 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Advertisements

VOLNÁ KLADKA. KLADKOSTROJ
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV:Kladky TÉMATICKÝ CELEK:Pohyb těles. Síla ČÍSLO.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis elektromagnetu, využití elektromagnetu v praxi. Elektromagnet a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jak lze změnit odpor polovodičů
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_6/05_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Grafické znázornění pohybu
Magnetické pole cívky s proudem
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
JEDNODUCHÉ STROJE KLADKA
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.07_Kladka_pevna_a_volna Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 Volně otočné kolo se zářezem, po kterém se pohybuje lano.  Může jí být také ozubené kolo se řetězem.  Kladka pevná je pevně upevněná na čepu a oba konce lana volně visí dolů.

Zapamatujte si: Rovnováha sil na kladce pevné nastane tehdy, jestliže na obou koncích lana působí stejně velké síly, platí tedy: F 1 =F 2

Výpočet velikosti síly.

Rozbor a řešení

Řešení: m=m 1 +m 2 +m 3 m= m=130 kg G=m∙g G=130 ∙10 G=1 300 N F=G F=1 300 N Motor musí vyvinout tahovou sílu N.

60 N 600 N N

100 kg 250 kg 500 kg

 obrácené uspořádání lan a provazu,  volně otočné kolo se zářezem,  je zavěšena na lanu, tj. není upevněna k nosníku

 Na obou koncích lana na kladce volné působí síly, které jsou poloviční, než je součet tíhy kladky volné a závaží na ní zavěšeného.  Platí vztah: F 1 =F 2 =G/2

 Složen z jedné pevné a jedné volné kladky.

 V technické praxi se kladky používají u nejrůznějších mechanismů, od zavěšení hodinového závaží až po velká zdvihadla, stavební, důlní a těžební stroje, dále pro napínání drátů elektrického vedení, vypínání plachtoví na jachtách, při stavbách drátěných ohrad či plotů apod.  Nejčastěji u různých strojů na stavbách,  Kladkostroje jsou na téměř všech jeřábech a vyprošťovacích zařízeních,  V autodílnách, např. k zdvihání motoru,  Velkými kladkami jsou vybaveny těžní věže, kterými se do dolů spouštějí horníci a vyváží se uhlí atd.

KLADKY

1 550 N N N

1 500 N N N

doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]

1. Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2. Vysvětlení principu kladky pevné. 3. Žák pochopí, kdy na kladce pevné nastane rovnováha. 4. Žák řeší úlohy na rovnováhu na kladce pevné. 5. Vysvětlení rozdílu mezi kladkou pevnou a volnou. 6. Rovnováha na kladce volné. 7. Žák umí sestavit kladku pevnou a volnou. 8. Žák pochopí, jak vznikne kladkostroj a sestaví nejjednodušší kladkostroj složený z jedné kladky pevné a z jedné kladky volné. 9. Žák řeší úlohy, využije poznatky o rovnováze na kladce. 10. Žák vyjmenuje příklady užití kladek.