NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_15_LITERATURA PRO DĚTI_HISTORICKÁ PRÓZA ČÍSLO PROJEKTU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo v digitálním archivu školy
Advertisements

Téma: Středověká literatura
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Česká kultura v 16. století renesance
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Předchůdce člověka – opakování
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_04.
18. století Podle kompozice máme 2 základní typy literárních děl: Díla s nečekaným střídáním událostí bez jakéhokoliv řádu.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Literární výchova 3.ročník ZŠ „ Staré pověsti české“
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/40 Anotace Dávní Slované – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si souvislosti.
FANTASTICKÁ LITERATURA
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/47 Anotace Přemyslovské knížectví – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si souvislosti.
Autor: Bc. Eva Doležalová
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/52 Anotace Za vlády Lucemburků – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si souvislosti.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
V HLUBINÁCH DÁVNÝCH ČASŮ
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/55 Anotace Husité a husitské války – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/48 Anotace Přemyslovské království – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Anotace Žák se seznámí s ukázkami tvorby Michala Viewegha a Ivana Vyskočila…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Historická tvorba – 19. stol.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_18_LITERATURA PRO DĚTI_POVĚST ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek Autor: Marcela Ivanenková Číslo šablony: III/2 Datum: Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_Vl.4.r.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_19_LITERATURA PRO DĚTI_DETEKTIVNÍ PŘÍBĚH ČÍSLO PROJEKTU:
Alois Jirásek „Lehká věc je mlčeti, když člověk nic neví.“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_13_LITERATURA PRO DĚTI_ENCYKLOPEDIE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Pravěk a středověk JAK TO BYLO?
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Středověk – Jagellonci
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola a Mateřská škola,Šumná,okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
České země v době kamenné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_15_LITERATURA PRO DĚTI_HISTORICKÁ PRÓZA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE: Prezentace vede k vymezení pojmu historická próza a k seznámení s některými autory a jejich díly. JAZYK:Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Umí charakterizovat baladu a uvede příklad. KLÍČOVÁ SLOVA: Zikmund Winter, Alois Jirásek, Eduard Štorch, Václav Kaplický, Václav Miloš Kratochvíl, Vlastimil Vondruška DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Výklad CÍLOVÁ SKUPINA:Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA let

Označení historická próza zahrnuje literární tvorbu, která zachycuje určitý výsek již uzavřené minulosti. V rámci dětské literatury můžeme za takovou tvorbu považovat různé žánrové formy, které tematizují určitý díl minulosti. První představy o historii podává dítěti již pohádka. Na ni pak navazují přesnější představy, které dětskému čtenáři poskytuje mýtus, báje, pověst.

Ve vztahu k dětskému čtenáři je v tematizaci minulosti posílen také prvek naučný a výchovný. Obraz minulosti vytváří vztah k současnosti, naznačuje určitou dobovou interpretaci, která se může podle aktuálních historiografických poznatků a pod vlivem společenského kontextu proměňovat.

Počátky historické prózy Karel Václav Rais, Povídky ze starých hradů (1883) Zikmund Winter, Pražské obrázky (1893).

Alois Jirásek Staré pověsti české soubor pověstí od praotce Čecha, přes dobu knížat,husitství až za Bílou horu Z Čech až na konec světa – diplomatická mise Jiřího z Poděbrad podle cestopisu Václava Šaška z Bířkova Psohlavci – román ze 17. století, kdy Chodové pod vedením Jana Koziny usilují o obnovení chodských výsad.

Eduard Štorch Lovci mamutů je historický román ze starší doby kamenné na území českého státu. Popisuje putování pravěké lovecké tlupy z Moravy až do Prahy. V díle vystupují skutečné nálezy historických předmětů z doby kamenné, které jsou do děje zakomponovány, čímž spisovatel dosahuje autentičnosti a zároveň čtenáři nabízí možnost vzdělání.

Osada Havranů je historický román, z doby kamenné v pravěku, na území dnešní Prahy a jejího okolí. Pojednává o přátelství i těžkém životě pastevců a zemědělců, kteří loví a střetávají se nejen s divokými zvířaty, ale i s okolními rody. Volání rodu je příběh z doby bronzové, který vychází z jednoho ze zákonů tehdejšího života: člověk, který je vyloučen z rodu nebo je jiným způsobem osamocen, sám v přírodě moc dlouho nepřežije. Hrdina Nik je historický román, který je zasazen do konce starověku na území českého státu.

Václav Kaplický O věrnosti a zradě, 1959 – 15 drobných historických příběhů, mj. o útěku mladého Viléma Zajíce z Házemburka z řad křižáckých žoldnéřů, o králi Václavovi IV. Bandita, Paťara a spol., 1969 – kniha pro chlapce Královský souboj, 1971

Miloš Václav Kratochvíl Podivuhodné příběhy a dobrodružství Jana Kornela (1979) – zajímavý příběh českého chasníka, kterého cesty války zavedou od bitvy u Jankova v roce 1645 až do Latinské Ameriky a po dvaceti letech cestování domů.

Českou minulostí přepracované vydání 1961 Dějiny naší země napsané tak, aby čtenář pochopil, jak se utvářel život lidí v průběhu dějinného vývoje a jak lidé dějiny tvořili.

Vlastimil Vondruška Slavné bitvy českých panovníků, 2003, Významná sídla české šlechty, 2005, Fiorella a Bratrstvo křišťálu, 2006, dobrodružný historický román s detektivní zápletkou, příběh dcery italského alchymisty z Prahy císaře Rudolfa II.. Fiorella a záhada mrtvého netopýra, 2007, další příběh alchymistovy dcery Fiorelly.. Život ve středověku, 2007.

Z hlediska význačně diferencované tematizace minulosti se dětskému čtenáři nabízí: -dívčí román v historických kulisách (např. Zdeňka Bezděková: Říkali mi Leni, 1948) -dobrodružný příběh v historických kulisách (např. Karel Nový: Rytíři a lapkové, 1955)

-historická próza (např. Jaromír John: Rajský ostrov, 1938 o požáru Národního divadla) -adaptace národních pověstí, nejstarších dějin, (např. Ivan Olbracht: Ze starých letopisů, 1940) -biografický román (např. František Kožík: Miláček národa, 1975 o J.K.Tylovi)

V současné tvorbě určené dětem se autoři zaměřují zejména na: - soubory adaptací, zpřístupňující zvláštní formou nejstarší národní dějiny: Martina Drijverová České dějiny očima psa, 2004 Bohuslav Žárský podává moderním jazykem a za vydatného přispění ilustračního doprovodu (i s prvky komiksu) tyto látky v knize Obrázkové staré pověsti české, 2000

- příběhovou prózu s dětským hrdinou, dívčí román s historickými kulisami - obrázkové čtení s pověsťovými látkami: Petr Sís je autorem textu a ilustrací knihy Tři zlaté klíče (1995) - pověsti, které se váží k prostoru Prahy Lucie Seifertová v obrázkové knize Tajemná Praha (1999) seznamuje malé čtenáře s pověstmi, historií a se zajímavými osobnostmi pražského prostředí

- dobrodružné historické příběhy z českých dějin: Břetislav Huleš: Ani smrt nás nerozdělí, 1999 Pavel Himl: Zlato Šumavy, 1995 Lenka Vašíčková – Roman Juránek: Když krajem táhli Švédi, 2001

Použité zdroje:  Franz_Xaver_Sandmann),_Karl%C5%AFv_Most,_pam%C3%A1tn%C3%A1_l %C3%ADpa.jpg      vlastní fotografie  Jirásek, A.: Staré pověsti české  Kratochvíl, V.M.: Českou minulostí  Vondruška, V.: Slavné bitvy českých panovníků  Bezděková, Z.: Říkali mi Leni  John,J.: rajský ostrov  Drijverová, M.: České dějiny očima psa  [cit ].