Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení žáků s dalšími variantami těhotenství. VY_32_INOVACE_38_TEHOTENSTVI_2 Vytvořeno jako DUM do předmětu přírodopis pro 8. ročník ZŠ Studentská 895 Mnichovo Hradiště dne Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Opakování – těhotenství Průvodní znaky těhotenství Doba trvání Rozlišení zárodek x plod Význam placenty Kdy první pohyby Význam plodové vody Průměrné porodní hodnoty délky, hmotnosti Co to je interupce, její +/-
Nejčastěji se jedná o dvojčata (přirozeně se vyskytují s pravděpodobností 1:97 porodů, trojčata 1:97 2 a čtyřčata 1:97 3 ) Vlivem asistované reprodukce (?) se ale současná frekvence výskytu dvojčat pohybuje 1:80. Výskyt vícečetných těhotenství souvisí i s rasou. Častější výskyt vícečetných těhotenství je u černochů, méně pak u žluté rasy. jsou provázena zvýšenými komplikacemi jak ze stran plodů, tak i matky. ? Vysvětli pojem
-vývoj z jednoho vajíčka a jediné spermie (zárodek se v časné fázi embryonálního vývoje rozdělí na dvě embrya) -dvojčata jsou stejného pohlaví -mají společnou placentu a stejný dědičný základ (mají tedy např. stejnou krevní skupinu, lze jim bez jakýchkoliv problémů vzájemně jednomu od druhého transplantovat orgány ). A. Jednovaječná dvojčata Obr.1 1/3 všech dvojčat
Obr.2
-vznikají uvolněním dvou vajíček -každé vajíčko je oplozeno jinou spermií -každé z nich má vlastní placentu ( každý plod vzniká z jiného vajíčka a spermie, proto si plody nemusí být podobné a mohou být i rozdílného pohlaví). B. Dvojvaječná dvojčata 2/3 všech dvojčat
Obr.3 Obr.4
Zahnízdění oplozeného vajíčka jinde než v děloze (nejčastěji ve vejcovodu) Plod není možné donosit (embryo obvykle brzy po zahnízdění odumírá nebo se vyvíjí nesprávně – nutný operativní zásah) Největším rizikem pro ženu je prasknutí vejcovodu s následným krvácením, které může být život ohrožující.
Obr.5
Zdroje a použité materiály : Obr. 1 – Obr.2 – Obr.3 – Obr.4 – Obr Text vychází ze