Mluvnické kategorie jmen
Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem, rodem (životností) Slovní význam = skutečnost, kterou podst. jméno pojmenovává (věcný význam)
Koupili jsme si nového psa. Slovní význam – zvíře, savec,4 nohy, štěká, kouše, má blechy, … Mluvnický význam – co určujeme u podst. jmen?
Rod ● mužský - životný ● - neživotný ● ženský ● střední
Číslo ● jednotné ● množné
Pád ● 1. pád – kdo? co? ● 2. pád – koho? čeho? ● 3. pád – komu? čemu? ● 4. pád – koho? co? ● 5. pád – oslovujeme, voláme ● 6. pád – o kom? o čem? ● 7. pád – kým? čím?
Vzor ● Rod mužský životný ● pán ● muž ● předseda ● soudce ● Rod mužský neživotný ● hrad ● stroj
Vzor ● Rod ženský ● žena ● růže ● píseň ● kost
Vzor ● Rod střední ● město ● moře ● kuře ● stavení
V anekdotě podtrhni podst. jména a urči jejich mluvnické kategorie: Ve sborovně zazvoní telefon. Jedna matka telefonuje učiteli: "Prosím Vás, nedávejte dětem úlohy z matematiky, ve kterých láhev piva stojí korunu osmdesát. Manžel pak nemohl v noci usnout!"
Řešení: Ve sborovně zazvoní telefon. Jedna matka telefonuje učiteli: "Prosím Vás, nedávejte dětem úlohy z matematiky, ve kterých láhev piva stojí korunu osmdesát. Manžel pak nemohl v noci usnout!"
Řešení:
Urči rod zvýrazněných slov, poté je vyhledej v jazykových příručkách: a) Podej mi ještě jeden brambor. b) Vzal ji do náruče a odnesl do postýlky. c) Na zahrádce máme jeden zelený kedluben.
Řešení: Našel jsi jinou variantu téhož slova? Má toto slovo jiný rod? Pokud ano, jaký? Použij tato slova ve větě:
Řešení: a) brambor (r. muž.) / brambora (r. žen.) b) náruč (r. žen) / náručí (r. stř.) c) kedluben (r. muž.) / kedlubna (r. žen.)
Procvičování – doplň podst. jména ve správném tvaru. Obtížné tvary můžeš vyhledat v PČP: a) Zanes to zítra (Zdeňek)..... b) Víš něco o (spisovatel Karel Jaromír Erben).... ? c) V roce 1420 založili (husita).... město Tábor.
d) (Rus).... zvítězili nad Ukrajinci 2:0. e) Poslali jsme to v několika (balíček)..... f) Sháněli jsme se po nových (obrázek).....
g) Seděli jsme u ohně v (obláčky).... kouře. h) O prázdninách jsme byli v (Jeseníky)..... i) Balili jsme to po (kousky).....
j) Ve sklepě se to hemží (myši)..... k) Společnost převážela náklad několika (lodě)..... l) Těmto složitým (věci).... nerozumím.
m) Věnuji se cizím (řeč)..... n) Ve vašich slohových (práce).... byla spousta chyb. o) Chlapec nás překvapil svými (odpověď).....
Řešení: a) Zdeňkovi b) spisovateli Karlu Jaromíru Erbenovi c) husité d) Rusové
Řešení: e) balíčcích i balíčkách f) obrázcích i obrázkách g) obláčcích i obláčkách h) Jesenících i Jeseníkách i) kouscích i kouskách
Řešení: j) myšmi k) loďmi i loděmi l) věcem m) řečem n) pracích o) odpověďmi i odpovědmi
Odkazy k použitým fotografiím Soccer-Ball-Clipart-Illustration.jpg
Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-002