HODNOCENÍ TIMINGU VYBRANÝCH SVALOVÝCH SKUPIN U JEDNOTLIVÝCH TYPŮ POSAZOVÁNÍ (POSTAVENÍ) POMOCÍ SEMG Seminární práce Zpracovaly: Lucie Glacnerová Jana Grebeníčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POHYBY HLAVY A TRUPU POHYBY PÁNVE A LOPATEK Martina Novotná 2008©
Advertisements

Měření svalové aktivity u cvičení v představě na vybraných svalech pomocí povrchové EMG a význam této terapie Bc. Majkusová AnetaBc. Majkusová Aneta Bc.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Notebook, tablet Číslo DUM: III/2/VT/2/1/20 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_575_ Jatečné zpracování zvířat 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a.
KADEMF Ing. Jitka Sochová výkonná ředitelka projektu
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Mičkalová Petra Polívková Alena
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
TIMING VYBRANÝCH SVALŮ PŘI EXPIRIU S POUŽITÍM ÚSTNÍ BRZDY
Čakrt Ondřej, Dušková Šárka, Fraňková Jaroslava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
KINEZIOLOGIE seminář Martina Bernaciková
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
POROVNÁNÍ POSILOVACÍCH TECHNIK PRO M
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Webová aplikace MS OLOMOUC.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
VY_32_INOVACE_10_4_07.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
22 / 9 / 2010.
Kineziologická analýza
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Popis svalových skupin
Webová aplikace MS2014+ Ing. Josef Šetek
Logika a metody výběru vzorku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: POROVNÁNÍ ÚČINNOSTI DVOU RELAXAČNÍCH TECHNIK U ISCHIOKRURÁLNÍCH SVALŮ Vypracovaly: Hýžová H. Kacrová.
Vzdělávání.
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
POROVNÁVÁNÍ SVALOVÉ AKTIVITY DOLNÍCH KONČETIN PŘI VSTÁVÁNÍ ZE SEDU A OPĚTOVNÉM USEDÁNÍ POMOCÍ POVRCHOVÉ ELEKTROMYOGRAFIE Dudková E., Mihálová E. Klinické.
seminář k Teorii a metodice výchovy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jak postupovat při měření?
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Cvičení Nauka o stavbách I. Část 1. Člověk v prostoru
Matematika + opakování a upevňování učiva
Ověření 2. Newtonova pohybového zákona a zákona zachování energie
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

HODNOCENÍ TIMINGU VYBRANÝCH SVALOVÝCH SKUPIN U JEDNOTLIVÝCH TYPŮ POSAZOVÁNÍ (POSTAVENÍ) POMOCÍ SEMG Seminární práce Zpracovaly: Lucie Glacnerová Jana Grebeníčková Klinická kineziologie a kinezioterapie OLOMOUC 2006

Cíl práce Hodnocení timingu vybraných svalů u těchto typů posazování (postavování): Spontánní posazování „Bobath“ posazování Postavení z lehu na břiše

Úvod Posazování je stupeň vertikalizace, který si dítě osvojuje během 3. trimenonu. Sedu bez opory o horní končetiny předchází sed šikmý, který se neuskutečňuje prostřednictvím flexe trupu, ale otáčením z pozice na zádech. Přesto u většiny populace můžeme pozorovat tzv. posazování švihem, přestože je to pohyb neekonomický a dochází při něm k přetížení muskuloskeletálního systému.

Metodika práce Soubor tří probandů ženského pohlaví ve věku let, bez subjektivních potíží pohybového aparátu. Zvolené svaly: m. sternocleidomastoideus sin. et dx. m. serratus anterior sin. et dx. m. rectus abdominis sin. et dx. m. erector spinae- pars thoraco-lumbalis sin. et dx.

Zpracování SEMG záznamu Povrchový elektromyograf přístroje Myosystem firmy Noraxon USA s počítačovým softwarem MyoVideo a videokamera. Postup vyhodnocení záznamu v MyoResearch: Rektifikace Vyhlazení záznamu, RMS 20 ms Zpracování ve Standart Report (hranice rozlišitelnosti pro timing ms) Vyhodnocení výsledků

Vyhodnocení timingu spontánního posazování Spont. posazování 1Spont. posazování 2Spont. posazování 3 1SCM dx.SCM sin. (1-2)SCM dx. 2SCM sin.SCM dx. (1-2)SCM sin. 3RA dx.SA dx.RA dx. 4RA sinSA sin.RA sin. 5SA sin.RA sin.ES dx. 6SA dx.RA dx.ES sin. (6-8) 7ES dx.ES sin. (7-8)SA sin. (6-8) 8ES sin.ES dx.. (7-8)SA dx. (6-8)

Vyhodnocení timingu „Bobath“ posazování „B“. posazování 1„B“. posazování 2„B“. posazování 3 1SCM dx. SA dx. (1-2) 2SCM sin.RA sin. (2-3)RA dx. (1-2) 3SA dx.RA dx. (2-3)RA sin. (3-4) 4SA sin.SA dx.SCM sin. (3-4) 5RA sin.ES sin.SCM dx. 6RA dx.SA sin.ES sin. 7 ES dx.SA sin. 8ES dx.

Vyhodnocení timingu postavování z polohy na břiše Postavení p. břicho 1 Postavení p. břicho 2Postavení p. břicho 3 1 SCM sin. SA sin (1-6) 2ES sin. SA dx. (1-6) 3SA dx. RA sin. (1-6) 4SCM dx.RA dx.RA dx. (1-6) 5SA sin. ES sin. (1-6) 6RA sin. ES dx. (1-6) 7RA dx.SCM dx. 8ES dx.ES dxSCM sin.

Grafické znázornění jednotlivých typů posazován (postavení) - proband 1

Závěr Při spontánním posazování došlo k “optimálnímu“ pořadí aktivace svalových skupin, přičemž svaly zad se zapojily až naposledy. Téměř ve všech případech byl pohyb iniciován flexory krku. V porovnání s aktivitou břišních svalů se na spontánním posazování výrazněji podílely mm. SCM. Porovnání s „Bobath“ posazováním a postavením přes břicho je aktivita mm. SCM o mnohokrát nižší, než u spontánního posazování. Proto považujeme tyto způsoby provedení pohybu pro člověka daleko přijatelnější.

Děkujeme za pozornost