Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

VYROBILA MGR. EVA ŠTOROVÁ ZŠ J. E. PURKYNĚ A ZUŠ LIBOCHOVICE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Knihovny – zdroj informací OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_stroj Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE AUTOR: MGR.IRENA PŘEUČILOVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ROD PODSTATNÝCH JMEN TEMA: URČOVÁNÍ RODU PODSTATNÝCH JMEN ČÍSLO PROJEKTU:OPVK.
Práce s textem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M Jestliže chceme vzpomenout výrazné osobnosti 20. století, které vždy měly kuráž, mozek, charakter i kus humoru,
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF Autor : Jaroslav Bezděk, 2012 – 12 – 01 Název : VY_32_INOVACE_05_Český jazyk Téma : Skloňování.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_29_Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Název prezentace (DUMu)
Český jazyk – Slovní druhy
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Název školy:ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-012
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
B I N G O vzory podstatných jmen
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Procvičování podstatných jmen II.
MLUVNICKÉ KATEGORIE PODSTATNÝCH JMEN
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZŠ Praktická a ZŠ Speciální Uherský Brod Projekt číslo CZ /1. 4
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 09_Určování podstatných jmen
OPAKUJEME SLOVNÍ DRUHY
Poměr v základním tvaru.
VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ JAZYK
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Dostupné z Metodického portálu ISSN
AUTOR: Lenka Malčíková
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Monika Hřavová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_27_Přídavná jména přivlastňovací.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Autor: Mgr. Milena Závorková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Poměr v základním tvaru.
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
AUTOR: Mgr. Eva Nedomová
VY_32_ INOVACE_ 09_ ČESKÝ JAZYK 3
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Mluvnické kategorie jmen

Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem, rodem (životností) Slovní význam = skutečnost, kterou podst. jméno pojmenovává (věcný význam)

Koupili jsme si nového psa. Slovní význam – zvíře, savec,4 nohy, štěká, kouše, má blechy, … Mluvnický význam – co určujeme u podst. jmen?

Rod ● mužský - životný ● - neživotný ● ženský ● střední

Číslo ● jednotné ● množné

Pád ● 1. pád – kdo? co? ● 2. pád – koho? čeho? ● 3. pád – komu? čemu? ● 4. pád – koho? co? ● 5. pád – oslovujeme, voláme ● 6. pád – o kom? o čem? ● 7. pád – kým? čím?

Vzor ● Rod mužský životný ● pán ● muž ● předseda ● soudce ● Rod mužský neživotný ● hrad ● stroj

Vzor ● Rod ženský ● žena ● růže ● píseň ● kost

Vzor ● Rod střední ● město ● moře ● kuře ● stavení

V anekdotě podtrhni podst. jména a urči jejich mluvnické kategorie: Ve sborovně zazvoní telefon. Jedna matka telefonuje učiteli: "Prosím Vás, nedávejte dětem úlohy z matematiky, ve kterých láhev piva stojí korunu osmdesát. Manžel pak nemohl v noci usnout!"

Řešení: Ve sborovně zazvoní telefon. Jedna matka telefonuje učiteli: "Prosím Vás, nedávejte dětem úlohy z matematiky, ve kterých láhev piva stojí korunu osmdesát. Manžel pak nemohl v noci usnout!"

Řešení:

Urči rod zvýrazněných slov, poté je vyhledej v jazykových příručkách: a) Podej mi ještě jeden brambor. b) Vzal ji do náruče a odnesl do postýlky. c) Na zahrádce máme jeden zelený kedluben.

Řešení: Našel jsi jinou variantu téhož slova? Má toto slovo jiný rod? Pokud ano, jaký? Použij tato slova ve větě:

Řešení: a) brambor (r. muž.) / brambora (r. žen.) b) náruč (r. žen) / náručí (r. stř.) c) kedluben (r. muž.) / kedlubna (r. žen.)

Procvičování – doplň podst. jména ve správném tvaru. Obtížné tvary můžeš vyhledat v PČP: a) Zanes to zítra (Zdeňek)..... b) Víš něco o (spisovatel Karel Jaromír Erben).... ? c) V roce 1420 založili (husita).... město Tábor.

d) (Rus).... zvítězili nad Ukrajinci 2:0. e) Poslali jsme to v několika (balíček)..... f) Sháněli jsme se po nových (obrázek).....

g) Seděli jsme u ohně v (obláčky).... kouře. h) O prázdninách jsme byli v (Jeseníky)..... i) Balili jsme to po (kousky).....

j) Ve sklepě se to hemží (myši)..... k) Společnost převážela náklad několika (lodě)..... l) Těmto složitým (věci).... nerozumím.

m) Věnuji se cizím (řeč)..... n) Ve vašich slohových (práce).... byla spousta chyb. o) Chlapec nás překvapil svými (odpověď).....

Řešení: a) Zdeňkovi b) spisovateli Karlu Jaromíru Erbenovi c) husité d) Rusové

Řešení: e) balíčcích i balíčkách f) obrázcích i obrázkách g) obláčcích i obláčkách h) Jesenících i Jeseníkách i) kouscích i kouskách

Řešení: j) myšmi k) loďmi i loděmi l) věcem m) řečem n) pracích o) odpověďmi i odpovědmi

Odkazy k použitým fotografiím Soccer-Ball-Clipart-Illustration.jpg

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-002