KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Advertisements

Úloha státu v tržní ekonomice
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Konkurence a hospodářská soutěž
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Firma a jejich cíle.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Mikroekonomie I Omezení konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Kotler-Armstrong: Marketing. Grada 2004, s.783
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Stát a ekonomika Petr Machala. ekonomie je věda (teorie) ekonomika je praxe 1.Co vyrábět 2.Jak vyrábět 3.Pro koho vyrábět Víte jaký je rozdíl mezi ekonomií.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Soutěžní právo.
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
ZÁSAHY STÁTU DO CEN Cíle: Vysvětlit možnosti státu zasahovat do cen a dopady těchto zásahů.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.

KONKURENCE 1. 1.S TATICKÉ POJETÍ : V ELKÝ POČET FIREM NA TRHU P ROCESNÍ POJETÍ : O TEVŘENOST TRHU ( POTENCIÁLNÍ KONKURENTI, KTEŘÍ NA TRH MOHOU KDYKOLI VSTOUPIT ). H LAVNÍM OMEZENÍ KONKURENCE TEDY SPOČÍVÁ V OMEZENÍ VSTUPU NA TRH.

OMEZENÍ VSTUPU NA TRH   L ICENCE, TESTY, AKREDITACE, AUTORIZACE, ATESTACE, ZKOUŠKY, POVOLENÍ, REGISTRACE, VZDĚLÁNÍ, VYSVĚDČENÍ, KVÓTY, BEZPEČNOSTÍ A HYGIENICKÉ POŽADAVKY.   C ECH ( NYNÍ SPÍŠE ASOCIACE, KOMORA, SVAZ ), JE SDRUŽENÍ VÝROBCŮ, KTERÉ MÁ MOC OD STÁTU A MŮŽE OMEZOVAT VSTUP NA TRH. P ŘEDPOKLADEM JE ČLENSTVÍ V CECHU.

ANTIDUMPINGOVÁ POLITIKA   K OŘISTNICKÝ DUMPING – PRODEJ ZA CENU, KTERÁ JE MENŠÍ NEŽ NÁKLADY. C ÍLEM JE ZNIČIT KONKURENCI A ZÍSKAT NA TRHU DOMINANTNÍ POSTAVENÍ.   J AK VŠAK ZJISTIT, ŽE CENA JE OPRAVDU DUMPINGOVÁ ?

OCHRANA HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE   S TÁTNÍ POLITIKA, KTERÁ MÁ BRÁNIT KARTELOVÝM DOHODÁM A ZNEUŽÍVÁNÍ DOMINANTNÍHO POSTAVENÍ.   V ČR: Ú ŘAD NA OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE.   P OVOLOVÁNÍ FÚZÍ : DOMINANTNÍ POSTAVENÍ NA TRHU NEBO HLEDÁNÍ OPTIMÁLNÍ VELIKOSTI FIRMY ZA ÚČELEM SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ ?   J AK MĚŘIT DOMINANTNÍ POSTAVENÍ ? C O JE RELEVANTNÍ TRH ?

MONOPOL A SUBSTITUCE MONOPOL A REGULACE CENY   M ONOPOL – EXISTUJE JEDINÝ DODAVATEL NA TRHU ( JE TŘEBA ROZLIŠOVAT, ZDA EXISTUJE JEDINÝ VÝROBCE A ZDA EXISTUJÍ K PRODUKTU NĚJAKÉ SUBSTITUTY ).   D EFINICE TRHU, DEFINICE PRODUKTU A SUBSTITUTŮ.   P ŘÍKLAD : JSOU Č ESKÉ DRÁHY MONOPOLEM ?   R OVNOVÁHA MONOPOLU MR=MC. M ONOPOL DOSAHUJE MONOPOLNÍHO ZISKU, VYRÁBÍ MÉNĚ ZA VYŠŠÍ CENY.   R EGULACE CENY ZVÝŠÍ PRODUKCI MONOPOLU, ALE MŮŽE ZABRÁNIT VSTUPU KONKURENTŮ.   C ENA JAKO NÁKLADY + PŘIRÁŽKA MŮŽE VÉST KE ŠPATNÉ MOTIVACI.

STÁTEM VYTVOŘENÉ MONOPOLY   V STUP NA TRH VÁZÁN NA POVOLENÍ STÁTU VE VEŘEJNÉM ZÁJMU – ADMINISTRATIVNÍ MONOPOL – NAPŘ. POŠTA, TELEVIZE, TELEKOMUNIKACE, ENERGETIKA.   D ŮSLEDKEM MŮŽE BÝT NEEFEKTIVNOST A VYSOKÉ CENY. H ROZÍ OVLÁDNUTÍ STRÁŽCE.

PŘIROZENÝ MONOPOL   P ŘIROZENÉ PŘEKÁŽKY VSTUPU NA TRH – NAPŘ. NUTNOST BUDOVAT NÁKLADNOU PŘENOSOVOU SÍŤ ( KABELY, TRUBKY ) – VODA, ODPAD, ELEKTŘINA, PLYN, ALE TAKÉ PLACENÉ DOPRAVNÍ CESTY ( SILNICE, TUNELY, KOLEJE, METRO ).

KARTELOVÉ DOHODY   K ARTELOVÁ DOHODA JE FORMOU NEKALÉ KONKURENCE.   V ELKÉ FIRMY, ALE I STÁTY (OPEC). C ÍLEM JE DOMLUVIT SE NA PRODUKCI A CENÁCH A ZVÝŠIT TAK ZISKY.   N ELEGÁLNÍ KARTELY MAJÍ TENDENCI SE ČASEM ROZPADAT, KDYŽ NA PORUŠENÍ FIRMA VYDĚLÁ ( DODRŽOVÁNÍ DOHODY NENÍ VYNUTITELNÉ ).   M ODELEM ROZPADU KARTELU JE TZV. VEZŇOVO DILEMA, KTERÉ JE ZNÁMO Z TEORIE HER.