KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
KONKURENCE 1. 1.S TATICKÉ POJETÍ : V ELKÝ POČET FIREM NA TRHU P ROCESNÍ POJETÍ : O TEVŘENOST TRHU ( POTENCIÁLNÍ KONKURENTI, KTEŘÍ NA TRH MOHOU KDYKOLI VSTOUPIT ). H LAVNÍM OMEZENÍ KONKURENCE TEDY SPOČÍVÁ V OMEZENÍ VSTUPU NA TRH.
OMEZENÍ VSTUPU NA TRH L ICENCE, TESTY, AKREDITACE, AUTORIZACE, ATESTACE, ZKOUŠKY, POVOLENÍ, REGISTRACE, VZDĚLÁNÍ, VYSVĚDČENÍ, KVÓTY, BEZPEČNOSTÍ A HYGIENICKÉ POŽADAVKY. C ECH ( NYNÍ SPÍŠE ASOCIACE, KOMORA, SVAZ ), JE SDRUŽENÍ VÝROBCŮ, KTERÉ MÁ MOC OD STÁTU A MŮŽE OMEZOVAT VSTUP NA TRH. P ŘEDPOKLADEM JE ČLENSTVÍ V CECHU.
ANTIDUMPINGOVÁ POLITIKA K OŘISTNICKÝ DUMPING – PRODEJ ZA CENU, KTERÁ JE MENŠÍ NEŽ NÁKLADY. C ÍLEM JE ZNIČIT KONKURENCI A ZÍSKAT NA TRHU DOMINANTNÍ POSTAVENÍ. J AK VŠAK ZJISTIT, ŽE CENA JE OPRAVDU DUMPINGOVÁ ?
OCHRANA HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE S TÁTNÍ POLITIKA, KTERÁ MÁ BRÁNIT KARTELOVÝM DOHODÁM A ZNEUŽÍVÁNÍ DOMINANTNÍHO POSTAVENÍ. V ČR: Ú ŘAD NA OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE. P OVOLOVÁNÍ FÚZÍ : DOMINANTNÍ POSTAVENÍ NA TRHU NEBO HLEDÁNÍ OPTIMÁLNÍ VELIKOSTI FIRMY ZA ÚČELEM SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ ? J AK MĚŘIT DOMINANTNÍ POSTAVENÍ ? C O JE RELEVANTNÍ TRH ?
MONOPOL A SUBSTITUCE MONOPOL A REGULACE CENY M ONOPOL – EXISTUJE JEDINÝ DODAVATEL NA TRHU ( JE TŘEBA ROZLIŠOVAT, ZDA EXISTUJE JEDINÝ VÝROBCE A ZDA EXISTUJÍ K PRODUKTU NĚJAKÉ SUBSTITUTY ). D EFINICE TRHU, DEFINICE PRODUKTU A SUBSTITUTŮ. P ŘÍKLAD : JSOU Č ESKÉ DRÁHY MONOPOLEM ? R OVNOVÁHA MONOPOLU MR=MC. M ONOPOL DOSAHUJE MONOPOLNÍHO ZISKU, VYRÁBÍ MÉNĚ ZA VYŠŠÍ CENY. R EGULACE CENY ZVÝŠÍ PRODUKCI MONOPOLU, ALE MŮŽE ZABRÁNIT VSTUPU KONKURENTŮ. C ENA JAKO NÁKLADY + PŘIRÁŽKA MŮŽE VÉST KE ŠPATNÉ MOTIVACI.
STÁTEM VYTVOŘENÉ MONOPOLY V STUP NA TRH VÁZÁN NA POVOLENÍ STÁTU VE VEŘEJNÉM ZÁJMU – ADMINISTRATIVNÍ MONOPOL – NAPŘ. POŠTA, TELEVIZE, TELEKOMUNIKACE, ENERGETIKA. D ŮSLEDKEM MŮŽE BÝT NEEFEKTIVNOST A VYSOKÉ CENY. H ROZÍ OVLÁDNUTÍ STRÁŽCE.
PŘIROZENÝ MONOPOL P ŘIROZENÉ PŘEKÁŽKY VSTUPU NA TRH – NAPŘ. NUTNOST BUDOVAT NÁKLADNOU PŘENOSOVOU SÍŤ ( KABELY, TRUBKY ) – VODA, ODPAD, ELEKTŘINA, PLYN, ALE TAKÉ PLACENÉ DOPRAVNÍ CESTY ( SILNICE, TUNELY, KOLEJE, METRO ).
KARTELOVÉ DOHODY K ARTELOVÁ DOHODA JE FORMOU NEKALÉ KONKURENCE. V ELKÉ FIRMY, ALE I STÁTY (OPEC). C ÍLEM JE DOMLUVIT SE NA PRODUKCI A CENÁCH A ZVÝŠIT TAK ZISKY. N ELEGÁLNÍ KARTELY MAJÍ TENDENCI SE ČASEM ROZPADAT, KDYŽ NA PORUŠENÍ FIRMA VYDĚLÁ ( DODRŽOVÁNÍ DOHODY NENÍ VYNUTITELNÉ ). M ODELEM ROZPADU KARTELU JE TZV. VEZŇOVO DILEMA, KTERÉ JE ZNÁMO Z TEORIE HER.