KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE PROSTOR: koncepce a kompozice Dr. Lucie Friedmannová 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Geometrická podstata map
DIGITÁLNÍ KATASTRÁLNÍ MAPA (DKM)
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Schémata Druhy a typy schémat
Mapa.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Kartografie.
Tabulkové procesory Pelikánová Lucie 2002.
5. RDA – K ARTOGRAFICKÉ DOKUMENTY Školení MK 2015.
Učebnice VINOHRADNICTVÍ Číslo aktivity: 3 Název klíčové aktivity:
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Kartografická generalizace
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
VÝKRES V GIS Univerzita Karlova v Praze Přírodovědecká fakulta Pavel Břichnáč Prezentaci naleznete na:
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Vedoucí projektu: Doc. Ing. Petr Rapant CSc. G 562 Petr Svoboda
Databázové modelování
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo.
Základy zpracování geologických dat
InstantAtlas dynamické webové interaktivní atlasy.
Atlasová díla Bc. Jindřich Poledňák.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Kartografie v ArcGIS.
Mapování a kartografie
Jan Růžička, Leden /01/05 Proč pro prezentaci prostorových dat využívat nástrojů WWW Nízké náklady na vybavení klientského počítače Snadné zvýšení.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra mapování a kartografie Návrh koncepce prostorového informačního systému památkového objektu.
Geoinformatika úvod.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Využití sestavy Zobrazení a typy Části sestavy Vytvoření sestavy Ovládací prvky.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Interaktivní mapy. Mapa a Internet Mapy jsou významným zdrojem informací, skrze které lidé vyjadřují své dojmy o místech. Každá mapa je pohledem na.
 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Zeměpis.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Jaro 2012 Monika RUSNÁKOVÁ Hana KOČOVÁ 2.
ZEMĚMĚŘICKÝ ÚŘAD Státní mapové dílo Petr Dvořáček Plzeň
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_075 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE OpenJUMP – základní nástroje export vybraných prvků do nové vrstvy –Replicate Selected Items – Replicate to new Layer.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Geoinformatické modelování RNDr. Blanka Malá, Ph.D.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE jaro Monika Rusnáková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
úvod a kartografická zobrazení
Geografická kartografie
Geografická kartografie
Vstup a zpracování speciálních znaků v UIS
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Geografická kartografie
Geografická kartografie
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Geografické informační systémy
Transkript prezentace:

KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE PROSTOR: koncepce a kompozice Dr. Lucie Friedmannová 2015

Kartografické dílo a mapa MAPA je vizuální reprezentace prostorové znalosti (Staněk, 2009) - obecně lze pod pojem mapa zařadit každý kartografický produkt, pokud není tento pojem jinak upřesněn. Jestliže považujeme kartografii zjednodušeně za vědu o tvorbě map, pak logicky základním kartografickým dílem je MAPA, mapové dílo, mapový soubor, atlas a globus Součástí kartografického díla jsou ale kromě prvků kartografického designu i seznamy, tabulky grafy, fotografie, doprovodné texty – všechny tyto prvky vyplňují prostor, který máme k dispozici. Tento prostor nemusí být spojitý (např. oddělená legenda u souborů mapových děl, informační brožura vedle mapy...)

Různé definice pojmu mapa Mapa – v roce 1998 bylo sesbíráno 321 definicí pojmu mapa v kartografickém slova smyslu. J.H. Andrews – “What Was a Map?”, Cartographica 33:4, pp Mapy mohou být dobré a špatné z hlediska kartografů na jedné straně a funkční a nefunkční z hlediska uživatele na straně druhé. Tato dvě hlediska se nemusí nutně překrývat.

Prostor v kartografii Účel x forma x formát –Co rozumíme pod pojmem forma a formát? Forma prezentace výsledku Formát papíru Možnosti a požadavky x forma a formát Prázdný prostor Zrcadlo mapy x interface –legenda x funkce –interpretace x manipulace Organizace prostoru 2D x 2,5D x 3D, virtuální realita “Skrytý” prostor

Formáty papíru ISO 216 – v ČR odpovídá ČSN EN ISO řady –A (základní) –B (rozšiřující) –C (obálky) A0 = 1m 2 Řada A má poměry stran 1:√2 (1:1,4142) zaokrouhleno na milimetry Formáty řady B mají rozměry dané geometrickým průměrem stejného a nejbližšího většího formátu řady A (B2 je průměrem A2 a A1).

Koncepce Pod tímto pojmem rozumíme pojetí kartografického díla, které spočívá hlavně ve stanovení jeho budoucího účelu. Zahrnuje především: –Informace o zdrojích dat –Základní představu o výsledné formě díla –Prvotní představu o metodách, které budou použity pro zpracování dat –Prvotní představu o vhodných kartografických vyjadřovacích prostředcích Vychází ze znalostí kartografických technik, ale také ze znalosti zpracovávané problematiky Během tvorby díla by se metody zpracování neměly výrazně měnit. „Podnikatelský záměr“ je dobré podpořit „průzkumem trhu“

Claude Monet Water Lilies (1919) Impresionismus – upřednostňuje barvu před tvarem Realismus – barva a tvar hrají stejně významnou roli

Kazimir Malevich aesthetic theory of Suprematism: „the supremacy of pure feeling or perception in the pictorial art“ – nadřazenost pocitů a vnímání v malířství Museum of Modern Art, New York Suprematist Composition: White on White (1918) Black Square on a White Ground, 1913

Kompozice Pod tímto pojmem rozumíme vlastní rozložení prvků kartografického díla na vybraném zobrazovacím médiu Kompozice zahrnuje především řešení ZRCADLA MAPY a kladu listů (je-li za potřebí), dále tématickou posloupnost (u multitématických děl), ale i případné řešení rejstříku apod. Výsledkem je maketa díla Kompoziční řešení závisí především na: –Účelu mapy –Měřítku mapy –Tvaru znázorňovaného území –Velikosti znázorňovaného území –Formě a formátu výsledného díla (formát papíru, velikost obrazovky, popřípadě zobrazovacího okna)

Koncepce a kompozice - shrnutí Koncepce => O ČEM TO BUDE a co to bude obsahovat Kompozice => JAK TO BUDE VYPADAT

STYL v kartografii Představuje grafický charakter díla jako celku (sloh, žánr) Styl není totéž co móda Estetika x funkčnost – udržení harmonie Měl by být v rámci celého díla konstantní Styl díla determinuje vzhled značkového klíče, nikoliv jeho strukturu, ta vychází ze systémové analýzy obsahu Styl díla přímo ovlivňuje použité tvarosloví prvků designu mapy Styl nemá vliv na obsah mapy, ale může mít vliv na náplň mapy

Estetika z řeckého aisthésis – smyslové vnímání je filosofická disciplína zabývající se krásnem krása je abstraktní pojem, je to pouze jedna z estetických kategorií Immanuel Kant – krása budí libost, což definuje jako nezainteresované zalíbení – vztah, který vylučuje jakýkoliv praktický zájem o věc vnímání krásy není pouze přirozené, ale je také závislé na konvencích – esencialismus x konvencionalismus vkus – je sdílená představa o ideálu krásy, harmonie, dokonalosti a módnosti

„PRAVIDLA MŮŽETE PORUŠOVAT, ALE NIKDY IGNOROVAT“ David Jury, 2004 „FORM EVER FOLLOWS FUNCTION“ Louis Sullivan, 1896

Zrcadlo mapy – kartografický design – layout – uživatelské rozhraní Zrcadlo mapy – grafické rozmístění obrysů všech částí mapy (hlavní mapy, vedlejších map, okrajových náčrtů, diagramů, textů a dalších doplňkových prvků, včetně mapového rámu) v rámci formátu mapy, mapového listu nebo strany atlasu (často označované jako LAYOUT) Uživatelské rozhraní (user interface) – souhrn prostředků, kterými uživatel manipuluje s konkrétním strojem /zařízením /programem Zatímco u „papírové„ mapy je její rozměr pevně dán, elektronické prostředí umožňuje „prostorovost“ nebo „rozšíření“ zrcadla mapy o účelově se objevující „přídavné plochy“(skrytý prostor). Je nutno s nimi zacházet velmi opatrně, aby nedošlo k přehlcení prostoru, případně k překrytí podstatných informací. Typickým příkladem je vybíhání popisu po přejetí kursorem. Dalšími aspekty jsou nestabilní měřítko a měnitelná velikost mapového pole.

Zrcadlo mapy x Uživatelské rozhraní QGIS ArcGIS

Rozšíření plochy zrcadla mapy - vybíhání informace po přejetí kursorem / na kliknutí Přidaná informace – po najetí kurzoru na region je příslušný interval zvýrazněn i v legendě

Obsah mapy, obsah mapového pole x Prvky kartografického designu Pod pojmem obsah mapy dnes rozumíme obsah mapového pole, tj. souhrn objektů, jevů a informací, vyjádřených prostřednictvím kartografických vyjadřovacích prostředků uvnitř mapového rámu. – CO na mapě je. Prvky kartografického designu (prvky designu mapy, prvky mapy, mapové prvky – „map elements“) pak tvoří soubor objektů na ploše určené ke kartografickému zpracování, jejímž středobodem je hlavní prvek designu - mapové pole. Je úkolem kartografa, vybrat vhodné mapové prvky a použít je v souladu s potřebami uživatele (Slocum, 1999, 2005)

Náplň mapy (hodnotí se především mapové pole) Charakterizuje kvantitativní stránku mapy KOLIK toho na mapě je Rozlišujeme –Informační náplň mapy – srovnání „úplnosti“ informace – jak se přiblížil počet prvků na mapě počtu prvků ve skutečnosti –Grafické zaplnění mapy – souhrn všech výrazových prostředků uvnitř rámu mapy. Je dáno celkovou plochou kartografických znaků a názvu a vyjadřuje se v procentech (mm 2 /cm 2 ) –Číselnou náplň mapy – její hodnocení patří do metod generalizace MAXIMÁLNÍ GRAFICKÉ ZAPLNĚNÍ MAPOVÉHO POLE JE KOLEM 30% PLOCHY (nezahrnuje plošný barevný pokryv)

Grafické zaplnění mapy - srovnání JEN PRÁZDNÉ MAPY SE VŠTÍPÍ DO PAMĚTI (A. von Humboldt) Nástěnná mapa Atlasová mapa

Prvky kartografického designu 1.Mapové pole 2.Název mapy 3.Legenda 4.Měřítko 5.Rám mapy 6.Metadatové údaje (tiráž) 7.Marginálie

Obsah mapy (Lauermann, Drápela) 1.Prvky matematické Kartografické zobrazení Měřítko mapy Hodnotové měřítko Souřadnicový a výškový systém Zeměpisná, kartografická a orientační síť Geometrická síť matematického modelu teritoriálního systému Bodové pole Rám mapy 2.Prvky fyzickogeografické Reliéf Vodstvo Rostlinný kryt Půdy 3.Prvky socioekonomické Sídla Průmyslové, zemědělské, sociálně kulturní a jiné objekty Komunikace a spoje Hranice 4.Prvky speciálně tématické Všeobecně topografický podklad Geografický (regionální) základ Tématická nadstavba 5.Prvky pomocné Legenda Grafické marginálie Textové marginálie 6.Prvky doplňkové Rámové údaje Mimorámové údaje

Obsah mapy (upravený pro elektronické prostředí) Podkladová část mapy je připravena nezávisle na tématickém obsahu Z hlediska tématu tedy můžeme prvky mapy rozdělit na: –Aktivní – nesou vlastní sdělení, existují mezi nimi pevné přímé vazby –Pasivní – zabezpečují orientaci v prostoru a správnou lokalizaci entit mapového pole –Doplňkové – rozšiřují množství informací o sdělení, jež nelze přímo zakomponovat do mapového pole, nebo je pro ně vhodnější jiný způsob prezentace aktivní prvky tématické mapy –uvnitř mapového pole prvky speciálně tématické –vně mapového pole legenda hodnotová měřítka a velikostní stupnice měřítko mapy název mapy pasivní prvky tématické mapy –uvnitř mapového pole prvky topografického podkladu zeměpisná, kartografická a orientační síť bodové pole –vně mapového pole údaje o souřadnicovém a výškovém systému údaje o kartografickém zobrazení rámové údaje mimorámové údaje s výjimkou názvu mapy rám mapy doplňkové grafické prvky mapy –grafické marginálie –textové marginálie

.....