KEV/RT Martin Janda EK 205 377 63 4435.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KEV/RT pro externí, Martin Janda1 Regulační technika – externí Martin Janda EK (prezentace ke stažení na coursewarových.
Advertisements

Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
KEV/RT - externí 2.3. pokracovat od str omezovac Dodelat do slidů – zadání př. 1, Fw 1 Martin Janda EK
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceSeznámení.
Elektrotechnická měření Dimenzování sítí nn - PAVOUK 2.
Vytápění Elektrické kotle. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 3.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
INTERNET. Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP.
Regulátory v automatizaci
Seminář o stavebním spoření
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
Elektronické zesilovače
Proudové chrániče.
Biologie - pokyny ke zkoušce
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Jištění kvality technologických procesů
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Základní pojmy v automatizační technice
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Regulátory v automatizaci
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Regulace teplovodních otopných soustav vypracovala: Ing
Logistika a Supply Chain Management
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Jednotné principy klasifikace na GJKT
VYTÁPĚNÍ MÍSTNÍ, ÚSTŘEDNÍ, DÁLKOVÉ, CZT vypracovala: Ing
PB071 – Programování v jazyce C
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Dynamika a regulace ve fyziologických systémech
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_ Regulace
Stabilizátory napětí Jejich úkolem je udržovat stálé napětí na zátěži.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Programování (14PRG) 1. cvičení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslicové měřící přístroje
Číslicové měřící přístroje
Jak postupovat při měření?
Elektrické napětí Spolehlivost dodávky elektrické energie
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Důlní požáry a chemismus výbušniny
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Simulace dynamických systémů v Matlabu, Simulink
Centrální limitní věta
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Informační modelování staveb (BIM)
Dvousemestrální celouniverzitní předmět: (možná i zkrácená verze jednosemestrální komerční) Úvod do terminologie a psaní textu v univerzitním prostředí.
Transkript prezentace:

KEV/RT Martin Janda EK

Prezentace ke stažení - vlastní poznámky nutné!

Proč absolvovat RT (získané dovednosti) Princip funkce regulační smyčky Co od regulační smyčky lze a nelze očekávat Nejjednodušší metoda návrhu regulátoru Frekvenční charakteristiky (Nyquistovo kritérium stability) Základní použití Lapalaceovy transformace Náhled do problematiky číslicových regulačních obvodů Aplikace v elektrických pohonech Přehled dalších metod návrhu regulátoru

PřednáškyCvičení Princip fce regulační smyčky2-hodnotová regulace Přenos, frekvenční charky, základní bloky Bloková algebra, Nyquistovo kritériumLineární regulace Příklad návrhu regulátoru Uzavřená smyčka, přenos řízení a poruchy Test, příklad návrhu regulátoru Základní náhled do diskrétní regulace Používané realizace regulátorůDiskrétní regulace Regulace rychlosti ss motoru Další metody návrhu regulátoruFyzikální model regulovaného ss pohonu Řešení vzorového zápočtového testu Dle přání: opakování, příklady, zajímavostiOpakování Zápočtový test

Požadavky na ZP aktivní účast na cvičeních absolvování zápočtového testu (alespoň 60%) (Vzorový test na Courseware → podmínky absolvování)

Primární cíl při studiu získat zápočet získat znalosti

Důvody neúspěchu u zp. správně nakreslené frekvenční charky (viz pozdější přednášky) ale bez pochopení, jak je používat návrh regulátoru k soustavě bez znalosti principu fce regulační smyčky

Studijní materiály Základní Zeman, Karel, Studijní texty na Courseware Melichar, Jiří: Studijní texty ke KKY/LS1 (Lineární systémy 1) Tůma, František, Automatické řízení 1 : lineární spojité dynamické systémy, Plzeň : Západočeská univerzita 2003 Rozšiřující Samal, Erwin; Becker, Wilhelm, Grundriss der praktischen Regelungstechnik, Munchen : R.Oldenbourg 1996 Havlena, Vladimír; Štecha, Jan, Moderní teorie řízení, Praha : Vydavatelství ČVUT 2000 Zboray, Ladislav; Tomko, Jaroslav; Ďurovský, František, Regulované pohony, Košice: Vienala 2000 Švec, Jan; Kotka, Zdeněk, Teorie automatického řízení, Praha : SNTL 1969 Štecha, J., Teorie automatického řízení I, ČVUT 1990

Podsvícení displeje mobilního telefonu intenzita podsvícení = f(osvětlení), řízení nesleduje čitelnost Ekvitermí regulace teploty v místnosti „tepelná pohoda“ Σt = 38 až 42 °C teplota otopné vody = f(venkovní teplota) Ventilátory, čerpadla asynchronní motor řízen pouze napájecí frekvencí f S, bez otáčkové zpětné vazby průtok vzduchu = f(otáčky ventilátoru) Jednoduché, levné (čidlo je choulostivé, často drahé) nereaguje na změny parametrů systému, vnější vlivy Řízení „v otevřené smyčce“ Regulátor Akční člen (měnič frekvence) Regulovaná soustava (motor ventilátoru) požadované otáčky požadované napájení (U,f) skutečné otáčky ventilátoru napájení motoru

Zpětnovazební řízení porucha – zanesení chladiče (vnější nepředpokládatelný vliv) regulační odchylka

Zpětnovazební řízení populace dravců – populace kořisti emise peněz – inflace pocení/drkotání – tělesná teplota výkon topidla – teplota v místnosti reakce skupiny – chování jednotlivce cvičení RT – regulace proudu v kotvě ss. motoru

Další obory viz Google feedback loop

„Dvouhodnotová“ regulace výstup regulátoru může nabývat pouze 2 hodnot, typicky „zapnuto/vypnuto“ Doma: lednička, starší kotel, žehlička

„Lineární“ regulace P (proporciální) regulátor = konstanta k R malá odchylka → malý výstup

„Lineární“ regulace s P – malé zesílení (neprodejné)

„Lineární“ regulace s P – přiměřené zesílení

„Lineární“ regulace s P – velké zesílení (neprodejné)

Vsuvka – důsledky zpoždění ve zpětné vazbě RegulátorRegulovaná soustava Zpoždění t t t požadovaná hodnota regulovaná veličina původní stav se zpožděním po úpravě parametrů regulátoru

Vsuvka – důsledky zpoždění ve zpětné vazbě mluví rychle/pomalu/uspává něco nevysvětlil dostatečně nedostatečně artikuluje na slidech je něco nečitelné Závěr - poskytovat vyučujícímu rychlou a přesnou zpětnou vazbu o tom, jak jsou studenty přijímány informace, tzn. okamžitě jej upozornit zejména v těchto případech:

Realizace regulátoru

e=iw-i; if abs(ur)<urmax sum=sum+1/Taur*e*dt; end; ur=kr*(e+sum); if ur>urmax ur=urmax; end; if ur<-urmax ur=-urmax; end;