Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI
PředmětFyzika NázevSíla a její vlastnosti Anotace Prezentace je určena k připomenutí základního učiva o síle a zároveň k doplnění nových znalostí učiva o síle. Výstup Žák si zopakuje staré učivo, osvojí nové učivo a následně jej aplikuje na příkladech. Klíčová slova Síla, znázornění síly, gravitační síla Autor Mgr. Michaela Kremeňová Cílová skupina: 2. stupeň Ročník: 7. ročník Vzdělávací program: Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, 793/2009, Škola pro každého Druh učebního materiálu: Prezentace Formát: MS PowerPoint 2010Celkem 12 snímků
7. ročník
Síla je fyzikální veličina popisující vzájemné působení těles nebo polí. Např. ruka tlačí na lavici, … (uveďte další příklady) Značka: F Hlavní jednotka: N 1 N je přibližně roven síle, kterou Země přitahuje těleso o hmotnosti 100 g. Další jednotky:kN, MN a další 1 kN = N1 MN = N 1 N = 0,001 kN = 0, MN Měřící přístroj:siloměr
Druhy sil: magnetická síla (např. magnet a hřebík, …) elektrická síla (např. hřeben z plastu a vlasy, …) gravitační síla (např. padající míč, …) Jaderná, tlaková, třecí, ……. Důsledky silového působení (účinky síly): pohybové (změna pohybového stavu – síla pohybuje tělesem např. táhneme sáně) deformační (změna tvaru - např. mačkání houby, kuličky z plastelíny, gumového balónku)
1. Jak označujeme účinky vzájemného působení dvou těles? 2. Co se stane, pokud působí jedno těleso na druhé? 3. Když natahujeme pružinu, působí pružina na ruku jedním směrem a zároveň (doplň)…………………………. 4. Co říkáme o působení těles? 5. Na čem závisí prodloužení pružiny? 6. V jakých jednotkách měříme sílu? 7. Jaké znáš další jednotky? 8. Jak se nazývá pomůcka na měření síly? 9. Nakresli siloměr. 10. Převeď:3,56 kN (N) = N (kN) = 4,7 MN (N) =5,9 MN (kN) = 0,089 kN (N) =0,789 kN (MN) =
Síla je určena velikostí a směrem. Její účinek závisí i na působišti (místo, v němž síla působí). Sílu znázorňujeme orientovanou úsečkou (úsečka se šipkou).
Fg m. g
1. Jak značíme gravitační sílu a jakou má jednotku? 2. Na čem závisí velikost gravitační síly, kterou Země přitahuje těleso? 3. Jaký vzorec platí pro gravitační sílu? 4. Vysvětli, co nám udává veličina g. 5. Kdo je přitahován k Zemi větší gravitační silou pes, nebo kůň? Svou odpověď zdůvodni. 6. Vysvětli, proč míč, který vyhodíme vzhůru, spadne na zem. 7. a) Jaká je tvoje hmotnost? b) Jakou gravitační silou jsi přitahován(a) k Zemi? c) Jakou silou bys byl(a) přitahován(a) na povrchu Měsíce? 8. Urči, jak velkou silou přitahuje Země těleso o hmotnosti 0,2 kg.
Zdroje - literatura: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. pr. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 199 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří a Jiří BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro žáky základních škol. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1994, 126 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN Zdroje - obrázky: