Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.07_Kladka_pevna_a_volna Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Volně otočné kolo se zářezem, po kterém se pohybuje lano. Může jí být také ozubené kolo se řetězem. Kladka pevná je pevně upevněná na čepu a oba konce lana volně visí dolů.
Zapamatujte si: Rovnováha sil na kladce pevné nastane tehdy, jestliže na obou koncích lana působí stejně velké síly, platí tedy: F 1 =F 2
Výpočet velikosti síly.
Rozbor a řešení
Řešení: m=m 1 +m 2 +m 3 m= m=130 kg G=m∙g G=130 ∙10 G=1 300 N F=G F=1 300 N Motor musí vyvinout tahovou sílu N.
60 N 600 N N
100 kg 250 kg 500 kg
obrácené uspořádání lan a provazu, volně otočné kolo se zářezem, je zavěšena na lanu, tj. není upevněna k nosníku
Na obou koncích lana na kladce volné působí síly, které jsou poloviční, než je součet tíhy kladky volné a závaží na ní zavěšeného. Platí vztah: F 1 =F 2 =G/2
Složen z jedné pevné a jedné volné kladky.
V technické praxi se kladky používají u nejrůznějších mechanismů, od zavěšení hodinového závaží až po velká zdvihadla, stavební, důlní a těžební stroje, dále pro napínání drátů elektrického vedení, vypínání plachtoví na jachtách, při stavbách drátěných ohrad či plotů apod. Nejčastěji u různých strojů na stavbách, Kladkostroje jsou na téměř všech jeřábech a vyprošťovacích zařízeních, V autodílnách, např. k zdvihání motoru, Velkými kladkami jsou vybaveny těžní věže, kterými se do dolů spouštějí horníci a vyváží se uhlí atd.
KLADKY
1 550 N N N
1 500 N N N
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1. Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2. Vysvětlení principu kladky pevné. 3. Žák pochopí, kdy na kladce pevné nastane rovnováha. 4. Žák řeší úlohy na rovnováhu na kladce pevné. 5. Vysvětlení rozdílu mezi kladkou pevnou a volnou. 6. Rovnováha na kladce volné. 7. Žák umí sestavit kladku pevnou a volnou. 8. Žák pochopí, jak vznikne kladkostroj a sestaví nejjednodušší kladkostroj složený z jedné kladky pevné a z jedné kladky volné. 9. Žák řeší úlohy, využije poznatky o rovnováze na kladce. 10. Žák vyjmenuje příklady užití kladek.