí.
* Instituce, které: * produkují a distribuují informace * operují v oblasti veřejné sféry a jsou proto regulovány (ovlivňují veřejné mínění, zákony, nařízení a jiné tlaky ze strany státu) * zapojení jejich příjemce je dobrovolné * jsou to profesionální a byrokratické organizace * mají určitou svobodu, ale nemají formálně žádnou moc
* Okno * Zrcadlo * Filtr (gatekeeper) * Ukazatel * Průvodce * Vykladač * Fórum, platforma názorů * Sedmá velmoc
* Komise pro svobodu tisku USA 1947 – kodex chování medií: * pravda a přesnost * nestrannost a nepředpojatost * respekt k soukromí jednotlivce * nezávislost na parciálních zájmech * odpovědnost ke společnosti a k veřejnému blahu * odpovědnost vůči zákonům * slušnost a dobrý vkus
* Závislost medií: * Vlastníci médií * Vládnoucí strany * Inzerenti * Publikum * Důvody kontroly: * kontrola obsahu z politických důvodů * kontrola obsluhy z kulturních nebo morálních důvodů * kontrola infrastruktury z technických důvodů * kontrola struktury z ekonomických důvodů
* Publikum - lid - masa? * početné * velmi rozptýlené * neinteraktivní a anonymní * neorganizované a neschopné samostatné akce
* 1. Teorie injekční jehly * magický účinek * 2. Dvoustupňová teorie * význam primárních skupin a názorových vůdců
* Vrstvy veřejnosti * vybraní diváci (či posluchači, čtenáři) * střední vrstva * okrajoví potenciální * Náhodní diváci * Striktně selektivní diváci * Shovívaví diváci
* Veřejné mínění * Mínění: racionální jádro * Veřejné mínění: mínění o věcech, které jsou předmětem veřejného zájmu * Formování veřejného mínění (krystalizace) * + příznivci novinky **neutrálové – proti * ++++******* * ++++********************* * * Průzkumy veřejného mínění
* 1946 Young - Témata masové komunikace (převzato z Vymazala, 13) * boj a konflikty (politické, společenské, sportovní) * láska a sex (hlavně romantika a skandály) * vzrušení, mimořádné události * nové objevy a pokrok * móda, populární osobnosti, "hvězdy" * jiné (zvířata, problémy stáří...)
* Obsah je standardizován * Je kolektivní * Je sdílená * Amerikanizace * Komercializace * Globalizace - kulturní imperializmus * Nízká úroveň * Odráží život a hodnoty konkrétní společnosti
* Zpravodajství * Rysy zpravodajství a role moderátora * „kombinace divadla, manéže, politiky a umění a vzdělání“ * Zábava * Reklama * Seriály * Reality show
* Vznik nových speciálních činnost * Zkracování vzdáleností a rozšiřování veřejnosti * Rozšiřování poznání člověka * Nové vzory pro konverzaci, jazyk a zvyky * Masmédia jsou manipulativní * Poskytují mnoho modelů * Posilují důraz na ekonomické faktory života * Mění vzorce rodinného života * Jsou předpokladem kulturní difúze * Paul Levinson pojem remediace *
* Definice: * Sociální média zahrnují aktivity, postupy a chování lidí v komunitách, kteří se potkávají online, aby sdíleli informace, vědomosti a názory prostřednictvím konverzačních médií. Konverzační média jsou na Webu založené aplikace, které umožňují vytvářet a jednoduše předávat obsah v podobě slov, obrázků, videa a audia.“ [37] Weber[37] * na portálech tradičních médií, internetových novin, informačních portálů, Youtube, blog. *
* Druhy komunikace podle počtu účastníků: * * One to one * One to many * Many to many
* Specifika: * Komunikátor –mění své komunikační prostředky * Zpětná vazba – okamžitá, živá, sociální validace * Komunikant – stává se tvůrcem, zapojuje se do hodnocení, distributor * Kanály komplexní druhy informací, rychlost, neformální * Long tail efekt * Obsah množství informací různé kvality, subjektivní * Sdílení nikoli vlastnění informací - c