Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přídavná jména - opakování
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ivana Myšáková, 2011 Přídavná jména.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Třídění a vzory přídavných jmen
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOIS PŘÍDAVNÝCH JMEN MĚKKÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Přídavná jména Uveď co nejvíce přídavných jmen, která se vztahují k obrázku. Co není správně? svítící, krásný, londýnský, nový, vysoký, v noci, naše foto.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ8_16 Sada DUMČeský jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiáluPřídavná jména – skloňování. Anotace V prezentaci.
PŘÍD. JMÉNA vzory mladý-jarní
Přídavná jména pravopis koncovek
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Český jazyk 4. ročník ZŠ
Opakujeme na pololetní prověrku
PŘÍDAVNÁ JMÉNA ADJEKTIVA
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Pravopis přídavných jmen měkkých
Přídavná jména DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
80.1 Přídavná jména TVRDÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Přídavná jména přivlastňovací
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Tvarosloví – přídavná jména
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
81.1 Přídavná jména MĚKKÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník Autor: Mgr.Michaela Krbušková PŘÍDAVNÁ JMÉNA Už známe: Najdi v textu přídavná jména Přídavná.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ZNÁME TŘI DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Skloňování přídavných jmen měkkých
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jana Šulcová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
PŘÍDAVNÁ JMÉNA [cit ]. Obrázek dostupný pod licencí GNU Free Documentation Licence na www:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Přídavná jména Metodický list (anotace): Tento učební materiál slouží k osvojení nebo opakování učiva o přídavných jménech. s. 3 obecná charakteristika s. 4 druhy přídavných jmen s. 5 – 8 stupňování přídavných jmen s. 9 pravopisné změny při odvozování s. 10 – 14 procvičování

PŘÍDAVNÁ JMÉNA Adjektiva

Obecná charakteristika Přídavná jména vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů, označených podstatným jménem, anebo jejich význam jinak omezují Latinský název pro přídavná jména zní ADJEKTIVA U přídavných jmen určujeme pád, číslo a rod, zařazujeme je ke vzorům Rozlišujeme přídavná jména tvrdá, přídavná jména měkká a přídavná jména přivlastňovací

Druhy přídavných jmen Přídavná jména tvrdá – vzor MLADÝ - mohou být ve tvaru složeném (s dlouhou samohláskou v koncovce: mladý muž, mladá žena, mladé zvíře) nebo ve tvaru jmenném (s krátkou samohláskou v koncovce nebo bez koncovky: zdráv, zdráva, zdrávo) - v pravopise dosazujeme vzor – mladý chlapec, mladí chlapci, s mladými chlapci Přídavná jména měkká – vzor JARNÍ - mají v 1.pádě č.j. ve všech rodech koncovku -í (jarní květ, jarní květina, jarní kvítko) - patří sem přídavná jména odvozená od názvů zvířat (husí, čapí…) - v gramatice dosazuje vzor JARNÍ – cizí muž, cizí žena, cizí dítě Přídavná jména přivlastňovací – vzor OTCŮV, MATČIN - můžeme se na ně zeptat tázacím zájmenem čí (např. Čí je to žena? - To je bratrova žena.) - tvoříme od podstatných jmen rodu mužského živ., která označují osoby, příponou -ův, -ova, -ovo - tvoříme od podstatných jmen rodu ženského, která označují osoby, příponou -in, -ina, -ino - v pravopise se řídíme vzorem MATČIN - matčiny boty, ale matčini přátelé

Stupňování přídavných jmen A, pravidelné 1.stupeň (pozitiv) - vyjadřuje základní míru vlastnosti: smělý, nový, starý 2.stupeň (komparativ) - vyjadřuje větší míru vlastnosti: směl-ejší, nov- ější,star-ší 3.stupeň (superlativ) - vyjadřuje největší míru vlastnosti (z tvaru 2.stupně+předpona nej-): nejsmělejší, nejnovější, nejstarší B) nepravidelné (od jiných základů) dobrý - lepší - nejlepší malý - menší - nejmenší C) opisné (pomocí příslovcí) více žádoucí, nejvíce žádoucí; méně, nejvíce schopný

Hláskové změny při odvozování s → švys-oký → vyš-ší h → ždrah-ý → draž-ší d → z snad-ný → snaz-ší (i snadn- ější) ch → štich-ý → tiš-ší z → žblíz-ký → bliž-ší Při tvoření 2. stupně se někdy od tvaru 1. stupně odsouvá přípona nebo koncovka a dochází k hláskovým změnám.

hezký - hezčílehký - lehčíkřehký - křehčí měkký - měkčítenký - tenčíkluzký - kluzčí břitký - břitčíhebký - hebčívlhký - vlhčí trpký - trpčímělký - mělčíkřepký - křepčí Několik přídavných jmen zakončených v 1. stupni na - ký je ve druhém stupni zakončeno na -čí.

Pamatuj! Některá přídavná jména tvoří 2. a 3. stupeň od jiného kořene, příp. kořen výrazně obměňují. zlý → horší → nejhorší dobrý → lepší → nejlepší velký → větší → největší malý → menší → nejmenší dlouhý → delší → nejdelší

Pozor! Připomeň si pravidla. Většina přídavných jmen utvořených od jmen zvířat jsou přídavná jména měkká. Např. sokolí, žabí, soví, sobí, koroptví, orlí, krokodýlí, žirafí,….. Výjimku tvoří např.: vepřový, volský, koňský. Tvoříme-li příd.jméno z podst.jména zakončeného na –n, přidáváme příponu –ný,-ní, proto musíme napsat dvě –nn-. Př.: týden – týden/ní cena – cen/ný telefon – telefon/ní kámen – kamen/ný den - den/ní čin - čin/ný Tvoříme-li přídavná jména od názvů živočichů, připojíme k slovotvornému základu –í. V těchto přídavných jménech píšeme jedno –n-. Př.: jelení, delfíní, klokaní, sloní, varaní, havraní…

Přídavná jména - cvičení 1. Pravopis přídavných jmen: Doplňuj koncovky přídavných jmen a ověřuj si, zda jsou měkká. ryz- kov, včel- úl, pav- pero, koroptv- mládě, sysl- nora, ps- štěkot, jestřáb- let, kos- zpěv, jarn- den, lv- stopy, ciz- pes, motýl- křídla, koz- mléko, žab- kuňkání, znám- tenista, bílé hus- peří, drav- orel, ryz- zlato, motýl- křídla, rozkvetl- šípkov- keř, vesel- děvčata, borov- les, rychl- posel, ochočen- zvířata, včel- med

Doplňte í, í nebo y, ý: Krut__ bleskurychl__ lovci, jíme ze skleněn__ch misek, bolav__ mléčn__ zub, nečekan__ datl__ křik, horolezci byli živ__ a zdráv__, nezvykle upovídan__ lidé, mal__ kučerav__ chlapec, hrub__ venkovsk__ oblek, mnoz__ chráněn__ živočichové, sýr z koz__ho mléka, pronikav__ orl__ křik, hladov__ králíci, polévka s játrov__mi knedlíčky, rybník se spokojen__m hus__m hejnem, byl příliš pyšn__ a sebevědom__, ciz__ bíl__ psík, výstava obrazů znám__ch rusk__ch umělců, znám__ světov__ skladatelé, s osaměl__mi zvířec__mi predátory, pečlivějš__ laskav__ dohled.

Doplňte í, í nebo y, ý: Neotvírej ciz__m lidem, holub__ hejno, omeleta ze skvěl__ch želv__ch vajec, košík červiv__ch hub, hovoří s neznám__m__ lidmi, děvčátka jsou zvědavějš__, drav__ sokoli stěhovav__, album s ciz__m__ známkami, konzerva s vepřov__m masem, rychl__ sokol__ let, ohrožen__ obrněn__ brouk, lučn__ hmyz__ ráj, věnoval se zeleninov__m záhonům, setkání se zajímav__m__ lidmi, nora zrzav__ch veverek, několik včel__ch úlů, nános borov__ch šišek, jeho osl__ tvrdohlavost, mal__ zlobiv__ kluk, krásn__ pěnkav__ zpěv.

1. Utvoř tvary 2. a 3. stupně přídavných jmen: temný ___________ ______________ hebký _____________ ______________ úzký ______________ ______________ dobrý _____________ ______________ 2. Doplň správně koncovky přídavných jmen: Ryz__ stříbro, vesel__ chlapci, želv__ krunýř, bíl__ motýli, mil__ úsměv, otcov__ králíci, Petrov__ boty, včel__ roj.

3. Utvoř přídavná jména( pouze měkká nebo tvrdá): Francie __________________ klokan __________________ Kroměříž _________________ černoch _________________ vůně ____________________ týden ____________________ víno _____________________ kámen ___________________ sklo _____________________

POUŽITÉ ZDROJE: dmetu/e_learning/ucebnice_cj/cj6_stupnovan i_pridavnych_jmen dmetu/e_learning/ucebnice_cj/cj6_stupnovan i_pridavnych_jmen Český jazyk 6,7,8,9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus