Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 AnotaceSeznámení s jednotlivými druhy vlnění Klíčová slovaVlnění, záření, fluorescence, vlnová délka, spektrum PředmětFyzika Autor, spoluautorIng. Ivana Gajdošová JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad pomocí prezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace, doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina2. ročník, žáci 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana nebo materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5 Elektromagnetické vlnění 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_12_231
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Elektromagnetické vlnění
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Elektromagnetické vlnění Světlo je elektromagnetické vlnění Příčné vlny skládající se z kmitajícího elektrického a magnetického pole Tyto vlny mohou mít různou délku Vlnová délka = λ = lambda Čím kratší je vlnová délka, tím vyšší je frekvence vlnění a tím je energeticky náročnější
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obr. 1: Různé typy záření seřazené dle vlnové délky. Výsek znázorňuje lidským okem viditelné spektrum.
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Záření gama (γ) Vlny vznikají při radioaktivních dějích Nese obrovské množství energie Jeho působení na člověka (či jiný organismus) zvyšuje pravděpodobnost vzniku rakoviny a přispívá k tvorbě genetických mutací
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rentgenové záření Vlnová délka asi 10 nanometrů až 1 pikometr Vzniká v takzvaných rentgenkách Prochází tělesnou tkání, ale je pohlcováno v hustých kostech Díky tomu jej lze využívat k pozorování lidské kostry bez mechanického zásahu
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obr. 2: Jeden z prvních rentgenových snímků vytvořil Wilhelm Röntgen, podle nějž byl rentgen pojmenován
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ultrafialové (UV) záření Vlny s o něco kratší vlnovou délkou (vyšší frekvencí) než má fialová barva viditelného světla Jeho zdrojem je i Slunce, je však z velké části zachycováno ozonovou vrstvou a na Zemi ho tedy dopadá málo
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fluorescence Některé chemické látky jsou schopné fluoreskovat – barevně svítit -, pokud je jim dodána energie pro excitaci Tato energie jim může být dodána pomocí UV záření, pod nímž fluoreskují Obr. 3: Tonic obsahuje chinin, který pod UV zářením fluoreskuje
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Viditelné světlo Lidské oko je schopné vnímat světlo o vlnové délce 400–750 nm Různé vlnové délky vnímáme jako různé barvy Vzniká ve žhavých zdrojích (Slunce, žárovka, oheň) nebo ve studených (dioda)
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obr. 4: Viditelné spektrum. Číslice nahoře označují frekvenci vlnění, dole vlnovou délku.
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obr. 5: Člověk je sice schopen vidět jen červenou až fialovou barvu, některá zvířata však vidí i za tyto hranice. Oko včely například dovede vnímat UV záření- díky tomu vidí na květinách vzory, které nám zůstávají utajeny.
13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Infračervené (IR) záření Vlny o něco kratší než u červeného světla Obvykle je vydáváno teplými předměty Vnímáme jej jako teplo Lze jej využívat k tzv. termografii – tepelným snímkům
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rádiové vlny Mohou být i mnoho kilometrů dlouhé Jsou používané k lidské komunikaci Jsou vytvářeny v rádiových anténách volnými elektrony, které kmitají střídavým elektrickým proudem
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tabulka ukazuje příklady využití rádiových vln o různých vlnových délkách. Ve skutečnosti je však takových využití mnohem víc. Vlnová délkaVyužití – 10 kmKomunikace s ponorkami 10 – 1 kmNavigace, časové signály 1 km – 100 mAM vysílání 100 – 10 mAmatérské rádio 10 – 1 mFM vysílání 1 m – 100 mmWi-Fi, televizní vysílání, mobilní telefony
16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: Obr. 1: TATOUTE; PHROOD. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: RÖNTGEN, Wilhelm. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ray_by_Wilhelm_R%C3%B6ntgen_of_Albert_von_K%C3%B6lliker%27s_hand_- _ jpg Obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5: ROSLETT, Bjorn. Dailymail.co.uk [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: insects-flowers-differently-us.html
17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: STOCKLEY, Corinne; OXLADE, Chris; WERTHEIM, Jane. Velká encyklopedie vědy. Praha: Fragment, 2003, ISBN SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Světlo [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Rentgenové záření [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Záření gama [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Rádiové vlny [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: